ďťż

CiEkAwOsTkI o ZwIeRzĘtAcH

--
Matowanie na Ekranie

Autor : Gerhard Paul Latzel
120 stern 28 09/07/1967

1___2
Diagram --- 1
Mat w 3 posunieciach - #3 ---- 1. d8=W! -- Ke6 - 2. b8=H! - Kf6 - 3. He5#

Złuda: 1. d8=H?+
1. ... Ke6 2. He8+
2. ... Kd6 3. b8=H/G#
2. ... Kf6 3. He5#

1. ... Ke6 2. Hc7 - tempo
2. ... Kf6 3. He5#
Ale 1. ... Kc6!

Rozwiązanie:

1. d8=W!+
1. ... Kc6 2. b8=W!
2. ... Kc7 3. Wc5 - mat --- Diagram -- 3

1. ... Ke6 2. b8=H [3. Hd6, He5#]
2. ... Ke7 3. Hd6#
2. ... Kf6 3. He5 - mat --- Diagram -- 2

1. ... Kc7 2. b8=H+
2. ... Kc6 3. Wd6 - mat ---- Diagram - 4

3___4
diagram -- 3
1. d8=W!+- Kc6 - 2. b8=W! -- -- 1. ... Kc7 - 2. b8=H!+ - Kc6 - 3. Wd6 - mat
2. ... Kc7 - 3. Wc5 - mat

Powyzej jest pokazane ,ze promocja Hetmana w 1 posunieciu
nie prowadzi do mata w 3 posunieciach , czyli jest to zluda.
Rozwiazanie -- 1. d8=Wieza!
--

Schematy matowe –

czemu warto je znać i o tym jak można zamatować swojego tatę

Okazuje się, że wiele osób nie ma dobrze opanowanych schematów matowych. Czy oni coś w ten sposób tracą? Na pierwszy rzut oka nic, ale przy bliższym spojrzeniu – dość dużo. Przede wszystkim będą miały trudności w rozpoznaniu sytuacji, gdy nadarzy się okazja na wykorzystanie tych schematów. A czy te wzorce matowe mają zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy matujemy gołego króla? Otóż nie! Cały problem tkwi właśnie w tym, że one są wykorzystywane na każdym etapie partii! Najczęściej posługują się nimi silniejsi gracze w grze środkowej – z uwagi na największe możliwości ataku matowego na króla i potencjalne ogromne komplikacje czające się na tych, którzy odważą się je wykorzystywać. Jednak warto podkreślić, że mają one zastosowanie również w grze końcowej, gdzie także bywają nie tylko pułapki, ale również próby zorganizowania siatki matowej. Wówczas brak dobrej znajomości takich schematów – a następnie dobrego ich przećwiczenia na kilkudziesięciu przykładach – będzie powodował błędy. Jak to możliwe? Otóż nie zdając sobie sprawy z możliwych siatek matowych – będziemy czasami zmuszani do tego, aby oddać materiał po to, aby uniknąć mata.

Teraz pojawia się pytanie skąd wziąć takie schematy matowe. Otóż bywają one przede wszystkim w książkach dla początkujących (a nawet dla dzieci) lub też są zawarte w ogólnych podręcznikach do nauki gry w szachy. Uważam, że warto zobaczyć przyjrzeć się tym oto poniższym pozycjom.

Pierwsza z nich to książeczka (a raczej broszura) Bogdana Zerka „Schematy matowe” (wydanie język polski/uniwersalny - każdy na świecie może zrozumieć obrazki czyli szachowe diagramy, 48 stron), natomiast druga to książka „How To Beat Your Dad at Chess” napisana przez arcymistrza Murray'a Chandlera (wydanie język angielski, 128 stron).

Autor książki Bogdan Zerek, tak oto pisze o swojej książeczce (broszurze)„Schematy matowe”:
Obserwując grę dzieci i szachistów do II kategorii zauważyłem pewną prawidłowość. Ich gra sprowadza się przede wszystkim do liczenia różnego rodzaju wariantów, które często mają niewiele wspólnego z oceną pozycji i jakimkolwiek planem gry. Nie wyobrażają sobie sytuacji czy ustawień, które można osiągnąć. Podobnie jest z pozycjami matowymi. Dzieci i szachiści niższych kategorii nie znają konstrukcji matowych (schematów matowych) stwarzanych przez poszczególne bierki lub grupy figur. Nie potrafiąc wyobrazić sobie jakie maty mogą (wcale nie muszą) powstać w danej pozycji stają się bezradni w takich sytuacjach i bardzo często rezygnują z kombinacji. Tłumaczą się tym, że nie mogli doliczyć, albo bali się grać, nie widząc możliwości matowania.
Aby ułatwić dzieciom grę i nauczyć je właściwego myślenia, stworzyłem zbiór matów, które wykonują różne bierki szachowe. Oczywiście można go poszerzyć dopisując własne przykłady, ale przedstawione w prezentowanej książce "Schematy matowe" są w pełni wystarczające. Chciałbym dodać, że celowo nie napisałem pracy "Mat w jednym posunięciu", ponieważ nie chodzi o to, aby dziecko znalazło mata w jednym ruchu, ale zapamiętało sytuację matową (schemat).
Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla dzieci, szachistów do II kategorii i trenerów szachowych, a także dla wszystkich szachistów, którzy mają problem z wyobrażeniem sobie różnorodnych sytuacji matowych.

http://arden.szachy.pl/schematy.html

Natomiast pozycja Murray'a Chandlera „How To Beat Your Dad at Chess” (Jak pokonać swojego tatę w szachy), jest tak oto charakteryzowana przez wydawnictwo i recenzentów:
To nie jest wyłącznie książka dla dzieci – za „tatę” możesz wstawić dowolnego przeciwnika, który systematycznie cię ogrywa! Ta książka uczy 50 śmiertelnych matów – podstawowych wzorców ataku, które stale pojawiają się pomiędzy zawodnikami wszelkich poziomów. Każdy motyw matowy jest dokładnie i prosto wyjaśniony, jak też jest podanych kilka opisowych przykładów. Test końcowy pozwala czytelnikowi sprawdzić umiejętności rozpoznawania wzorców (schematów). Jest to doskonała kolekcja ukazująca w jaki sposób wymusić mata – poprzez znakomicie dobranych 50 przykładów – wszystkie pięknie wyjaśnione i ilustrowane (diagramami).

http://www.gambitbooks.com/books/dad.html

Można także pobrać próbkę książki z poniższego linka:
http://www.gambitbooks.com/pdfs/056Samp.pdf

Poniżej krótka lista linków, które pokazują najczęstsze maty:
http://en.wikipedia.org/wiki/Checkmate_pattern
http://www.usefulchess.com/tactics/checkmate.htm
http://exeterchessclub.org.uk/content/essential-checkmate-patterns
http://www.thechessworld.com/learn-chess/9-training-techniques/114-13-checkmates-you-must-know?showall=1

Tutaj natomiast możemy sprawdzić naszą znajomość niektórych wzorców matowych (białe zaczynają i matują w 1 ruchu). W każdym linku znajduje się test w którym jest 12 pozycji.
http://www.chesskids.com/newcourse/genrandmx.htm
http://www.chesskids.com/newcourse/genrandmy.htm

Natomiast tutaj możemy zobaczyć animowane obrazki (matowe finały):
http://thechunkyrook.wordpress.com/?s=mating+patterns

A tutaj kilka linków (pliki PDF), które można przejrzeć lub ściągnąć (wszystkie ukazujące matowe finały):
http://franosch.org/chess/mates.pdf
http://www.wesdel.com/FarragutCC/Lessons/Common%20Checkmating%20Patterns01.pdf

Natomiast ostatni link zawiera plik PDF w którym trzeba rozpoznać czy jest mat czy pat oraz czy jest możliwy jakikolwiek prawidłowy ruch czarnych. Pozycja bardzo dobra dla nauki dzieci.

http://www.hollandchess.com/key_mate_patterns.pdf

Szczególnie polecam książkę Murray'a Chandlera „How To Beat Your Dad at Chess”, gdyż uważam, że bardzo ładnie pokazuje 50 najczęściej stosowanych w praktyce ataków (i finałów) matowych – zwłaszcza będzie ona przydatna dla graczy w przedziale rankingowym 1000-1600. Według mnie jest znakomita i bardzo przystępnie nie tylko pokazuje, ale także uczy w jaki sposób wykorzystywać pozycję w której „finał matowy dojrzał do realizacji”. Wbrew pozorom nie jest ona wyłącznie dla dzieci lub początkujących szachistów, gdyż osoby, które chcą uzupełnić braki w swojej edukacji – także mogą czegoś się nauczyć.

Natomiast broszura „Schematy matowe” Bogdana Zerka według mnie powinna być dostępna bezpłatnie jako forma reklamy wydawnictwa (i w ten sposób pozyskiwania potencjalnych klientów innych książek szachowych). Zawarte w niej pozycje (w sumie aż 273 diagramy, co odpowiada 95-99% realnie potrzebnych w praktyce schematów) są bardzo dobrze dobrane i użyteczne. Uważam jednak, że bez wsparcia ze strony opisu i co najmniej kilkudziesięciu przykładów – są mniej więcej tym samym co wydanie tabliczki mnożenia lub alfabetu: na pewno są ważną pomocą dla początkujących szachistów, ale moim zdaniem tego typu broszury powinny być dostępne bez żadnych opłat dla każdego (zwłaszcza jak jest to w formie bez żadnego komentarza, przykładów oraz wyjaśnienia mechanizmów).

Autor: Tomasz ze Stalowej Woli
---
Schematy matowe -- lub siatki matowe

http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/

www.szachista.com -- forum

--


--
Schematy matowe -- w Trzychodowce.

18 - P1265383
Autor : Rudolf Peter
Wiener Neueste Nachrichten 03/07/1938
---
1_2
--- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- ---- 1. Sg5! - Gc6 - 2. Hd4+ - Kxd4 -- 3. Se6 mat

Rozwiazanie na trzech -- diagramach

--- Dwie siatki matowe ---- 3. Hb2 - mat --- --- 3. Hd6 - mat
3_4
--- diagram -- 3
1. Sg5 - Wxg5 - 2. Ge3+ Kb4 - 3. Hb2# -- -- 1. Sg5 - Gxg5 - 2. We5+ - Kd4 - 3. Hd6#

W sumie cztery siatki matowe , trzy na diagramach --
jedna w zapisie -- 1. Sg5! - Gc6 - 2. Hd4+ Kb5 - 3. Gc4 - mat

---
--
Schematy matowe -- w Trzychodowce.

18 - P1265383
Autor : Rudolf Peter
Wiener Neueste Nachrichten 03/07/1938
---
1_2
--- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- ---- 1. Sg5! - Gc6 - 2. Hd4+ - Kxd4 -- 3. Se6 mat

Rozwiazanie na trzech -- diagramach

--- Dwie siatki matowe ---- 3. Hb2 - mat --- --- 3. Hd6 - mat
3_4
--- diagram -- 3
1. Sg5 - Wxg5 - 2. Ge3+ Kb4 - 3. Hb2# -- -- 1. Sg5 - Gxg5 - 2. We5+ - Kd4 - 3. Hd6#

W sumie cztery siatki matowe , trzy na diagramach --
jedna w zapisie -- 1. Sg5! - Gc6 - 2. Hd4+ Kb5 - 3. Gc4 - mat

---

Pierwsza z nich to książeczka (a raczej broszura) Bogdana Zerka „Schematy matowe” (wydanie język polski/uniwersalny - każdy na świecie może zrozumieć obrazki czyli szachowe diagramy, 48 stron), natomiast druga to książka „How To Beat Your Dad at Chess” napisana przez arcymistrza Murray'a Chandlera (wydanie język angielski, 128 stron).

Autor książki Bogdan Zerek , tak oto pisze o swojej książeczce (broszurze) Schematy matowe
Obserwując grę dzieci i szachistów do II kategorii zauważyłem pewną prawidłowość. Ich gra sprowadza się przede wszystkim do liczenia różnego rodzaju wariantów, które często mają niewiele wspólnego z oceną pozycji i jakimkolwiek planem gry. Nie wyobrażają sobie sytuacji czy ustawień, które można osiągnąć. Podobnie jest z pozycjami matowymi. Dzieci i szachiści niższych kategorii nie znają konstrukcji matowych (schematów matowych) stwarzanych przez poszczególne bierki lub grupy figur. Nie potrafiąc wyobrazić sobie jakie maty mogą (wcale nie muszą) powstać w danej pozycji stają się bezradni w takich sytuacjach i bardzo często rezygnują z kombinacji. Tłumaczą się tym, że nie mogli doliczyć, albo bali się grać, nie widząc możliwości matowania.

Aby ułatwić dzieciom grę i nauczyć je właściwego myślenia, stworzyłem zbiór matów, które wykonują różne bierki szachowe. Oczywiście można go poszerzyć dopisując własne przykłady, ale przedstawione w prezentowanej książce Schematy matowe są w pełni wystarczające. Chciałbym dodać, że celowo nie napisałem pracy "Mat w jednym posunięciu", ponieważ nie chodzi o to, aby dziecko znalazło mata w jednym ruchu, ale zapamiętało sytuację matową (schemat).
Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla dzieci, szachistów do II kategorii i trenerów szachowych, a także dla wszystkich szachistów, którzy mają problem z wyobrażeniem sobie różnorodnych sytuacji matowych.

http://arden.szachy.pl/schematy.html
----
--
http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb
----

Poznaj -- Roszade w szachach

--- Autorzy : J i A. Kramer -- 1970 rok

---- diagram -- 1
Biale matuja forsownie w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie na blogu Konikowskiego
Rozwiazanie jest rowniez tu ---> ponizej na - diagramie -- 2

--- Siatka matowa --- 4. We1 - mat
_Diagram -- 2
Pozycja matowa
po 4 posunieciach --- 4. We1 - szach- mat
--
---

-----
Autor : Grzegorz Mazur -- Warszawa
----

--- diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie -- na diagramie -- 2

1. Hh1+! - Kxh1
2. Kf2+ --- Kh2
3. Wh1+ - Kxh1
4. Wh3 - mat --- diagram -- 2

--- Prosta siatka matowa -- 4. Wh3 - mat

--- diagram -- 2
1. Hh1+ - Kxh1 - 2. Kf2+ - Kh2! - 3. Wh1+ - Kxh1 - 4. Wh3- mat
---
http://www.blog.konikowski.net/2013/03/24/rewia-zadan-28/comment-page-1/#comment-7607

---


----
- Matowanie na diagramie -- dla poczatkujacych...

--- GM Cramling - I. Krush -- Rosja 2012
1_2
--- diagram -- 1
Biale efektownie matuja -- #6 -- 1. f4+ - Kxf4 - 2. g3+ - Kg5 - Wg8+ - Kh5 - 4. We5

Rozwiazanie

1. f4+ --- Kxf4
2. g3+ --- Kg5
3. Wg8+ - Kh5
4. We5! --- diagram -- 2 ---- dwie - (grozby - 5. g4# i 5. Wxf5 #)
4. ... ----- Wg6
5. Wxf5+ - Wg5
6. g4 - mat --- diagram -- 3

--- Efektowna siatka matowa -- 6. g4 - mat

-- diagram -- 3

4. We5! - Wg6 - 5. Wxf5+ - Wg5 - 6. g4- mat

Ustawiajac takie pozycjwe szachowe na diagramach szachista poczatkujacy
bedzie je pamietal , gdyz kilkakrotnie moze je ogladac majac
je w komputerze , czy na swojej stronie szachowej.
-
---
Forsowny mat w trzecim posunieciu.

Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
(zaczyna ten, kto jest na dole) polecam młodzieży
-----------------


Biale matuja w 3 posunieciach -- #3

Rozwiazanie na diagramie -- nr.2


--------- diagram -- 2
Mat powstal po trzech posunieciach -- 3. Hc4 - mat

Jak przebiegala gra? - trzeba dokladnie popatrzec na diagram -- 2 i pierwszy
Brakuje czarnego Gonca z polu _c8.

Pelne rozwiazanie --->

1. Hc7+!! - Ka6
2. Hxc8+ -- Kxb5
3. Hc4 - mat -- diagram -- 2
-
-----------------

-- Nauka szachowania i matowania

Dwuchodowka z 8 rozwizaniami



Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Goniec _e2 gra.

Osiem Rozwiazan -- 8 szachow!

1. Ga6+! : 1. Gb5+ ; 1. Gc4+ ; 1. Gf1+!
1. Gf3+! ; 1. Gg4+ ; 1. Gh5+ ; 1. Gd1+!

----

Przy sprawdzaniu wiekszej ilosci rozwiazan , uzywajmy programu szachowego www.problemist.com
Rozwiazania mamy pokazane w slupkach .... dla szachistow jest to wygoda ... do edukacji wrecz niezbedna
Pierwsze co ma poznac szachista poczatkujacy -
to nauczyc sie matowania. Nauka matowania trwa kilka lat.
Z moich obserwacji wnoiskuje ze nawet szachisci z I kategoria maja klopoty z matowaniem.Czesto zdarza sie ze Arcymistrz nie widzial prostego mata w 3 posunieciach. Gral gral i ledwie zremisowal.
---
--
http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb
----

Poznaj -- Roszade w szachach

--- Autorzy : J i A. Kraemer -- 1970 rok

---- diagram -- 1
Biale matuja forsownie w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie na blogu Konikowskiego
Rozwiazanie jest rowniez tu ---> ponizej na - diagramie -- 2

--- Siatka matowa --- 4. We1 - mat
_Diagram -- 2
Pozycja matowa
po 4 posunieciach --- 4. We1 - szach- mat
--
---

-----
Autor : Grzegorz Mazur -- Warszawa
----

--- diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie -- na diagramie -- 2

1. Hh1+! - Kxh1
2. Kf2+ --- Kh2
3. Wh1+ - Kxh1
4. Wh3 - mat --- diagram -- 2

--- Prosta siatka matowa -- 4. Wh3 - mat

--- diagram -- 2
1. Hh1+ - Kxh1 - 2. Kf2+ - Kh2! - 3. Wh1+ - Kxh1 - 4. Wh3- mat
---

Grzegorz Mazur napisał: Zainspirowany ostatnio opublikowaną na Pana blogu czterochodówką (mianowicie tą: Link, postanowiłem, że chciałbym, aby znalazło się również miejsce na czterochodówkę, o której wspominałem w komentarzu (załącznik)

Oczywiście koniecznie z adnotacją: ku pamięci niemieckiego kompozytora Ado Kraemera.

Mój udział w tym skromnym kompozycyjnym przedsięwzięciu ogranicza się oczywiście do transpozycji w kierunku długiej roszady, gdzie rozwiązaniem tym razem nie będzie roszowanie białego króla (tematyczna złuda: 1. Hh1+ K:h1 2. 0-0-0+? Kg2(h2)). Zadziałało tu prawo geometrii, bowiem przy długiej roszadzie mamy o kolumnę więcej, wobec czego droga do mata również musi się zmienić ( obie Wieże na kolumnie „d” będą sobie wzajemnie przeszkadzać ).

--

Dwa zadania -- dwa komentarze do zadan...

http://www.blog.konikowski.net/2013/03/30/czterochodowka-grzegorza-mazura/

http://www.blog.konikowski.net/2013/03/24/rewia-zadan-28/comment-page-1/#comment-7607

---
W tej korespondencji mamy dwa zadania -- Kraemera i Mazura.
---
Niemiecki kompozytor Ado Kraemer ukladal wielochodowki.
Na stronie
http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb

ma ich duzo powyzej 300 -stu.
-
Zadanie treningowe!

-------

--- diagram -- 1
Mat w 6 posunieciach -- #6

Rozwiazanie

1. Kd8! - e5
2. Gxe5 - d6
3. Gc3 -- d5
4. Ke7 -- d4
5. Kf8! -- gxh6
6. Gxd4 - mat -- diagram -- 2
---
lub -- 5. Kf8 - d4xc3
6. Sf7 - mat --- diagram -- 3

-- Dwie siatki matowe --- 6. Gxd4 - mat --- --- 6. Sf7 - mat
2_3
--- diagram -- 2
--
- Wydrukuj

Trenuj Rozwiazywanie

http://www.pzszach.org.pl/pub/1/254/Komplet_80_zadan.pdf

zadanie ze zestawu -- 80 zadan --- nr.8
----------------
_2
Mat w 2 posunieciach -- #2 ----- ---- pozycja po wstepie -- 1. Hd1!

Hetman kontroluje dwa punkty -- _a4 - oraz -- _h5
Skoczki kontroluja dwa punkty matujace -- _d6 -- _f6
Po wstepie -- 1. Hd1 -- mamy pozycje wyczekujaca ( tempowa )
--------

Dwuchodowki -- #2 --- reklamujace szachy

_4_5
---- diagram -- 3 --
Mat w 2 pos. --- #2 --- -- 1. Gc8 Wxc8 - 2. bxc8=Skoczek ---- 1. Sf6 - Kf2 - 2. Sg4#
1. Wh7 - 0-0-0 - 2. Whc7# -- -- 1. Gc8 Wa8 - 2. bxa8=S# --- 1. Sf6 - Kd4 - 2. Hg1 mat

Diagram - 3 - czarne broniac sie przed matem wykonuja duza roszade...
Diagram - 4 - biale dwa razy matuja dorobionym Skoczkiem - 2. Sc8 - 2.Sa8#

Czas na rozwiazanie -- 3 minuty na kazda dwuchodowke....
Dla III kat. szach. ---> 10 minut na kazde zadanie
----
----------------
częstochowskie -- kategorie
przez thinkerteacher

woj7 napisał(a):
...
Powiedzmy sobie szczerze że w tamtej sytuacji były regiony województwa w których nie było w klubach żadnych juniorów, lub jedynie garstka. Dla mnie fenomenem jest Stalowa Wola, gdzie w tamtych czasach na turniejach które sami organizowali (!), graczy z ich miasta było słownie 4. Z tego co słyszę jest teraz ich więcej i to mnie cieszy.

Dla mnie również jest fenomenem (i to na wielu płaszczyznach). Na około 60-62 tysiące mieszkańców - w szachy grywa oficjalnie (tzn. w miarę systematycznie pokazuje się i uczestniczy w organizowanych turniejach i/lub zajęciach) około 30-40 osób. Gdyby ta liczba była w granicach 150-200 to jeszcze bym potrafił sobie wyjaśnić pewne zależności (i zjawiska), ale wychodzi na to, że rodzice i uczniowie po prostu świadomie i dobrowolnie nie chcą korzystać z tego co jest im oferowane. Niemniej współczesne pokusy oraz coraz bardziej popularne i wszędobylskie gadżety w postaci nowinek technologicznych - skutecznie odciągają uczniów (o nich mówię, bo to największa grupa odbiorców) od tego, aby "pomęczyć kalafiora". Dziwne jest jednak to, że rodzice (jak też i nauczyciele) narzekają potem na to, że "ci uczniowie kompletnie nie umieją myśleć (wnioskować, argumentować, podejmować decyzje, znajdywać, oceniać i wybierać najlepsze rozwiązania, itp.)".

Jest jednak szokująco dobra wiadomość - stopniowo pojawia się coraz więcej osób określanych mianem "wykluczonych bądź zagrożonych społecznie" (względnie "ignorowanych społecznie"), które uczęszczają na zajęcia! (a nawet uczestniczy w turniejach!). Co prawda nie sposób porównywać poziomów gry między nimi a normalnymi ludźmi... jednak ich błysk w oku jak też iskra w sercu (jak też chęć integracji ze środowiskiem ludzi określanych mianem normalnych) sprawia, że wykonana praca, a następnie radość z ich sukcesów nie pozostaje niezauważona!

Niemniej fenomen rodziców, którzy wyznają zasadę (idąc po najmniejszej linii oporu) "moje dziecko nie umie myśleć i nie da się tego zmienić, bo ono już takie (głupie) jest" naprawdę mnie przeraża. Szachy są FANTASTYCZNYM narzędziem (modelem) pozwalającym rozwijać bardzo cenne umiejętności (zwłaszcza użyteczne w procesie edukacji), natomiast około 95% osób, które może z nich skorzystać... nie robi tego!

Oczywiście rozumiem, że nie każdy ma "smykałkę" lub chęć akurat do szachów. Właśnie dlatego napisałem, że "...gdyby to była liczba w granicach 150-200...", a nie 5 czy 6 tysięcy .

Natomiast poziom umiejętności dużej grupy uczniów (mam na myśli te, które pomagają rozwijać szachy) jest naprawdę niepokojący - wielu uczniów ma problemy z wyciąganiem wniosków, przekształcaniem danych (wzorów, schematów) czy też wyrażaniem myśli w języku symboli (czyli przelej to z "polskiego na matematyczny język"). Tylko bardzo nieliczna grupa uczniów jest w stanie bez problemów samodzielnie rozwiązywać i wyjaśniać problemy (zadania) matematyczne. Większość niestety woli ściągnąć czy też nie podejmować wysiłku, aby nadrobić zaległości. A te z czasem zamiast znikać, tylko ulegają powiększeniu. Natomiast w szkole średniej bywa potem tragedia lub jak kto woli - masakra. I pomyśleć, że można temu skutecznie zapobiegać czy też "wyprostowywać" - także dzięki wykorzystywaniu szachów ku temu!

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.comthinkerteacher

--- --- --
ps.
Szachy to gra blanszowa --
wiec te plansze sa do pokazywania i zapamietywania
Jesli mamy malo plansz to mozemy je zastapic odpowiednimi diagramami. --- edukacyjnymi...
Diagramow edukacyjnych mozemy szukac na:
www.arcymistrz.pl
www.szachista.com -- forum
www.problemista.fora.pl
www.forumszachowe.pl
www.szachowe.pl
---
--
---
Kombinacja matowa

Pozycja z partii:
Polgar - Kasparov, 1996
--
1_2
--- diagram -- 1
Czarne zaczynaja i wygrana -- (+) --- pozycja po 4 posunieciach --

Rozwiazanie

Dokladnie jak bylo grane -- kliknij
http://www.chessvideos.tv/puzzle-286-FromPolgarKasparov1996.php

Diagram - 2 -- na posunieciu sa biale --
ktore zagraly 5. Wg1 - Sf6+ - 6. Wg8 - Wxg8 mat.
inna gra bialych -- rowniez prowadzi do ich porazki.

Fatalne ustawienie bialego Krola zadecydowalo o porazce bialych.
--

Kombinacja z partii:

Pillsbury - Marco , 1900
--

-- diagram -- 1
Biale zaczynaja i wygrywaja -- #6

Rozwiazanie

1. Gxg6! - fxg6 - 2. Wxf8+ - Gxf8
3. Wxf8+ - Kxf8 - 4. Hh8+ - Kf7
5. Hh7+ -- Ke6 -- 6. Hxg6 - mat -- diagram -- 2

-
-- diagram -- 2
Mat po 6 posunieciach -- 6. Hg6 - szach - mat

Tu wiecej takich kombinacji...
-- http://www.chessvideos.tv/puzzle-3301-PillsburyMarco1900.php

--

http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb
----

Poznaj -- Roszade w szachach

--- Autorzy : J i A. Kramer -- 1970 rok

---- diagram -- 1
Biale matuja forsownie w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie na blogu Konikowskiego
Rozwiazanie jest rowniez tu ---> ponizej na - diagramie -- 2

--- Siatka matowa --- 4. We1 - mat
_Diagram -- 2
Pozycja matowa
po 4 posunieciach --- 4. We1 - szach- mat
--
---

-----
Autor : Grzegorz Mazur -- Warszawa
----

--- diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie -- na diagramie -- 2

1. Hh1+! - Kxh1
2. Kf2+ --- Kh2
3. Wh1+ - Kxh1
4. Wh3 - mat --- diagram -- 2

--- Prosta siatka matowa -- 4. Wh3 - mat

--- diagram -- 2
1. Hh1+ - Kxh1 - 2. Kf2+ - Kh2! - 3. Wh1+ - Kxh1 - 4. Wh3- mat
---
http://www.blog.konikowski.net/2013/03/24/rewia-zadan-28/comment-page-1/#comment-7607

--
--
Diagramy szachowe --- dla 6-8-latkow

----


Czarny Krol gra -- biale matuja czarnego Krola.

Kh3 -- 2. Sf2 -- mat ---- diagram -- 2
Kf3 --- 2. Se5 -- mat
Kxh5 - 2. Sf6 -- mat
Kxf5 - 2. Gd7 -- mat ---- diagram -- 3
--

---- Dwie siatki matowe ---> Sf2 - mat -- -- Gd7 - mat
2_3

Majac siatki matowe na diagramach nauczyciel ma wiecej
mozliwosci pokazania szachow w szkole.
Pokazania szachow -- dla liczniejszej grupy chetnych poznania matowania w szachach.
---
---
http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb
----

Poznaj -- Roszade w szachach

--- Autorzy : J i A. Kramer -- 1970 rok
---

---- diagram -- 1
Biale matuja forsownie w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie na blogu Konikowskiego
Rozwiazanie jest rowniez tu ---> ponizej na - diagramie -- 2

--- Siatka matowa --- 4. We1 - mat
_Diagram -- 2
Pozycja matowa
po 4 posunieciach --- 4. We1 - szach- mat
--
---

-----
Autor : Grzegorz Mazur -- Warszawa
----

--- diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie -- na diagramie -- 2

1. Hh1+! - Kxh1
2. Kf2+ --- Kh2
3. Wh1+ -- Kxh1
4. Wh3 - mat --- diagram -- 2

--- Prosta siatka matowa -- 4. Wh3 - mat
---

--- diagram -- 2
1. Hh1+ - Kxh1 - 2. Kf2+ - Kh2! - 3. Wh1+ - Kxh1 - 4. Wh3- mat
---
http://www.blog.konikowski.net/2013/03/24/rewia-zadan-28/comment-page-1/#comment-7607

--
-
http://www.softdecc.com/pdb/search.pdb
----

Poznaj -- Roszade w szachach

--- Autorzy : J i A. Kramer -- 1970 rok

---- diagram -- 1
Biale matuja forsownie w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie na blogu Konikowskiego
Rozwiazanie jest rowniez tu ---> ponizej na - diagramie -- 2

--- Siatka matowa --- 4. We1 - mat

_Diagram -- 2
Pozycja matowa
po 4 posunieciach --- 4. We1 - szach- mat
--
---

-----
Autor : Grzegorz Mazur -- Warszawa
----

--- diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie -- na diagramie -- 2

1. Hh1+! - Kxh1
2. Kf2+ --- Kh2
3. Wh1+ - Kxh1
4. Wh3 - mat --- diagram -- 2

--- Prosta siatka matowa -- 4. Wh3 - mat

--- diagram -- 2
1. Hh1+ - Kxh1 - 2. Kf2+ - Kh2! - 3. Wh1+ - Kxh1 - 4. Wh3 - mat
---
http://www.blog.konikowski.net/2013/03/24/rewia-zadan-28/comment-page-1/#comment-7607

-
-
Poznaj --> dwie siatki motowe
http://www.chesspro.ru/details/tkachenko_studies77

Zadanie - 152 Autor - D. Godes - 1970
--
1_2
diagram -- 1
Białe wygrywają -- + ---- --- 1. Kc1! - Ka4 - 2. Kb2 - e5! - 3. Gxe5 - Sb3!

1. Kc1 - Ka4 - 2. Kb2 - e5! - 3. Gxe5 - Sb3! --- diagram - 2
4. Se6 - Sd2 - 5. Sc5+- Ka5 - 6. Gc7 - mat --- diagram - 4
--
3_4
Diagram -- 3
4. Se6 - po - Sa5? - 5. Sc5 - mat --- ---- 4. Se6 - Sd2 - 5. Sc5+ - Ka5 - 6. Gc7 - mat

-
---
- Matowanie na diagramie -- dla poczatkujacych...

--- GM Cramling - I. Krush -- Rosja 2012
1_2
--- diagram -- 1
Białe efektownie matują - #6 -- 1. f4+- Kxf4 - 2. g3+ - Kg5 - 3.Wg8+ - Kh5 - 4.We5

Rozwiązanie

1. f4+ --- Kxf4
2. g3+ --- Kg5
3. Wg8+ - Kh5
4. We5! --- diagram -- 2 ---- dwie - (grozby - 5. g4# i 5. Wxf5 #)
4. ... ----- Wg6
5. Wxf5+ - Wg5
6. g4! - mat --- diagram -- 3

--- Efektowna siatka matowa -- 6. g4 - mat

-- diagram -- 3
4. We5! - Wg6 - 5. Wxf5+ - Wg5 - 6. g4 - szach - mat

Ustawiajac takie pozycjwe szachowe na diagramach szachista poczatkujacy
bedzie je pamietal , gdyz kilkakrotnie moze je ogladac majac
je w komputerze , czy na swojej stronie szachowej.

Krytycznie wypowiadam sie o Naszych Dzialaczach Szachowych , że nie opanowali
podstawowych zasad szachowych --> czyli matowania i propagowania szachów
-
-

Poznaj ---> schematy matowe!
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach ---- #2 --- ---- --- 1. Hh1 - tempo - Kg5 - 2. h4 - szach - mat

---
--
Matowanie na diagramie -- pionkiem
--
1_2
Diagram --- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- ---- 1. a8=H - tempo - g4 - 2. Hh1 - Kg5 - 3. h4 - mat
---

http://www.chesspro.ru/details/tkachenko_studies79

zad. 155 - Autor - J. Kaem - 1930
--
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają --- #6 --- --- ---- 1. Sc2+ - Kc3 - 2. Se1 - Kd2 - 3. Ga5+ - Ke3

--
3_4
Diagram -- 3
4. Kxg6 -- d3 -- 5. Kf5! -- d2 ---- teraz -- następuje - mat - 6. Gb6 - szach - mat
--
--
Autorzy : J i A. Kramer -- 1970 rok
-

---- diagram -- 1
Biale matuja forsownie w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie jest rowniez tu ---> ponizej na - diagramie -- 2

--- Siatka matowa --- 4. We1 - mat
_Diagram -- 2
Pozycja matowa
po 4 posunieciach --- 4. We1 - szach- mat
--
---

-----
Autor : Grzegorz Mazur -- Warszawa
----

--- diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach -- #4

Rozwiazanie -- na diagramie -- 2

1. Hh1+! - Kxh1
2. Kf2+ --- Kh2
3. Wh1+ - Kxh1
4. Wh3 - mat --- diagram -- 2

--- Prosta siatka matowa -- 4. Wh3 - mat

--- diagram -- 2
1. Hh1+ - Kxh1 - 2. Kf2+ - Kh2! - 3. Wh1+ - Kxh1 - 4. Wh3- mat

http://www.blog.konikowski.net/2013/03/24/rewia-zadan-28/comment-page-1/#comment-7607

-
--
Schematy matowe -- w Trzychodówce.

18 - P1265383
Autor : Rudolf Peter
Wiener Neueste Nachrichten 03/07/1938
---
1_2
--- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach -- #3 --- --- 1. Sg5! - Gc6 - 2. Hd4+ - Kxd4 -- 3. Se6 - mat

Rozwiązanie na trzech -- diagramach

--
3_4
--- diagram -- 3
1. Sg5 - Wxg5 - 2. Ge3+ Kb4 - 3. Hb2# -- -- 1. Sg5 - Gxg5 - 2. We5+ - Kd4 - 3. Hd6#

W sumie cztery siatki matowe , trzy na diagramach --
jedna w zapisie -- 1. Sg5! - Gc6 - 2. Hd4+ Kb5 - 3. Gc4 - mat

--
--
Forsowny mat w trzecim posunieciu.

Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
polecam młodzieży
-----------------

diagram - 1
Biale matuja w 3 posunieciach -- #3

Rozwiazanie na diagramie -- nr.2


--------- diagram -- 2
Mat powstal po trzech posunieciach -- 3. Hc4 - mat

Jak przebiegala gra? - trzeba dokladnie popatrzec na diagram -- 2 i pierwszy
Brakuje czarnego Gonca z polu _c8.

Pelne rozwiazanie --->

1. Hc7+!! - Ka6
2. Hxc8+ -- Kxb5
3. Hc4 - mat -- diagram -- 2
-
-----------------

-- Nauka szachowania i matowania

Dwuchodowka z 8 rozwizaniami



Mat w 2 posunieciach --- #2 --- Goniec _e2 gra.

Osiem Rozwiazan -- 8 szachow!

1. Ga6+! : 1. Gb5+ ; 1. Gc4+ ; 1. Gf1+!
1. Gf3+! ; 1. Gg4+ ; 1. Gh5+ ; 1. Gd1+!

----

Przy sprawdzaniu wiekszej ilosci rozwiazan , uzywajmy programu
szachowego www.problemist.com
Rozwiazania mamy pokazane w slupkach ....
dla szachistow jest to wygoda ... do edukacji wrecz niezbedna
Pierwsze co ma poznac szachista poczatkujacy -
to nauczyc sie matowania. Nauka matowania trwa kilka lat.

Z moich obserwacji wnoiskuje ze nawet szachisci z I kategoria maja
klopoty z matowaniem. Czesto zdarza sie ze Arcymistrz nie widzial
prostego mata w 3 posunieciach. Gral gral i ledwie zremisowal.
--