ďťż

CiEkAwOsTkI o ZwIeRzĘtAcH

---
Wirtualne szkolenie --- poznaj Retro!

3 - P1066816
Autor : Gianni Donati
The Ural's Problemist 04-06/2004
2. Thematurnier
1. Nagroda
----

Samomacik
w 6 posunieciach -- S#6 --- --- 1. cxb6! - bicie w przelocie

Rozwiazanie

1. cxb6ep+ -- Kxd6 - 2. d8=W+ -- Ke5
3. e8=H+ ---- Kxf6 -- 4. gxh8=G+ - Kg6
5. f8=S+ ---- Kxh6 -- 6. Haxc6+ -- Gxc6 - mat

Keywords:
Allumwandlung (W-H-G-S) - promocja - Wiezy - Hetmana - Gonca - Skoczka
, En passant as key, --- Bicie w przelocie
4 konsekutive Umwandlungen (TDLS), Phoenix theme (T)
Genre: Retro, s#

---------

Pozycja po 5 posunieciach -- 6. Haxc6+ -- Gxc6 - mat

Niebywala kompozycja szachowa -- rozwiazanie zaczyna sie od bicia w przelocie!
Aby wykonac bicie w przelocie trzeba udowodnic
, ze ostatnim posunieciem bylo - 0. ... b7- b5!
----
Program komputerowy do rozwiazywania zadan szachowych
potwierdzil ze ostatnim posunieciem bylo - b7- na b5!
----


--------

5 - P0002476
Autor : Werner Kuntsche
1777v problem 73-78 06/1961
(66) problem 144-147 12/1971
Die Schwalbe 99 06/1986
-----------------


Pomocnik w 3 posunieciach --- h#3

-- Dwa rozwiazania

1. cxd3ep -- Wa5 - 2. Sf5 -- 0-0 -- 3. Sd4 - We5 - mat
1. gxf3ep -- Wh5 - 2. Sd5 - 0-0-0 - 3. Sf4 - We5 - mat

---------
----------

Samuel Loyd --- 1866 rok
Wersja zadania z roku 1903 -- Autor -- AB
-----------


Pozycja powstala po 10 posunieciach -- bialych

Rozwiazanie

1. c4 --- d5
2. Hb3 -- Gf5
3. Hxb7 - h5
4. Hxa7 - Gh7
5. Hxb8 - Wa6
6. Hxc7 - Wh6
7. h4 ----- f6
8. Hxd8+ -- Kf7
9. Hxd5+ -- Kg6
10. He6 -- Pat --- Diagram powyzej
----

http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb?expression=COMMENTDATE>=20120827

--------
--
- Relaks i humor

Szachowe trojaczki w roli glownej to Wh8 oraz bialy Krol..

1___2

Pozycja po 6 posunieciach___diagram nr.2 __ po 5 posunieciach
_rozwiazanie mamy ponizej

Rozwiazanie -- 1

1. d2 - d3 -- h7- h5
2. Ke1- d2 --- Wh8 - Wh6
3. Kd2 - Kc3 -- Wh6 - Wa6
4. Kc3 - Kb4 -- Wa6 - Wa5
5. Kb4 x Ka5 -- b7 - b5
6. b2 - b4 ---- c7 - c6 - mat

Rozwiazanie diagramu nr.2

1. f2 - f3 -- h7- h5
2. Ke1 - Kf2 -- Wh8 - Wh6
3. Kf2 - Ke3 -- Wh6 - Wb6
4. Ke3 - Kd4 -- Wb6 - Wb4+
5. Kd4 - Kc5 -- e7 - e6 - mat

---------



Mat na diagramie po 5 posunieciach -- oto ta gra

1. d2 - d3 ---- h7 - h5
2. Ke1- Kd2 -- Wh8 - Wh6
3. Kd2- Kc3 -- Wh6 - Wc6+ (szach )
4. Kc3 - Kb4 -- Wc6 - Wc4+ ( szach )
5. Kb4 - Ka5 -- c7 - c6 - mat

Hd8 matuje bialego krola _a5
bialy Krol nie ma juz pola wolnego
---------------------
Czarna Wieza po kolei ---- cyklicznie
gra na polach [ a6-a5 ; b6-b4 ; c6-c4

Takie zadania --- dla relaksu...
----


-----------
--- Fantastyka szachowa + umiejetnosc.

www.szachista.net.pl
55 - P0001935
Autor : Karl Fabel
(3) problem 52-58 08/1958
4155 FEENSCHACH 12/1958
526 FIDE Album 1956-1958 -- 1. Preis

[img]http://jakleci.pl/ShowThumb.aspx?type=big&image=1984947.png[/img]

(16+16)
BP in 46,0
1. e3 Sc6 2. Ke2 Tb8 3. Kd3 e6 4. Kc4 Ke7 5. Kb5 Sd4 6. Ka5 b5
7. Dh5 Tb6 8. Lc4 Td6 9. Sf3 Se2 10. Sc3 Td3 11. b3 Lb7 12. Se5 Lf3
13. Ka6 Kd6 14. Ld5 Kc5 15. Kb7 Dh4 16. Kc8 Dg4 17. Kd8 Kb6 18. Se4 Ka5
19. La3 Lc5 20. Thb1 Ld4 21. Ld6 Sf6 22. Ke7 Tb8 23. b4+ Ka4 24. Tb3 Tb6
25. Tc3 Ta6 26. Tc6 Tb3 27. Tb6 Tb1 28. Tb8 Th1 29. Tb1 Sg1 30. Tb3 Le2
31. Tc3 Lf1 32. Tc6 Ka3 33. Ta8 Kb2 34. Tb6 Kc1 35. Sc6 Kd1 36. Tbb8 Ke1
37. Th8 Dd1 38. Sb8 Lb2 39. Lb7 Lc1 40. Lc8 Sd5+ 41. Ke8 Sc3 42. Dh4 Ta3
43. Dd8 Tb3 44. Lf8 Tb1 45. Sf6 Ta1 46. Sg8 Sb1--- Diagram -- nizej
Lösung von Michel Caillaud. Originalfassung von K. Fabel: SPG in 50.0

[img]http://jakleci.pl/ShowThumb.aspx?type=big&image=1984932.png[/img]
Pozycja powstala po 46 posunieciach!

17. TT
comment

Keywords: Proof Game, Interchange
Genre: Retro
-- Karl Fabel pewno mial duzo czasu by cos takiego ulozyc...
---------------
-----

29 - P0008173
Autor : Unto Heinonen
Internet Mailing Liste 06/1996

1. e4 -- f5 - 2. Ke2 - f4 - 3. He1 - f3
4. Ke3 - e6 - 5. Ge2 - Hf6 - 6. Gd1 - Hg6
- 7. Kf4 -- diagram ponizej
----------

Pozycja po 7 posunieciach bialych -- 7. Kf4

7. ... Se7 - 8. He3 - Sec6 - 9. Se2 - Ge7
- 10. We1 - 0-0 - mat --- diagram -- 2

Keywords: Unique Proof Game, Castling


Pozycja po 10 posunieciach -- 10. We1 - 0-0 - mat

-----
--
- Retro plus Roszada.

38 - P0008558
Autor ; Unto Heinonen
Internet Mailing Liste 10/1996

1. e4 - e5 - 2. Ke2 - Se7 - 3. Kf3 - Sec6
4. Kg4 - Hh4+ - 5. Kf5 ---- diagram -- ponizej

-----------

Pozycja po 5 posunieciach bialych -- 5. Kf5

5. Kf5 - g5 - 6. Kf6 - Gc5 -
7. Kg7 - f5 - 8. Kf6 - 0-0 - mat --- diagram -- 2

Keywords: Unique Proof Game, Castling
-------


Pozycja po 8 posunieciach czarnych -- 10. Kf6 -- 0-0 - mat

Zadanie moze sie podobac -- Gra bialego Krola
jest uzasadniona od 2 posuniecia az do 8 posuniecia.

--
http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb?expression=S='Internet%20Mailing%20Liste'+AND+YEAR='1996'

62 zadania nie spotykane w grze praktycznej.

---
--
- Retro plus Roszada.

38 - P0008558
Autor ; Unto Heinonen
Internet Mailing Liste 10/1996

1. e4 - e5 - 2. Ke2 - Se7 - 3. Kf3 - Sec6
4. Kg4 - Hh4+ - 5. Kf5 ---- diagram -- ponizej

-----------

Pozycja po 5 posunieciach bialych -- 5. Kf5

5. Kf5 - g5 - 6. Kf6 - Gc5 -
7. Kg7 - f5 - 8. Kf6 - 0-0 - mat --- diagram -- 2

Keywords: Unique Proof Game, Castling
-------


Pozycja po 8 posunieciach czarnych -- 10. Kf6 -- 0-0 - mat

Zadanie moze sie podobac -- Gra bialego Krola
jest uzasadniona od 2 posuniecia az do 8 posuniecia.

--
http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb?expression=S='Internet%20Mailing%20Liste'+AND+YEAR='1996'

62 zadania nie spotykane w grze praktycznej.

---

29 - P0008173
Autor : Unto Heinonen
Internet Mailing Liste 06/1996

1. e4 -- f5 - 2. Ke2 - f4 - 3. He1 - f3
4. Ke3 - e6 - 5. Ge2 - Hf6 - 6. Gd1 - Hg6
- 7. Kf4 -- diagram ponizej
----------

Pozycja po 7 posunieciach bialych -- 7. Kf4

7. ... Se7 - 8. He3 - Sec6 - 9. Se2 - Ge7
- 10. We1 - 0-0 - mat --- diagram -- 2

Keywords: Unique Proof Game, Castling


Pozycja po 10 posunieciach -- 10. We1 - 0-0 - mat

Dwie podobne kompozycje szachowe...
Mat w 8 posunieciach jest Super... 8. ... 0-0 - mat
-
--
Retro Szachy!

44 - P1257472
-- Autor : François Labelle
Internet Mailing Liste 01/01/2007
---------------

--------
Mat po 6 posunieciach -- 6. g2xh1=Hetman - mat

1. Sh3! - g5 - 2. Sf4 - gxf4
Dalsza gra juz nie nastrecza trudnosci --
3. g3 - f3 - 4. Gg2 - fxg2 - 5. h3! - d6 -
6. h4 -- g2xh1=Hetman - mat

Keywords: Path enumeration (year), Non-Unique Proof Game
Genre: Retro, Mathematics

--
---
Cztery promocje!!

6 - P1258284
Autor : Bernd Schwarzkopf
10 harmonie , p. 148, 06/2011
Speziallob
-----------


Pomocnik w 2 posunieciach --h#2

Rozwiazanie

1. Wxf8+ - gxf8=W!
2. d1=S! - d8=H! - mat --- diagram -- 2

------------- Siatka matowa --->

--- diagram -- 2
2. d1=Skoczek -- d8=Hetman - mat

Cztery promocje --- Gf8 byl promowany-- zobacz diagram -pierwszy.
-- f7-f8=Goniec ( szach) ---- diagram --1
-- gxf8=Wieza ---- promocja
-- d1=Skoczek --- promocja
-- d8=Hetman --- promocja

Super zadanie szachowe!
--
--
Fantazja i umiejetnosci!

1 - P0000763
Autor : Lothar Finzer
1159 Die Schwalbe 24 12/1973
---------------


Mat w 3 posunieciach -- #3

Nie rozwiazuje -- 1. Wa5+ - Kxb4 - 2. Sc6+ - Kc4 - Wc5 - mat

-----------
Rozwiazanie jest tu
http://www.softdecc.com/pdb/search.jsp?expression=COMMENTDATE>=20130106
---
-
-Retro w macie pomocniczym

2 - P1258819
Autorzy : Andrej N. Frolkin
Mykola I. Tschernjawski
www.popovgl.narod.ru 2012
------
2

Pomocnik w 3 posunieciach --- h#3 ---- -- Pozycja koncowa -- 3. Wh8 -- Hg6 - mat

Rozwiazanie

1. 0-0! - e7 - 2. Wh5 - e8=H!
- 3. Wh8 - Hg6 - mat --- diagram -- 2

Keywords:
Castling in the forward play (sk), En passant in the retro play
, Valladao Task
Genre: h#, Retro
Valladao Task jest wtedy gdy wystepuje w zadaniu
- Roszada - promocja i bicie w przelocie
W rozwiazaniu mamy tylko roszade i promocje....
Dopiero analiza retro wykazala ze w zadaniu jest -- bicie w przelocie.


W tej pozycji mamy ukryte bicie w przelocie

- e4 - fxe3 - Kxe3 -- diagram nr.1
Tylko taka gra mogla zaistniec , by powstal - diagram nr.1
-----
http://www.softdecc.com/pdb/search.jsp?expression=COMMENTDATE>=20130110
----
---
Dwa rozwiazania w macie pomocniczym!

19 - P1258491
Autor : Wladislaw W. Nefjodow
H815 Probleemblad 2008
1. Preis
------------
2

Pomocnik w 3 posunieciach -- h#3 -- --- Trzecie rozwiazanie -- zludne

Rozwiazanie

?) 1. Sc4 - 0-0 - 2. Sb6 - Wc1 - 3. Sd5 - Wc4 - mat --- diagram -- 2

1) 1. Wd8 -- Wh8 - 2. Wd3 - exd3+ - 3. Kd5 - Wd8 - mat --- diagram -- 3
2) 1. Wxf6 - Wh6 - 2. Wf3 -- exf3+ - 3. Kf4 -- Wf6 -- mat --- diagram -- 4

Genre: h#, Retro

-- Dwie siatki matowe --- 3. ... Wd8 - mat --- -- 3. ... Wf6 - mat
3_4
diagram -- 3
---
Kompozycja szachowa ma dwa rozwiazania -- siatki matowe sa podobne.
Trzecie rozwiazanie jest zludne , poniewaz nie mozna wykonac roszady przez co
wartosc zadania jest duzo wieksza niz to widac na dwoch diagramach z matami.

http://www.softdecc.com/pdb/search.jsp?expression=COMMENTDATE>=20130105

--
------

14 - P1261651
Autor : Michel Caillaud -- arcymistrz kompozycji szachowej
Internet Mailing Liste 11/2004
- Pozycja na diagramie --1 -- powstala po 13. pos. bialych

Rozwiazanie

1. h4 -- f5 - 2. h5 - f4
3. h6 - f3 - 4. hxg7 - fxg2 - 5. gxh8=H - gxh1=H -- diagram -- 2
6. Hxg8 - Hxg1 - 7. Hc4! - Hg8 - 8. Hxc7 - Hxa2 --- diagram -- po 8 posunieciach
9. Hxb8 - Hxb1 - 10. Hxa8 - Hxc2! - 11. Hxc8 - Hxc1 --- diagram -- 4
12. Hc2 - Hxd1+ - 13. Hxd1

Keywords:
Unique Proof Game, Homebase (2), Ceriani-Frolkin Theme (d)
, Prentos Theme (d), Pronkin Theme (D)
Opisane powyzej -- jakie mamy tu tematy...
Genre: Retro

------------
2_3
diagram -- 2 --- na _h1 -- czarny Hetman
-- Pozycja po -- 5 posunieciach --- --- Pozycja po -- 8 posunieciach

--
4_1
---- diagram -- 4
Pozycja po -- 11 posunieciach --- 12. Hc2! - Hxd1+ - 13. Hxd1 --- diagram -- 1

Bialy pion z _h2 odbyl ciekawa marsz
, by na koncu -- zastapic Hetmana na _d1
--
Bardzo ciekawy temat -- Wymiana pociagow na stacji...
---- Bialy i Czarny Hetman wspolpracuja.
----
Kompozytor z Francji -- jest jednym z najwiekszych spacjalistow w tej dziedzinie Retro.
--
Super dwuchodowka na stronie Kasparowa



Mat w 2 posunieciach > #2

Autor :H.G.Weenink
Rozwiazanie: 1. Hxe4! [2. dxe5#]
1. ... Sxd8 2. Hxe5#
1. ... Wd5 2. Hxd5#
1. ... Wc5 2. dxc5#
1. ... Wb5 2. Hc6#
1. ... We6 2. c5#
1. ... Wf5 2. He6#
1. ... Wg5 2. Hxe7#
1. ... Wxe4+ 2. Sxe4#

Rozwiazanie

1. Hxe4! grozi --2. dxe5 - mat
1. ... Sxd8 -- 2. Hxe5X
1. ... Wd5 --- 2. Hxd5X
1. ... Wc5 --- 2. dxc5X
1. ... Wb5 --- 2. Hc6X
1. ... We6 --- 2. c5X
1. ... Wf5 --- 2. He6X
1. ... Wg5 --- 2. Hxe7X
1. ... Wxe4+ - 2. Sxe4X

Dwa rozne programy wydrukowaly rozwiazanie , zgadza sie co do joty.
Tylko mamy rozne formy zapisu mata # , X

Czarna Wieza odchodzi na kilka roznych pol przeslaniajac
<Hetmana> i dwa gonce , co ciekawe nie ma duali. >> kapitalna dwuchodowka
--
--
Dwuchodowka z retro analiza...

--- Nauka matowania w Polskich Szkolach ---

-- diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2
--
Rozwiazanie

--- Dwie siatki matowe -- 2. hxg6 - mat --- --- 2. Hf8- szach-mat
2_3
--- diagram -- 2

----
4_5
--- diagram -- 4
Siatka matowa -- 2. Hh8 - mat --- --- Siatka matowa -- 2. Hh3 - szach- mat

Matowanie na diagramie...
---
-
ŚRODA SOLVINGOWA ----> Autor: Piotr Murdzia

Informujemy, że w najbliższą środę (19 czerwca) o godzinie 17:30 w biurze PZSzach (Warszawa, Al. Jerozolimskie 49) odbędzie się kolejny turniej rozwiązywania zadań szachowych "Quick Show" w ramach tzw. "środy solvingowej". Swój udział zapowiedzieli najlepsi solverowcy świata: Kacper Piorun, Piotr Górski i Piotr Murdzia

Wszystkich chętnych zapraszamy!
Wstęp wolny.
---
Ps
Dla propagandy szachow ---
czasem potrzeba umiescic kilka zadan na stronie PZSzach-u.

Piekna --- Dwuchodowka
--
1_2
--- diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- --- Siatka matowa --- 2. Wf1 - szach -mat

Rozwiazanie -- na drugim ---> diagramie
--
Dwuchodowka ma cztery siatki matowe...
Trzy razy matuje Wieza raz Goniec.

- ---

---
Wirtualne szkolenie --- poznaj Retro!

3 - P1066816
Autor : Gianni Donati
The Ural's Problemist 04-06/2004
2. Thematurnier
1. Nagroda
----

Samomacik
w 6 posunieciach -- S#6 --- --- 1. cxb6! - bicie w przelocie

Rozwiazanie

1. cxb6ep+ -- Kxd6 - 2. d8=W+ -- Ke5
3. e8=H+ ---- Kxf6 -- 4. gxh8=G+ - Kg6
5. f8=S+ ---- Kxh6 -- 6. Haxc6+ -- Gxc6 - mat

Keywords:
Allumwandlung (W-H-G-S) - promocja - Wiezy - Hetmana - Gonca - Skoczka
, En passant as key, --- Bicie w przelocie
4 konsekutive Umwandlungen (TDLS), Phoenix theme (T)
Genre: Retro, s#

---------

Pozycja po 5 posunieciach -- 6. Haxc6+ -- Gxc6 - mat

Niebywala kompozycja szachowa -- rozwiazanie zaczyna sie od bicia w przelocie!
Aby wykonac bicie w przelocie trzeba udowodnic
, ze ostatnim posunieciem bylo - 0. ... b7- b5!
----
Program komputerowy do rozwiazywania zadan szachowych
potwierdzil ze ostatnim posunieciem bylo - b7- na b5!
--
--
29 - P0008173
Autor : Unto Heinonen
Internet Mailing Liste 06/1996

1. e4 -- f5 - 2. Ke2 - f4 - 3. He1 - f3
4. Ke3 - e6 - 5. Ge2 - Hf6 - 6. Gd1 - Hg6
- 7. Kf4 -- diagram ponizej
----------

Pozycja po 7 posunieciach bialych -- 7. Kf4

7. ... Se7 - 8. He3 - Sec6 - 9. Se2 - Ge7
- 10. We1 - 0-0 - mat --- diagram -- 2

Keywords: Unique Proof Game, Castling


Pozycja po 10 posunieciach -- 10. We1 - 0-0 - mat

-----------
Kompozycja Szachowa -- tylko jedna jedyna droga!

5 - P0006549
Autor : Alexander Kislyak
R226 The Problemist 05/1994
---

--- diagram -- 1
Pozycja po 15 posunieciach bialych -- 15. Sa5 - mat

Rozwiazanie

1. c4 b6 2. c5 La6 3. c6 Sxc6 4. Db3 Db8 5. Dxf7 Kd8
6. Dxg7 Kc8 7. Dxe7 Kb7 8. De4 La3 9. Sxa3 Sge7 10. Sc4 Tg8
11. a4 Txg2 12. Ta3 Txg1 13. Tb3 Txh1 14. Dxh1 Sc8 - 15. Sa5 - mat

D -- to Hetman
T -- to Wieza
L -- to Goniec
S -- to Skoczek
K -- to Krol
---

http://www.softdecc.com/pdb/search.jsp?expression=COMMENTDATE>=20130621

---
- -
Szachy dla poczatkujacych -- matowanie na diagramie

----
1___2

Mat w 1 posunieciu! -- #1 --- --- czarne zamatowaly. -- 1. ... b5 - mat

Kto kogo tu matuje?

Do wyboru mamy takie posuniecia...
dla bialych
1. Sc5 - mat
1. b5 - mat

Dla czarnych
1. ... b5 - mat --- diagram -- 2
Prawidlowe rozwiazanie... a moze jest inne?
-
--

2 - P1109037
Autorzy : Roberto Osorio - Jorge Lois
Best Problems 55 07/2010
1. Platz
Länderkampf Italien-Argentinien 2009
-
http://www.softdecc.com/pdb/search.jsp?expression=COMMENTDATE>=20130924

1. c3 Sc6 2. Db3 Sd4 3. cxd4 c5 4. Sc3 Dc7 5. Sd1 Dg3 6. hxg3 Sf6
7. Th6 Sd5 8. Tc6 f6 9. Txc8+ Kf7 10. Tc6 g6 11. Ta6 Lh6 12. Ta3 Le3
13. dxe3 Tac8 14. Kd2 Tc6 15. Kd3 Te6 16. Ld2 Te5 17. Le1 Tf5
18. Ke4 Tf3 19. exf3 - Ta8 - 20. La6 c4 21. Se2 Sb4 22. Sec3 Sc6
23. Sa4 - Sb8 - -- Diagram -- 1

---

-- Diagram -- 1
Pozycja powstala po - 23 posunieciach -- czarnych

Tematem zadania jest przemeblowanie --
Wiezy z _h8 na _a8 -- oraz Skoczka z _g8 na _b8
----

Oznaczenia
- T - to - Wieza
L -- to - Goniec
D -- to - Hetman
S -- to - Skoczek
K -- to - KROL
--
-
Matowanie wirtualne...

29 - P1278082
Autor : Michael Schlosser
Schach in Schleswig-Holstein 2013
(nach Christer Jonsson)
- - - - -

-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2

Rozwiazanie

Hetman matuje na _b4

-