ďťż

CiEkAwOsTkI o ZwIeRzĘtAcH

- Szkoły wzbogacają ofertę

Artykuły, Publicystyka

Jerzy Konikowski

Na blogu Gali Śledziewskiej znalazłem ciekawy artykuł:

Tradycyjne przedmioty to już za mało. Białostockie szkoły ponadgimnazjalne prześcigają się w wymyślaniu specjalności i dodatkowych zajęć. W ten sposób chcą przyciągnąć uczniów i lepiej przygotować ich do wybrania zawodu. Język rosyjski w biznesie, niemiecki dla budowlańców czy produkcja zdrowej żywności – to tylko niektóre z nowych propozycji, jakie wprowadziły w tym roku.

Patryk Żemajduk i Maciej Krasucki to uczniowie drugiej klasy w III LO w Białymstoku. Od tego miesiąca uczęszczają na zajęcia z języka rosyjskiego w biznesie. – Dodatkowy język, a do tego specjalistyczny, na pewno przyda się na studiach – nie ma wątpliwości Patryk.
Nie bez znaczenia jest też specyfika Białegostoku. – Mieszkamy w strefie przygranicznej. Wiele tutejszych firm współpracuje z rosyjskimi przedsiębiorcami – zauważa Maciej Krasucki.

Obaj uczniowie już teraz dość dobrze władają rosyjskim. Liczą jednak, że znajomość specjalistycznego słownictwa zwiększy ich szanse na rynku pracy. Lekcje odbywają się dwa razy w tygodniu, w ramach zajęć dodatkowych. Chętnych nie brakuje. – Uczniowie będą poznawać formalne teksty i zwroty grzecznościowe, nauczą się też autoprezentacji, pisania listu motywacyjnego i słownictwa związanego z poszukiwaniem pracy – wylicza Anna Awier, autorka pomysłu i nauczycielka rosyjskiego w III LO.

Propozycje nowych, atrakcyjnych zajęć dla uczniów przygotowały głównie licea, ale swoją ofertę poszerzyły też niektóre szkoły zawodowe. Do kuratorium oświaty wpłynęło kilkanaście propozycji.

Na języki obce stawia też Zespół Szkół Budowlano-Geodezyjnych. Młodzi ludzie poznają tu język niemiecki związany z zawodem. Przede wszystkim są to zajęcia dla uczniów technikum budowlanego – mówi Małgorzata Sutuła, dyrektorka placówki. – Poznają oni nazwy narzędzi, materiałów czy czynności w pracowni zajęć praktycznych. Myślę, że to przydatne lekcje, tym bardziej że wiele instrukcji obsługi maszyn jest w języku niemieckim. Poza tym, część uczniów może trafić na tamtejszy rynek pracy. Z pewnością będzie im łatwiej. Dlatego zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem.

Z kolei uczniowie z klasy matematyczno-informatycznej w IV LO będą mogli dwa razy w tygodniu grać w szachy.

- Szachy pobudzają logiczne myślenie i wpływają na
łatwość uczenia się - tłumaczy Bożena Karpowicz, dyrektorka liceum.
Postanowiliśmy to sprawdzić i będziemy prowadzić badania efektywności. Pod koniec roku porównamy wyniki uczniów, którzy grali w szachy z tymi, którzy tego nie robili. Nawet gdyby udało się nam tylko oderwać młodych od komputera i zainteresować innymi formami spędzania wolnego czasu, to też będzie sukces.

Na promocję wiedzy o zdrowym odżywianiu stawia natomiast Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2. – Wprowadziliśmy nową specjalizację w zawodzie technik technologii żywności – wyjaśnia Urszula Makowska, dyrektorka ZSP nr 2. – Uczniowie klas czwartych będą się uczyć sposobów produkcji żywności dietetycznej oraz rodzajów diet. Poznają też zasady zdrowego odżywiania. Kształcimy na takich kierunkach mając świadomość, że ludzie nie zawsze wiedzą, na czym to polega.

Wzbogacanie oferty kształcenia to sposób szkół na przyciągnięcie uczniów. Nowości pojawiają się co roku. Kilka lat temu prawdziwym hitem były klasy mundurowe. Kłopotu z naborem nie miały też oddziały prawnicze, lotnicze, architektoniczne czy dziennikarskie.

www.poranny.pl

Nazywam się Jerzy Konikowski i jestem mistrzem szachowym, trenerem i publicystą. Więcej informacji o mnie można znaleźć w http://www.konikowski.net/omnie.php -- Celem mojego blogu, który jest ściśle związany z witryną http://www.konikowski.net/ -- jest informacja o aktualnych imprezach szachowych i analiza różnych problemów z dziedziny królewskiej gry.
------


ZAPROSZENIE

Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku zaprasza nauczycielki i nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych do udziału w kursie doskonalącym Nauczycielu – zagraj ze mną w szachy

Kurs otrzyma certyfikat Polskiego Związku Szachowego

Celem kursu jest:

http://cms.bialystok.edu.pl/index.php?q=pl/node/4548

* Przygotowanie nauczycieli do nauczania podstaw gry w szachy dzieci w wieku przedszkolnym i szkoły podstawowej
* Wskazanie walorów gry w szachy jako narzędzia stymulującego rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka, kształtującego jego osobowość i pozwalającego na rozwój twórczego potencjału
* Bawiąc uczmy, ucząc bawmy” - ukazanie gry w szachy jako atrakcyjnej metody nauczania, dostarczającej uczniom satysfakcjonujących doświadczeń i w efekcie budzącej w nich pozytywną motywację do nauki

Uczenie gry w szachy zyskuje coraz większą popularność w wielu krajach.

Program Szachy w szkole zyskał poparcie Parlamentu Europejskiego. Bez względu na wiek dziecka szachy poprawiają pamięć, logiczne myślenie, zdolność obserwacji i analizy, decyzyjność. Dydaktyczne korzyści wynikające z nauczania szachów mają przełożenie w rozwiązywaniu problemów matematycznych i w czytaniu ze zrozumieniem.

W większości szkół niepublicznych w Białymstoku szachy już od wielu lat są ujęte w programach nauczania klas 0-III. Jak pokazują wyniki sprawdzianu szóstoklasistów, właśnie te szkoły uzyskują najwyższą ilość punktów i plasują się w ścisłej czołówce woj. podlaskiego (wyniki OKE).
Szachy mają również wiele innych pozytywnych wpływów, które są trudne do zmierzenia (poprawiają koncentrację, uczą odporności na stres), ale które mogą powodować wielkie różnice w postawie, motywacji i osiągnięciach uczniów. Podane - jako przedmiot - w odpowiedniej formie, z pewnością staną się narzędziem wspomagającym nauczyciela i wychowawcę w procesie kształcenia dzieci.
Od słuchaczy kursu nie wymaga się umiejętności gry w szachy, jedynie otwartości na innowacje i nowe trendy w nauczaniu. Proponowane zajęcia obejmują podstawy gry w szachy, kształtowanie pojęć z dziedziny szachów, wybrane zagadnienia z kodeksu szachowego, metodykę nauczania oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych (zasobów Internetu oraz oprogramowania off-line) w nauczaniu szachów.

Kurs w wymiarze 60 godzin realizowany będzie od października 2012r. Zajęcia poprowadzą doświadczeni dydaktycy i trenerzy gry w szachy.

Odpłatność za kurs wyniesie ok. 360zł., opłatę będzie należało wnieść przed rozpoczęciem zajęć.

Zainteresowanych nauczycieli prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego dostępnego w witrynie CEN Białystok lub bezpośrednio przez hiperłącze --->>> formularz zgłoszeniowy

Liczba miejsc ograniczona.

Bliższych informacji udzieli Zdzisław Babicz, tel. 7328019, 7329867w102, babicz@cen.bialystok.pl

Zapraszamy do udziału w kursie.

Zdzisław Babicz

---------------
- Szkoły wzbogacają ofertę

Artykuły, Publicystyka

Jerzy Konikowski

Na blogu Gali Śledziewskiej znalazłem ciekawy artykuł:

Tradycyjne przedmioty to już za mało. Białostockie szkoły ponadgimnazjalne prześcigają się w wymyślaniu specjalności i dodatkowych zajęć. W ten sposób chcą przyciągnąć uczniów i lepiej przygotować ich do wybrania zawodu. Język rosyjski w biznesie, niemiecki dla budowlańców czy produkcja zdrowej żywności – to tylko niektóre z nowych propozycji, jakie wprowadziły w tym roku.

Patryk Żemajduk i Maciej Krasucki to uczniowie drugiej klasy w III LO w Białymstoku. Od tego miesiąca uczęszczają na zajęcia z języka rosyjskiego w biznesie. – Dodatkowy język, a do tego specjalistyczny, na pewno przyda się na studiach – nie ma wątpliwości Patryk.
Nie bez znaczenia jest też specyfika Białegostoku. – Mieszkamy w strefie przygranicznej. Wiele tutejszych firm współpracuje z rosyjskimi przedsiębiorcami – zauważa Maciej Krasucki.

Obaj uczniowie już teraz dość dobrze władają rosyjskim. Liczą jednak, że znajomość specjalistycznego słownictwa zwiększy ich szanse na rynku pracy. Lekcje odbywają się dwa razy w tygodniu, w ramach zajęć dodatkowych. Chętnych nie brakuje. – Uczniowie będą poznawać formalne teksty i zwroty grzecznościowe, nauczą się też autoprezentacji, pisania listu motywacyjnego i słownictwa związanego z poszukiwaniem pracy – wylicza Anna Awier, autorka pomysłu i nauczycielka rosyjskiego w III LO.

Propozycje nowych, atrakcyjnych zajęć dla uczniów przygotowały głównie licea, ale swoją ofertę poszerzyły też niektóre szkoły zawodowe. Do kuratorium oświaty wpłynęło kilkanaście propozycji.

Na języki obce stawia też Zespół Szkół Budowlano-Geodezyjnych. Młodzi ludzie poznają tu język niemiecki związany z zawodem. Przede wszystkim są to zajęcia dla uczniów technikum budowlanego – mówi Małgorzata Sutuła, dyrektorka placówki. – Poznają oni nazwy narzędzi, materiałów czy czynności w pracowni zajęć praktycznych. Myślę, że to przydatne lekcje, tym bardziej że wiele instrukcji obsługi maszyn jest w języku niemieckim. Poza tym, część uczniów może trafić na tamtejszy rynek pracy. Z pewnością będzie im łatwiej. Dlatego zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem.

Z kolei uczniowie z klasy matematyczno-informatycznej w IV LO będą mogli dwa razy w tygodniu grać w szachy.

--
http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb?expression=COMMENTDATE%3E=20120208

-
Kompozycja szachowa --- trzychodowka!

10 - P1146939
Autor : Heinrich Friedrich Ludwig Meyer
1736 Chess Monthly 04/1895 -- 5. Preis
------------

\
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- 1. Hc3! -- tempo

Rozwiązanie

1. Hc3! --- tempo
1. ... Kg4 --- 2. He5 -- tempo
2. ... Kh3 --- 3. Hg3 - mat ---- diagram -- 5
2. ... Kxf3 --- 3. He2#

1. ... Ke4 -- 2. Hc2+
2. ... Ke3/xf3 3. He2#
2. ... Kd5 -- 3. Sf4 - mat ---- Diagram --- 4

1. ... Ke6 2. Hc8+
2. ... Kd5 3. Sf6 - mat ---- Diagram -- 2
2. ... Kf7 3. Se5 - mat ----- Diagram -- 3

1. ... Kg6 2. Hf6+
2. ... Kxh5 3. Hg5#
2. ... Kh7 3. Hg7#

--------------------------
_3
--- diagram --- 2 --
1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8 - Kd5 - 3. Sf6# -- 1. Hc3 - Ke6 - 2. Hc8+ Kf7 3. Se5 - mat

_5
--- diagram -- 4
1. Hc3 - Ke4 - 2. Hc2+ Kd5 - 3. Sf4# -- -- 1. Hc3 - Kg4 - 2. He5 - Kh3 - 3. Hg3 #

Trzychodowka -- osiem siatek matowych -- takie zadanie
wypada znac i propagowac wsrod Szachistow!
--

- Szachy pobudzają logiczne myślenie i wpływają na
łatwość uczenia się - tłumaczy Bożena Karpowicz, dyrektorka liceum.
Postanowiliśmy to sprawdzić i będziemy prowadzić badania efektywności. Pod koniec roku porównamy wyniki uczniów, którzy grali w szachy z tymi, którzy tego nie robili. Nawet gdyby udało się nam tylko oderwać młodych od komputera i zainteresować innymi formami spędzania wolnego czasu, to też będzie sukces.

Na promocję wiedzy o zdrowym odżywianiu stawia natomiast Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2. – Wprowadziliśmy nową specjalizację w zawodzie technik technologii żywności – wyjaśnia Urszula Makowska, dyrektorka ZSP nr 2. – Uczniowie klas czwartych będą się uczyć sposobów produkcji żywności dietetycznej oraz rodzajów diet. Poznają też zasady zdrowego odżywiania. Kształcimy na takich kierunkach mając świadomość, że ludzie nie zawsze wiedzą, na czym to polega.

Wzbogacanie oferty kształcenia to sposób szkół na przyciągnięcie uczniów. Nowości pojawiają się co roku. Kilka lat temu prawdziwym hitem były klasy mundurowe. Kłopotu z naborem nie miały też oddziały prawnicze, lotnicze, architektoniczne czy dziennikarskie.

www.poranny.pl

Nazywam się Jerzy Konikowski i jestem mistrzem szachowym, trenerem i publicystą. Więcej informacji o mnie można znaleźć w http://www.konikowski.net/omnie.php -- Celem mojego blogu, który jest ściśle związany z witryną http://www.konikowski.net/ -- jest informacja o aktualnych imprezach szachowych i analiza różnych problemów z dziedziny królewskiej gry.
----