ďťż

CiEkAwOsTkI o ZwIeRzĘtAcH

--
Program Edukacja przez --- Szachy w szkole

Autor: Piotr Murdzia

PROGRAM EDUKACJA PRZEZ SZACHY W SZKOLE

Parlament Europejski (...) mając na uwadze, że szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (...), mając na uwadze, że bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dążyły do wprowadzenia do systemów oświaty państw członkowskich programu „Szachy w szkole”...

Oświadczenie Pisemne Parlamentu Europejskiego w sprawie wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu „Szachy w szkole” (PE 0050/2011), 15.03.2012

PROJEKT:

Polski Związek Szachowy rozumiejąc pozytywny wpływ gry w szachy na edukacyjny rozwój dzieci proponuje samorządom oraz szkołom wspólną realizację projektu „Edukacja przez szachy w szkole”.

Na spotkaniu z udziałem podsekretarza stanu Ministerstwa Edukacji Narodowej Mirosława Sielatyckiego, dyrektorów departamentów Ministerstwa Sportu i Turystyki Jerzego Eliasza i Wojciecha Kudlika oraz prezesa i wiceprezesa ds. młodzieżowych Polskiego Związku Szachowego Tomasza Sielickiego i Piotra Zielińskiego (październik 2012) wysocy przedstawiciele obu ministerstw zaakceptowali program oraz obiecali wsparcie pilotażu programu w województwach dolnośląskim, mazowieckim i podlaskim. Ministerstwo Edukacji Narodowej potwierdziło akceptację pismem podsekretarza stanu Przemysława Krzyżanowskiego z 04 kwietnia br.

Głównym celem projektu jest wsparcie edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej. Wyniki badań międzynarodowych i nielicznych polskich wskazują na rozwój - „powiększenie objętości” pamięci. Królewska gra rozwija i ćwiczy również wyobraźnię przestrzenną dziecka, poprawną koordynację ruchów, uczy określania odległości między przedmiotami, stron świata, kierunków lewo – prawo itd. To żywa lekcja geometrii, która w sposób często przez ucznia niewidoczny, pomoże mu w matematyce, fizyce, nawet technice i geografii. Amerykański neurolog prof. Howard Gardner twórca „teorii inteligencji wielorakich” dwie spośród ośmiu definiowanych inteligencji – matematyczno-logiczną i przestrzenną uzasadnia właśnie przykładami szachowymi.

Jeszcze ważniejszy jest wpływ szachów wpływ szachów na psychikę dzieci. Uczą skutecznego działania pod presją, nie poddawania się nawet w najtrudniejszej sytuacji, odpowiedzialności, ponoszenia konsekwencji własnych decyzji. Grając w szachy dziecko uczy się radzić sobie ze stresem i porażką. Rozwija opanowanie, koncentrację, determinację, cierpliwość, wytrwałość, odwagę. Młody człowiek uczy się szacunku do przeciwnika, gdyż żadnego przeciwnika nie można zlekceważyć. Gra w szachy przygotowuje do zdrowej rywalizacji i postępowania według zasad fair play. Nie ma w niej miejsca na brutalność, wyzwiska i wulgaryzmy.

Wreszcie szachy są grą, rozrywką, świetną zabawą i mogą stać się pasją na całe życie. Oprócz nauki przez działanie, mamy więc również edukację przez zabawę.
----

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE

- Polski Związek Szachowy uruchomił stronę internetową programu www.szachywszkole.pl, na tej stronie można znaleźć informacje niezbędne do zgłoszenia szkoły lub samorządu do programu,
- szkoła realizująca program prowadzi przynajmniej 1 godzinę zajęć tygodniowo w przynajmniej jednym oddziale klasy 1, 2 lub „0” przez 2 lata szkolne,
- w zajęciach uczestniczy cały oddział (w przypadku braku zgody rodziców znacząca większość),
- zajęcia z dziećmi prowadzą nauczyciele zatrudnieni w szkole, w szkole jest przynajmniej 2 nauczycieli posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć (ukończony kurs dla nauczycieli z certyfikatem PZSzach. lub kwalifikacje instruktorskie),
- szkoła wyraża zgodę na przeprowadzenie badań naukowych (za zgodą rodziców uczniów) dotyczących wpływu szachów na rozwój edukacyjny i społeczny uczniów,
- szkoła wyraża zgodę na udostępnianie danych ilościowych realizacji projektu i zdjęć z realizacji programu (za zgodą rodziców uczniów) do celów promocyjnych,
- Polski Związek Szachowy zapewnia organizację lub współorganizację kursów dla nauczycieli dających kwalifikacje do realizacji początkowych zajęć szachowych,
- Polski Związek Szachowy zapewnia wsparcie metodyczne – dyżur metodyczny 1 dzień w tygodniu w biurze PZSzach. przez cały okres trwania projektu,
- Polski Związek Szachowy nieodpłatne przekaże każdej ze szkół realizujących program 2 przewodniki metodyczne,
- Polski Związek Szachowy corocznie przeprowadzi bezpłatną konferencję metodyczną dla nauczycieli,
- Polski Związek Szachowy zapewnia wsparcie dla szkół w organizacji turniejów dla uczestników projektu (w drugim roku realizacji projektu),
- Polski Związek Szachowy zapewnia dostarczenie każdej ze szkół uczestniczących w projekcie podręczników „Grajmy w szachy cz.1, 2, 3” w ilości zamówionej przez szkołę w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie, w cenie preferencyjnej 10 zł/szt. przez cały okres trwania projektu.
--------


-----

Koordynator ds. szachów w szkole

--
Piotr Murdzia

Informujemy, że w dniu 11 listopada br. Polski Związek Szachowy powołał na stanowisko Koordynatora Ogólnopolskiego Projektu: Edukacja przez Szachy w Szkole p. Magdalenę Zielińską - autorkę popularnej serii książek dla dzieci Grajmy w szachy.

W zakres zadań Koordynatora wchodzić będą następujące czynności (m.in.):
- uruchomienie pilota Projektu od 1 września 2013 roku w minimum dwóch województwach w minimum 60 publicznych szkołach podstawowych pod patronatem i za zgodą Kuratoriów Wojewódzkich,
- zbieranie doświadczeń innych krajów a także badań pokazujących efekty edukacyjne szachów w szkołach, w tym przygotowanie takich badań w polskich szkołach przez wybrane specjalistyczne instytucje,
- spowodowanie organizacji kursów dla nauczycieli w zakresie Projektu, w tym wybór właściwych wykładowców,
- pozyskiwanie, we współpracy z zarządem PZSzach, środków na finansowanie Projektu,
- promocja Projektu w mediach poprzez wywiady i artykuły, w tym czasopismo PZSzach Mat np. w formie cyklu poświęconego Projektowi,
- prowadzenie strony Projektu.

Zachęcamy wszystkich zainteresowanych projektem do współpracy:

Kontakt:
m.zielinska@pzszach.org.pl
Tel: 694797293

Pani Magdalenie Zielińskiej życzymy sukcesów!

http://www.pzszach.pl/index.php?idm=4&idm2=177&id=1322

-----------------

Mgr Magdalena Zielińska - Nauczyciel, sędzia i instruktor szachowy od 2002 r.
Po ukończeniu studiów magisterskich i pedagogicznych studiów podyplomowych, od 2008 r. uczy przedmiotu szachy w jednej z najlepszych warszawskich szkół podstawowych i w gimnazjum. Wykładała również dydaktykę i metodykę nauczania szachów w szkołach na kursach dla instruktorów sportu w dyscyplinie szachy. Pomysłodawczyni i współorganizatorka Ogólnopolskich Konferencji Szkoleniowo - Metodycznych Szachy w szkole. Członkini Komisji Szachów Szkolnych Polskiego Związku Szachowego. Na co dzień pracuje z dziećmi i młodzieżą, głównie w wieku 6 - 15 lat. Autorka popularnej serii książek dla dzieci -- Grajmy w szachy.
------

Jak latwo obliczyc --- juz za kilka dni bedzie 6 miesiecy...
Jakie dzialania zostaly, podjete przez te 6 miesiecy...
bo moze to wszystko na hasiok wywala i po nowych wyborach w czerwcu
postanowia w polskich szkolach uczyc Warcab 100-polowych.
--

Dwuchodowka z retro analiza...

--- Nauka matowania w Polskich Szkolach ---

-- diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2
--
Rozwiazanie

--- Dwie siatki matowe -- 2. hxg6 - mat --- --- 2. Hf8- szach-mat
2_3
--- diagram -- 2

----
4_5
--- diagram -- 4
Siatka matowa -- 2. Hh8 - mat --- --- Siatka matowa -- 2. Hh3 - szach- mat

---
--
Maly Szachista
--
2
---- diagram -- 1
Biale forsownie matuja w 4 posunieciach -- #4 -- pozycja po dwoch pos. 2. Sg6+

Rozwiazanie --> na diagramie -- 3

-------

---- diagram -- 3
Wieza matuje w 4 posunieciu -- 4. Wh1 - szach- mat

Pelne rozwiazanie
1. Se7+ -- Kh8
2. Sg6+ -- hxg6
3. Hxf8+ - Kh7
4. Wh1 - szach- mat ---> diagram -- 3

Wygrywa rowniez efektowne -- 1. Hg6!! , ale mat powstaje dopiero po 5 posunieciach

Ciekawa inicjatywa... kiedys taki propozycje podawalem na internecie...
Oto mamy w Magazynie Szachista.
Wszystkie czasopisma ktore dzialaja w Polsce... takie dodatki powinny posiadac.

W Polsce jest malo edukacji szachowej , wiec podobne zadania dla poczatkujacych szachistow sa wskazane.
Moim zdaniem trenerzy w Polsce slabo organizuja szkolenia szachistow.
Kombinacji szachowych w szkoleniu szachistow jest jak na lekarstwo.
Wystarczy poprzegladac materialy szkoleniowe... tam widac wszystko jak na dloni...
Wszystkiego malo, malo i jeszcze raz malo.
--
----

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE

- Polski Związek Szachowy uruchomił stronę internetową programu www.szachywszkole.pl, na tej stronie można znaleźć informacje niezbędne do zgłoszenia szkoły lub samorządu do programu,
- szkoła realizująca program prowadzi przynajmniej 1 godzinę zajęć tygodniowo w przynajmniej jednym oddziale klasy 1, 2 lub „0” przez 2 lata szkolne,
- w zajęciach uczestniczy cały oddział (w przypadku braku zgody rodziców znacząca większość),
- zajęcia z dziećmi prowadzą nauczyciele zatrudnieni w szkole, w szkole jest przynajmniej 2 nauczycieli posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć (ukończony kurs dla nauczycieli z certyfikatem PZSzach. lub kwalifikacje instruktorskie),
- szkoła wyraża zgodę na przeprowadzenie badań naukowych (za zgodą rodziców uczniów) dotyczących wpływu szachów na rozwój edukacyjny i społeczny uczniów,
- szkoła wyraża zgodę na udostępnianie danych ilościowych realizacji projektu i zdjęć z realizacji programu (za zgodą rodziców uczniów) do celów promocyjnych,
- Polski Związek Szachowy zapewnia organizację lub współorganizację kursów dla nauczycieli dających kwalifikacje do realizacji początkowych zajęć szachowych,
- Polski Związek Szachowy zapewnia wsparcie metodyczne – dyżur metodyczny 1 dzień w tygodniu w biurze PZSzach. przez cały okres trwania projektu,
- Polski Związek Szachowy nieodpłatne przekaże każdej ze szkół realizujących program 2 przewodniki metodyczne,
- Polski Związek Szachowy corocznie przeprowadzi bezpłatną konferencję metodyczną dla nauczycieli,
- Polski Związek Szachowy zapewnia wsparcie dla szkół w organizacji turniejów dla uczestników projektu (w drugim roku realizacji projektu),
- Polski Związek Szachowy zapewnia dostarczenie każdej ze szkół uczestniczących w projekcie podręczników „Grajmy w szachy cz.1, 2, 3” w ilości zamówionej przez szkołę w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie, w cenie preferencyjnej 10 zł/szt. przez cały okres trwania projektu.
--------

Ps.
Jest to wyklad akademicki... ble ble ,ble...
Wynika ze tylko Polski Zwiazek Szachowy ma licencje na
nauke szachow w Polsce.
Nauka bedzie polegala na sprzedazy broszurek szachowych
za 10 zlotych sztuka.
Najlepiej bedzie dla Polskiego Zwiazku Szachowego , by do projektu
przystapily 2000 szkol -- przy liczbie dzieci okolo 40 000.
Interes bedzie dla Polskiego Zwiazku Szachowego , gdyz upcha
120 tysiecy broszurek szachowych na kwote okolo 1 miliona.
Sukces bedzie biznesowy --- a z edukacja szachowa to juz niech
martwia sie nauczyciele od zajec szachowych w Polsce.

Tu nie ma potrzeby byc zbyt inteligentnym czlekiem , by intencje ktore sa napisane w projekcie nie odczytac ze zrozumieniem.
Gdyby komus w Polskim Zwiazku Szachowym zalezalo na edukacji szachowej w Polsce to juz dawno by szachy byly na internecie i stronach szachowych.
Kilka lat upominam sie o szachy na stronie --
Polskiego Zwiazku Szachowego i co tam mamy Szachow prawie zero

---


--
Mala i duza Roszada ----- Nauka matowania Skoczkiem!

Miniatura edukacyjna...
-------------


Czarne roszuja ,biale matuja -- h#1
Mat pomocniczy w 1 posunieciu --- h#1

Rozwiazanie

1. 0-0-0 - Sb6 -- mat ---- diagram --- 2

- 1. 0-0 - Se7 --- mat ---- diagram --- 3

-------

---- duza Roszada -- siatka matowa --- ----- mala roszada --- siatka matowa
_3
---- diagram --- 2
1. 0-0-0 --- Sb6 - mat --- --- --- ---- --- 1. 0-0 --- Se7 - mat -- diagram -- 3

----

W Polskiej Legnicy -- Mistrzostwa Europy w Szachach.
Uczestniczy prawie trzystu szachistow , okolo 100 trenerow i opiekunow.
Duzo dziennikarzy i kibicow bedzie w sobote i w niedziele i okazja do zagrania z arcymistrzami w blitza.
---
Problem z propaganda szachowa mamy powazny ... w Polsce nie ma osob ktorzy potrafia reklamowac Szachy.
Nawet nie ma komentatorow szachowych , ktorzy by kilka zagrywek pokazali skomentowali.
To mozna tak opisac Polski Skandal Szachowy.
Tym stwierdzeniem juz nikogo w Polsce nie obudzimy , to juz jest w naturze u Nas ... Szachy nie interesuja Polskie Srodowisko Szachowe.
Tu nic nowego nie napisalem. to juz taki Nasz standard -- szachowo-Polski.
---
Teraz co nam daja takie Mistrzostwa Szachowe... Ile tysiecy Polakow pozna mala czy duza Roszade szachowa i jak wyglada mat Skoczkiem.
To retoryczne pytanie zadaje Polskim Dzialaczam Szachowym.
Czy u Dzialaczy Szachowych dziala wyobraznia szachowa , propagandowa i edukacyjna.

---
--
Kombinacja -- szach- szech!

Rozwiąż , nim zaczniesz czytać Szacharnię
(zaczyna ten, kto jest na dole) polecam młodzieży.
---

--- diagram -- 1
Biale wygrywaja forsownie - ( + )

Rozwiazanie

1. g4+! -- fxg4
2. hxg4+ - Kh4
3. Hxh6+ --- diagram -- 2 --- ( szach-szech )

3. ... --- Hxh6
4. Kh2! - --- diagram -- 3

4. ... ----- Se3
5. Gxe3 -- He6
6. Gf2 - mat --- diagram -- 4

---
2_3
-- diagram -- 2
1. g4+ - fxg4 - 2. hxg4+- Kh4 - 3. Hxh6+! --- --- 3. ... Hxh6 - 4. Kh2!

----- Siatka matowa --- 6. Gf2 - szach- mat

--- diagram -- 4
4. Kh2 - Se3 - 5. Gxe3 - He6 - 6. Gf2 - mat
---

Kombinacja -- szach - szech to zwykle widelki!
Widelki w ktorych szachujemy Krola , a jednoczesnie atakujemy Hetmana
Atak na hetmana -- to ---> szech
--
Tak pokazana kombinacja szachowa na czterch diagramach szachowych
ma kilka zalet.
Reklama szachow!
Propaganda szachow
Elementarna edukacja szachowa.
---
--
Prosta kombinacja ---> dla reklamy szachow w polskiej Szkole

Zakonczenie partii:

Kosteniuk, Alexandra - Ju, Wenjun
--

--- diagram -- 1
W tej pozycji nastapilo:

52. Sxg7 - Kxg7
53. Wg6+ - Kh8
54. Wg8+ - czarne poddaly sie --- diagram -- 2

-------
2_3
-- diagram -- 2
Pozycja po 54. Wg8+ -- 1-0 --- po 54. .. Wxg8 - 55. hxg8=H+ - Kxg8 - 56. Gc4!

Diagram - nr.3 -- pokazuje dobitnie ,
ze Sd5 -- ginie jak rowniez pionek _c3
wygrana jest zrozumiana dla szachisty poczatkujacego.

W danej partii szachowej wazny byl czas do nastepnej kontroli...
biale posiadaly 9 minut -- czarne tylko okolo 2 minut.
Ile partii szachowych mamy przegranych tylko z tego powodu
ze brakuje nam czasu w decydujacych momentach zagran szachowych.
---
--
Dwuchodowka --- Matura szachowa -- dla instruktorow szachowych.

---
Nauka matowania w Polskich Szkolach ---

-- diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2
--
Rozwiazanie

--- Dwie siatki matowe -- 2. hxg6 - mat --- --- 2. Hf8- szach-mat
2_3
--- diagram -- 2

----
4_5
--- diagram -- 4
Siatka matowa -- 2. Hh8 - mat --- --- Siatka matowa -- 2. Hh3 - szach- mat

---
--
Mala i duza Roszada ----- Nauka matowania Skoczkiem!

Miniatura edukacyjna...
-------------


Czarne roszuja ,biale matuja -- h#1
Mat pomocniczy w 1 posunieciu --- h#1

Rozwiazanie

1. 0-0-0 - Sb6 -- mat ---- diagram --- 2

- 1. 0-0 - Se7 --- mat ---- diagram --- 3

-------

---- duza Roszada -- siatka matowa --- ----- mala roszada --- siatka matowa
_3
---- diagram --- 2
1. 0-0-0 --- Sb6 - mat --- --- --- ---- --- 1. 0-0 --- Se7 - mat -- diagram -- 3

----

W Polskiej Legnicy -- Mistrzostwa Europy w Szachach.
Uczestniczy prawie trzystu szachistow , okolo 100 trenerow i opiekunow.
Duzo dziennikarzy i kibicow bedzie w sobote i w niedziele i okazja do zagrania z arcymistrzami w blitza.
---
Problem z propaganda szachowa mamy powazny ... w Polsce nie ma osob ktorzy potrafia reklamowac Szachy.
Nawet nie ma komentatorow szachowych , ktorzy by kilka zagrywek pokazali skomentowali.
To mozna tak opisac Polski Skandal Szachowy.
Tym stwierdzeniem juz nikogo w Polsce nie obudzimy , to juz jest w naturze u Nas ... Szachy nie interesuja Polskie Srodowisko Szachowe.
Tu nic nowego nie napisalem. to juz taki Nasz standard -- szachowo-Polski.
---
Teraz co nam daja takie Mistrzostwa Szachowe... Ile tysiecy Polakow pozna mala czy duza Roszade szachowa i jak wyglada mat Skoczkiem.
To retoryczne pytanie zadaje Polskim Dzialaczam Szachowym.
Czy u Dzialaczy Szachowych dziala wyobraznia szachowa , propagandowa i edukacyjna.

---
------------------


--- diagram --- 1
- Mat w 2 posunieciach --- #2 --- --- 1. Wb2!

--- Na diagramie pozycja symetryczna....
dwuchodowka nie musi byc najwazniejsza.

----------
--
Podstawowa edukacja szachowa__ matowanie

Autor : F. Seideman ---- Liga A - www.szachista.com

-

-- Mat w 2 posunieciach -- #2 --- 1. He4 tempo -- 1. ... d1=H+ - 2. Sf1 - mat

_4_5
1. He4 - d1=S - 2. Hc2# -- -- 1. He4 Sb-d1 - 2. Hc4# -- -- 1. He4 - Sd3 - 2. Hxg4 mat

Nauka szachow na diagramach jest bardziej efektywna , niz
na zwyklej szachownicy z bierkami szachowymi ... wiecej widac
Szachy w szkole ---> potrzeba uczyc na diagramach.
----