ďťż

CiEkAwOsTkI o ZwIeRzĘtAcH

---
Potwierdzenie teorii Capablanki...

Kasparov-Karpov , 1985
--
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają--- #6 --- --- 1. Hxd7!! - Wxd7 -
2. We8+ - Kh7 - 3. Ge4+ - g6 - 4. Wxd7 - Ga6 - 5. Gxc6 - Hxc6 - 6. Wxf7 - mat

Dla szachistów jest ważne --> pokazywanie kombinacji szachowych
z uwzględnieniem pozycji matowych. --> widocznych na diagramach

--


--
Study by A. Cheron , 1952
---
1_2
Diagram --- 1
Wygrana białych w 4 pos. --- 1.h6 - Sd6 - 2. h7 Sf7+- 3.Ke7 - Sh8 - 4.Kf6 - wygrana

--
PS
Gdyby teraz - Czarny Król stal na polu _e4 to jest ratunek.
4. ... Kd5! - 5. Kg7 - Ke6 - 6. Kxh8 - Kf7! - pat -- Diagram - 3
-

Diagram -- 3
Pozycja remisowa -- biały nie ma posunięcia do wykonania... pat

--
--
--- Matowanie na ekranie

Autor : Lörinc Bata
Bilten 1962
--

Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach --- #3

Rozwiązanie:

1. Gf7! -- tempo
1. Gf7! - e2 - 2. Gh5 - Kd1 -- 3. Wf1 - mat --- Diagram - 2

1. Gf7 - Kd1 - 2. Wf1+- Ke2 - 3. Gc4 - mat --- Diagram - 3

1. ... Ke2 -- 2. Gc4+
2. ... Ke1/d1-- 3. Wf1#

2___3
Diagram - 2
1. Gf7! -- e2 -- 2. Gh5 -------- ------- 1. Gf7 -- Kd1-- 2. Wf1
--- Kd1 -- 3. Wf1 -- mat ---------- ----------- Ke2 -- 3. Gc4 - mat

Najlepiej sprzedają się małe zabawki .... i do tego łatwe w obsłudze.
To wszystko jest w tym zadaniu... proste. łatwe i policzyć każdy może ...
Takich zadań w jednej książce - CHESS ---> Laszlo Polgar jest kilka tysięcy
--------
-
Kompozycja szachowa --- Czeska Szkoła Szachowa!

Autor : Miroslav Havel ---> arcymistrz kompozycji szachowej...
Zlata Praha 07/03/1913
F. Köhnlein gewidmet
---------------

Diagram -- 1
Białe matują w 5 posunięciach -- #5

Rozwiązanie

1. We3! ---- tempo
1. ... d6 ---- 2. We2 - tempo
2. ... Kxd4 - 3. Kc6 - tempo
3. ... d5 ---- 4. Kb5 - tempo
4. ... Kd3 -- 5. Kc5 - mat --- Diagram - 2

1. ... Kxd4 - 2. Gb6+
2. ... Kd5 -- 3. Ga7 - tempo
3. ... d6 --- 4. Kb6 -- tempo
4. ... Kd4 -- 5. Kc6 - mat --- Diagram - 3

2_3
Diagram - 2
---- Siatka matowa --- 5. Kc5 - mat ---- ---- Siatka matowa --- 5. Kc6 - mat

Echo Kameleonowe!
-------------


---
Szachisto! ---- Pozycje matowe trzeba znać!

Autor : Comins Mansfield
The Problemist , 1956.
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 --- --- 1. Hd7 - Se6+ - 2. f8=S! -- mat

1. Hd7! - tempo!

1. ... Wg8 -- 2. fxg8=H! - mat --- diagram - 3
1. ... Sxd7+ -- 2. Wg8! -- mat
1. ... Se6+ ---- 2. f8=S! - mat --- diagram - 2
1. ... Sxg6+ -- 2. f8=H! - mat --- diagram - 4
1. ... g3 -------- 2. Hh3 -- mat

--
3_4
Diagram - 3
Na diagramach trzy siatki matowe w których
występują promocje : 2 Hetmany i Skoczek
---
----
--
Konkurs kompozycji szachowej...
http://www.selivanov.ru/download/Magazins/SK/2015/%20originale123.pdf

Zadanie 14 - Autor A. Sygurow
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 4 posunięciach -- #4 ---- --- --- Finał --> 4. Wxe1 - szach - mat

Rozwiązanie na diagramie? -- diagram - 2
-
--
Autor :G.Zahodjakin 1962 rok


Diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach --- #5 === --- 1. Gb3!

Rozwiązanie:

1. Gb3! --- grozi -- 2. Wg8 --- mat
1. ... Wh2+ --- 2. Ka3 -- grozi ---[3. Wg8 -- mat]
2. ... Wh8 - 3. We5-e3! -- tempo --- bardzo dobre posunięcie!
3. ... c5 ----- 4. Gc4 -- tempo
4. ... Wh8 dowolnie --- 5. Wg8 -- mat
-------------

Diagram -- 2
Pozycja finałowa --- siatka matowa

Teraz jest wyjaśnienie -- dlaczego jest zagrane - 3. We3! ,
by nie było szacha w 4 posunięciu na - 4. ... Wh3+
---
-
Tylko Hetman matuje! --- 5 razy!

Autor : Henry Wald Bettmann
The Pittsburgh Gazette Times 1915
--------

--- diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2

Rozwiązanie

2. Hb3 - mat
2. Ha7 - mat
2. He8 - mat
--
--
Kombinacja matowa ...

http://www.chessvideos.tv/puzzle-883-OstropolskyIvanovsky1949.php

---
2
Diagram --- 1
Biała Wieża matuje --- #3 --- --- Finał --> 1. Szach - 2. Szach - 3. Wd8 - szach - mat

--
-
Dwuchodówka do konkursu rozwiązaniowego!
---

-- Diagram -- 1
Białe matują w 2 posunięciach -- #2

7 rozwiązań

Siedem rozwiązań -- tak siedem -- trzeba szachistom początkującym zadawać

dużo nauki z szachów. nawet jak będą sprawdzać programem rozwiązania
, to więcej zapamiętają siatek matowych niż przy jednym rozwiązaniu.
---
1. g7! -- Kf7 - 2. gxf8=Wieza -- mat --- diagram --- 2
1. g7 -- Ke7 - 2. gxf8=Hetman - mat --- diagram -- 5

1. g7 -- Sf7 -- 2. g8=Skoczek - mat --- diagram -- 3
1. g7 -- Ge7 - 2. Hg6 ---------- mat -- diagram -- 4
1. g7 -- Gxg7 - 2. Hxg7 ------ mat

--
2_3
-- Diagram -- 2
1. g7! - - Kf7 - 2. gxf8=W! - mat --- --- 1. g7! - Sf7 - 2. g8=Skoczek - mat

---
4_5
-- Diagram -- 4
1. g7! - - Ge7 -- 2. Hg6 - mat --- --- 1. g7! - - Ke7 -- 2. gxf8=Hetman - mat

Gdy Król gra na _e7 -- to już nie wystarczy promocja Wieży - potrzebny jest Hetman

Podałem siatki matów po posunięciu - 1. g7

Pozostałe 6 rozwiązań pozostawiam dla WAS...
-
--
Edukacja diagramowa -- S. Tkaczenki

http://www.chesspro.ru/details/tkachenko_studies5

Zadanie nr. 8
Autor : W. Tarasiuk - 2001
-
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają - (+) -- ----- -- 1. Gb4 - b5+ - 2. Kc3! - c5

3. Sb3! - cxb4+
4. Kb2! -- a5
5. Sc5 - mat --- diagram -- 3
-

Diagram -- 3
Mat Skoczkiem w 5 posunieciu --- 5. Sc5 - mat
--
---
Trenuj matowanie -- Skoczkiem

Rozwiąż, nim zaczniesz czytać Szacharnię
polecam młodzieży szkolnej.
-------------------

Diagram -- 1
Białe matują w 7 posunięciach --- #7

Rozwiązanie

1. Kc1! - a3 - 2. Sc2+ - Ka2 - 3. Sd4! --- diagram - 2
3. ... Ka1 - 4. Kc2! - Ka2 - 5. Se2! - Ka1
6. Sc1! - a2 - 7. Sb3 - mat --- diagram -- 3

---- pozycja po -- 3. Sd4! ---- ---- Pozycja po 7 posunięciach --- 7. Sb3- mat
2_3
--- Diagram -- 2
---
Nauka matowania ---> Hetmanem


Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 ---> Szachy dla zakochanych-

Rozwiązanie

1. Ge7! - grozi -- 2. Wc5 - mat
1. ... Sb7/xb3 --- 2. Hc4 - mat
1. ... Sxc6 ----- 2. c4 -- mat
1. ... Kxc6 --- 2. He4 - mat
1. ... Gxc6 -- 2. Hd3 - mat


diagram --- 2
mat w 2 posunięciach -- #2 ---> szachy dla reklamy

Rozwiązanie:

1. Gf7! - grozi - 2.Wd5 - mat
1. ... Sc7/xc3 - 2. Hd4 - mat
1. ... Sxd6 ---- 2. d4 -- mat
1. ... Kxd6 --- 2. Hf4 - mat
1. ... Gxd6 -- 2. He3 - mat
--
-
--- Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

Autorzy : Werner Höller
Michael Schreckenbach
4050a Freie Presse 17/12/1999
--
1_2
-- diagram --- 1
Białe matują w 3 posunięciach -- #3 ---- 1. d7! - Kxc6 - 2. d8=W! - Kb6 - 3. Wd6#

Rozwiązanie

1. d7! - Kxc6 - 2. d8=W - Kb6 - 3. Wd6 - mat -- diagram -- 2
1. d7! - Kd6 - 2. d8=S -- Kd5 - 3. Wd7 - mat --- diagram - 3
1. d7! - Ke6 - 2. d8=H - Kxf7 - 3. g8=H - mat --- diagram - 4

--
3_4
diagram -- 3
1.d7! - Kd6 - 2. d8=S - Kd5 - 3.Wd7 - mat --- 1.d7! - Ke6 - 2. d8=H - Kxf7 - 3. g8=H#

Piękna miniatura szachowa z promocjami --
Skoczka - Wieży i dwóch Hetmanów
Takie zadanie --> to Reklama szachów , a maty widoczne na obrazkach...
--
--
Studium szachowe Grzegorza Mazura (22)
Kompozycja szachowa, Studia --- 19 kwietnia 2015
Jerzy Konikowski

Autor : Grzegorz MAZUR - 2015
--
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają -- + ---- ---- ----- 1. Gd5! - Wxd5 - 2. Wb5! - Wxb5

Komentarz autora:
Przy równowadze materialnej białej najpierw torują drogę
do promocji hetmana, który następnie serią szachów zdobywa figurę.

Rozwiązanie: - 1. Gd5! - W:d5 - 2. Wb5! - W:b5 --- diagram - 2
3. d8=H+- Kg4 - 4. Hd1+- Kg5 - 5. Hc1+- Kh5 - 6. Hh1+- Kg5 -- diagram - 3
7. Hg2+ - Kf5 - 8. Hf3+ - Kg5 - 9. He3+! - Kg6 - (9. ... Kh5 10. He2+)
- 10. He8+ +- diagram -- 4
--
3_4
Diagram --- 3
3.d8=H+! - Kg4 - 4. Hd1+ - Kg5
5. Hc1+ -- Kh5 -- 6. Hh1+ - Kg5 -

7. Hg2+- Kf5 - 8. Hf3+- Kg5 - 9. He3+!- Kg6 - po - ( Kg5 - He2+ ) - 10. He8+ wyg.

Ciekawe zadanie szachowe i dla zrozumienia jego - potrzebne jest cztery diagramy.
---
-
Kompozycja szachowa -- nauka matowania Hetmanem
Zobacz wiecej ...

http://www.matplus.net/isc.php?px=1422905931&f=p&g=2

Zadanie 17 --- Autor - Leonid Makaronec
II nagroda
--
1_2
Diagram --- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- ---- 1. Hf7! - Sxg3 - 2. Wb8 - Kc6 - 3. Hb7 - mat

1. Hf7! - Sxg3 - 2. Wb8+ - Hc6 - 3. Hb7 - mat --- diagram - 2

1. Hf7 - Kd4 - 2. Wxd6+ - Ke4 -- 3. Hd5 - mat --- diagram - 3
1. Hf7 - Se7 - 2. Wa6+ -- Kb5 -- 3. Hf1 - mat --- diagram - 4
1. Hf7 - Ga5 - 2. Wb4+! - Kxb4 - 3. Hb3 - mat
1. Hf7 -- d5 -- 2. Hc7+ --- Kd4 -- 3. Wb4 - mat
-
3_4
Diagram -- 3
1.Hf7 - Kd4 - 2. Wxd6 - Ke4 - 3. Hd5 - mat --- 1. Hf7 - Se7 - 2. Wa6+ - Kb5 - 3. Hf1#

Piękna trzychodówka...
--
--
Studium -- rozwiązanie diagramowe...

Zadanie 82
Autor : Leonid KUBBEL 1918 rok
--
1_2
Diagram -- 1
Białe zaczynają i remis -- (=) --- ---- 1. c3!! - Ge3 - 2. Kh4 - g1=H

1. c3! - Ge3 - 2. Kh4 - g1=H --- diagram -- 2
3. Hxg1 - Gxg1 - 4. Kh3 - Ge3 - 5. Kg2 - Sf2 --- diagram -- 3
6. Kf3 -- Sd1 - 7. Ke2 - Sxc3 - 8. Kxe3 --- Diagram -- 4 -- REMIS
---
3_4
Diagram -- 3
3.Hxg1 - Gxg1 - 4. Kh3 - Ge3 - 5.Kg2 - Sf2 ---- 6.Kf3 - Sd1 - 7. Ke2 - Sxc3 - 8. Kxe3

Ruch pionkiem - 1. c3!! - zapewnia białym remis.

http://www.chesspro.ru/details/tkachenko_studies42
--
-
Nauka matowania dla - 7-latków

Autor : Walther Edouard Preiswerk
Basler Nachrichten 1908
-
4
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 ---- ---- mały diagram --- 1. Kc7! - Ka5 - 2. Gc3 - mat

Rozwiązanie

1. Kc7! - Sc5 - 2. Sc6 - mat --- diagram -- 2

1. Kc7 - Ka5 - 2. Gc3 - mat --- mały diagram - 4

--
2_3
-- diagram -- 2
1. Kc7 -- Sc5 -- 2. Sc6 - mat ---- ---- Diagram ---> 3 --- 1. Kc7 - Kc5 -- 2. Sa6 - mat
-
---
Hetman - g3 ---> to Stalowa Wola
--
1_2
Diagram --- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 ----- ----- ---- 1. Hc7! - Wxg7 - 2. Hxg7 - mat

Czwarty wariant --- 1. Hc7 - Kh7 - 2. Hc2 - mat --- > RYBNIK

---
3_4
Diagram ---- 3
1. Hc7! - tempo - Wh8 - 2. g7xh8=S - mat --- --- 1. Hc7 - Wxf8 - 2. g7xf8=S - mat
--
--
Kombinacja z Magazynu Szachista -- dla edukacji w Polskich szkołach.
-
1_2
-- Diagram -- 1
Białe wygrywają efektownie - (+) --- pozycja po 5 posunięciach -- 5. Wh8 - mat

Białe operują tylko białą Wieżą -- przy okazji następuje
trzy razy podwójny szach -- manewr skuteczny - 5. Wh8 - szach - mat
--
--
W Polsce w szachy gra dwa miliony ludzi.

Gdyby tylu Rodaków grało w Szachy , to Nasi Działacze Szachowi nie mieliby
problemu z pokazywaniem Szachów na stronach internetowych i w Polskiej Telewizji.
Szachy to gra logiczna i proponuje częste włączanie logiki.

Dziś kombinacja na stronie...
------------

Diagram -- 1
Białe zaczynają i wygrywają ( dokładnie matują ) w 5 pos.

rozwiązanie

1. Sh6+ -- Kh8
2. Sf7+ --- Kg8
3. Hxg7+! - Kxg7
4. Wh7+ -- Kg8
5. Sh6 - mat --- Diagram -- 2

----------- 2_
Diagram -- 2
Białe zamatowały w 5 posunięciu -5. Sh6 - mat
---
--
Kompozycja szachowa --- studia arcymistrza J. Rusinka

Autor : Jan Rusinek - Polska
2.hm L'Italia Scacchistica, 1978
-----
1_2
Diagram -- 1
Białe zaczynają i wygrywają (+) --- Finał zadania --- 7. Wf3 - mat

Rozwiązanie

1. Sf4+! - Kg3 --- 2. Kg6 -- Kh2
3. Gd5 -- Wg1+ - 4. Kf5 -- e1=H
5. Wh8+ - Kg3 -- 6. Wh3+ - Kf2
7. Wf3 - mat --- Diagram - 2

Miniatura z efektownym zakonczeniem -- siatka matowa!

http://www.jmrw.com/Chess/Rusinek/base.htm
-
--
Autor : Jerzy Konikowski
-- Wieczernyj Swierdłowsk - 1967
---
1_2
---- diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 -- -- 1. Ga6 - grozi - 2. Hd8 - Hb8 - 3. Hxb8 mat

Rozwiązanie

1. Ga6! - grozi - 2. Hd8+ - Hb8 - 3. H:b8 - mat -- diagram - 2
Obrony:
1. Ga6 - Hg1+ - 2. Gf1+ - Ha7 - 3. Gg2 - mat --- diagram - 3
1. Ga6 - Hb7+ - 2. Gb5+ - Ha7 - 3. Gc6 - mat

1. Ga6 - Hh7+- 2. Gd3+ - Ha7 - 3. Ge4 - mat
1. Ga6! - e5 --- 2. Hd5+ - Kb8 - 3. Hd8 - mat --- diagram - 4

--
3_4
--- diagram -- 3
1. Ga6 - Hg1+ 2. Gf1 - Ha7 - 3. Gg2 mat -- 1. Ga6 - e5 - 2. Hd5+ - Kb8 - 3. Hd8 mat
--
Piękna trzychodówka - jest w Albumie FIDE
--
http://pl.wikibooks.org/wiki/Szachy/Zadania/Mat_w_trzech_posuni%C4%99ciach_3
--
Kompozycje szachową -- nie tylko trzeba ułożyć -
ale umiejętnie pokazać i odpowiednio zareklamować.
Tego brakuje w Polskich szachach.
--
--
Przykładowa --- dwuchodówka na konkurs...

Autor : S. Andruszkiewicz
Express Wieczorny -- 1958
---
1_2
--- diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- --- -- 1. Sf5! - Kd3 - 2. Hc2 - mat

Rozwiązanie

1. Sf5!
1. Sf5 - Kxf5 - 2. He6 - mat --- diagram -- 3
1. Sf5 - Kf3 -- 2. He2 - mat --- diagram -- 4

--- Dwie siatki matowe -- 2. He6 - mat --- --- 2. He2 - mat
3_4
--- diagram -- 3
--
http://www.selivanov.ru/download/Ebook/polskieminiatury.pdf

540 polskich miniatur --- szachowych...
--
-
Paradoksy szachowe (110)
Kontrowersje, Szachy w Polsce --- 19 kwietnia 2015
Jerzy Konikowski

W czasopiśmie Polskiego Związku Szachowego MAT 2-2015 na stronie 19 w wywiadzie Pawła Dudzińskiego (redaktor prowadzący pisma) lider polskich szachów Radosław Wojtaszek wypowiedział się odnośnie szkolenia młodzieży w Polsce: Co do polskiej myśli szkoleniowej, to w mojej ocenie takowa po prostu nie istnieje. Mimo tego, że funkcjonuje Akademia Szachowa, to nie ma w niej spójnego programu treningu. Nie mówię, że trenerzy nie pomagają juniorom, ale raczej nie jest to uporządkowane …

http://www.blog.konikowski.net/2015/04/19/paradoksy-szachowe-110/

Radosław Wojtaszek potwierdził to, co ja stwierdziłem już w 1999 roku. Ten problem, czyli totalną improwizację „szkoleniową” dla polskiej młodzieży w ramach działalności Młodzieżowej Akademii Szachowej, opisałem kilkakrotnie na łamach pism „Magazyn Szachista” oraz „Panorama Szachowa”. To zagadnienie było także przedmiotem dyskusji na tym blogu. Już dawno opisałem ten problem na mojej stronie.

Dla „odświeżenia sprawy” kilka fragmentów:
Pierwsza sesja z moim udziałem odbyła się w Zakopanem w dniach 2-10.10.1999. W zaproszeniu nie było tematycznego programu. Zadzwoniłem do Zbigniewa Czajki w tej sprawie i okazało się, że odpowiedzialny za to Marek Matlak nic takiego nie przygotował. Plan będzie podany na miejscu – poinformował mnie szef wyszkolenia PZSzach. Byłem tym bardzo zdziwiony. Za moich czasów uczestnicy każdego zgrupowania otrzymywali wraz z powołaniem program szkolenia. Opisałem to na podstronie „Szkolenie” (punkt 12).

Okazało się, że na miejscu nie ma żadnego planu działania i jakiejkolwiek ogólnej koncepcji tematycznej. Kwestię treningów uzgadnialiśmy wieczorem po zajęciach i potem taki na gorąco opracowany program dnia wywieszano na tablicy ogłoszeń do ogólnej wiadomości.
Szybko zorientowałem się, że nie wszystkim uczestnikom odpowiadała tematyka zajęć. Część nawet twierdziła, że wiele zagadnień często powtarza się, ponieważ niektórzy trenerzy specjalizują się w pewnych tematach, a są zapraszani na prawie wszystkie sesje.

Kierownikowi sesji Ryszardowi Bernardowi i obecnym trenerom przedstawiłem Ankietę zawodnika. Opracowałem ją kiedyś dla moich podopiecznych w Niemczech i była mi zawsze pomocna w redakcji planu szkolenia. Zaproponowałem, aby ją rozdać uczestnikom do wypełnienia. Tak też uczyniono. Było to znakomite źródło informacji dla nas wszystkich. Pamiętam, że niektóre zaproponowane przez młodzież tematy zostały przeprowadzone jeszcze na zajęciach w Zakopanem.
Zasugerowałem więc, aby ankietę wysyłano przed każdą sesją potencjalnym uczestnikom i na jej podstawie opracowywać programy zgrupowań.
Wielkim zaskoczeniem w Zakopanem były dla mnie tzw. konsultacje. Gdy byłem trenerem kadry, robiliśmy to ze Zbigniewem Czajką w ten sposób, że prosiliśmy każdego juniora lub juniorkę na rozmowę indywidualną. Każda osoba musiała przedstawić swój program pracy samoszkoleniowej i podzielić się z nami swoimi problemami. Naszym zadaniem było każdemu coś poradzić i pomóc w rozwiązaniu tych trudności. Każde spotkanie było protokołowane przez kierownika wyszkolenia. Na zakończenie wszyscy otrzymywali na papierze zadania do wykonania. Na następnych konsultacjach sprawdzaliśmy wykonanie tych zaleceń i młodzież dzieliła się z nami swoimi nowymi dylematami. Była to więc zorganizowana akcja o logicznych założeniach.

To, co zobaczyłem po raz pierwszy w Zakopanem, wprowadziło mnie w zupełne zdumienie.
Na pierwsze konsultacje przyszło do mnie trzech młodzieńców z grupy
starszej, którzy akurat ze sobą konkurowali. Z początku myślałem, że to żart.
Ale nie, tak ich przydzielił kierownik sesji Ryszard Bernard.
Co można było więc robić?
Popatrzyliśmy wspólnie trochę partii, porozmawialiśmy i koniec zabawy.
Potem przyszły dziewczęta, też konkurentki.
Ale tutaj była atmosfera bardziej swobodna.
Młode panie nie miały większych tajemnic przed sobą.
Mogliśmy więc porozmawiać trochę o granych debiutach itd.

Oznajmiłem Ryszardowi Bernardowi, że takie konsultacje nie mają żadnego sensu. Uzgodniliśmy więc, że będą teraz rzeczywiście tylko rozmowy indywidualne. Tak się też stało. Tematyka tych konwersacji była różna, choć przeważały debiuty i końcówki. Z grą końcową raczej nie było większych kłopotów. Pamiętam, że pewnego juniora testowałem w zakresie końcówek pionkowych. Rozwiązał wszystkie zadania w pamięci z mojej książki „Sprawdź się w końcówkach pionkowych” bez korzystania z szachownicy. Otrzymał najwyższą ocenę.

Gorzej było z debiutami. Zauważyłem, że młodzież ma z tym dość duże problemy. Wielu gra debiuty, których nie rozumie. Niektórzy trenerzy preferują wiedzę encyklopedyczną. Część młodzieży uczy się mechanicznie debiutów do około 15-20 ruchów i potem ma trudności ze znalezieniem właściwego planu gry. Operuje się przede wszystkim kodami, nie nazwami otwarć, czy wariantów. A więc mówi się np. B33, E32 itd.
Zrobiłem mały eksperyment. Ustawiłem pozycję po ruchach 1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Gc4 Sf6 i poprosiłem o podanie nazwy otwarcia. Tylko jedna osoba z ośmiu wiedziała, że jest to obrona 2 skoczków. A była to grupa „średniaków”. Wszyscy reprezentowali już Polskę na mistrzostwach świata i Europy.

Dlatego ten przypadek zmobilizował mnie do napisania książki
„Szybki kurs debiutów” z przeznaczeniem dla młodzieży.
Ta książka ukazała się w 2000 roku w wydawnictwie „Penelopa”
i dostała ją gratis cała grupa „maluchów” na mojej ostatniej sesji w Wiśle.
Inną niespodzianką dla mnie były tzw. prace domowe. Każdy uczestnik Akademii otrzymywał pewne zadania do wykonania. W Zakopanem zauważyłem, że spora część młodzieży nie robi tego w domu, tylko na miejscu. Rzecz jasna, że jakość takich prac nie była na dobrym poziomie. Oczywiście część młodzieży traktowała tę akcję poważnie i dostarczała dobre opracowania.

Dlatego zaproponowałem dwa wyjścia: albo zrezygnować z tego, albo wprowadzić dyscyplinę egzekwowania tych prac pod karą nie zapraszania takich osób na sesje. Młodzież trzeba uczyć szacunku do trenerów. W innych dyscyplinach sportu jest tak, że niewykonanie polecenia trenera pociąga za sobą różne sankcje. I tak musi być w szachach. Moja propozycja została pozytywnie przyjęta przez trenerów.
Całość tekstu: Link

--
Jerzy Konikowski -- 21 kwietnia 2015 o godz. 14:04

To zależy od zdolności dziecka i zainteresowania szachami.
Najpierw trzeba go nauczyć szachów, wartości figur, prostych motywów
matowych i taktycznych, elementarnych końcówek. Potem trzeba pokazać
dziecku kilka planów gry, aby mogło grać w szachy i odnosić jakieś sukcesy.
Zwycięstwa są motywacją do dalszego zajmowania się grą.
Natomiast tylko same porażki zniechęcają. O tych problemach była już tutaj mowa.
Osobiście polecam też dzieciakom uczenie szachów na bazie krótkich
i efektownych partii, aby poznali piękno gry.
To jest trudno polecić komuś jakiś plan szkolenia, nie znając ucznia i jego możliwości twórczych.
Dobry trener powinien ten problem bez trudności rozwiązać.
Kiedyś napisałem książkę „Szybkie zwycięstwa”, która może pomóc
w poznaniu taktyki i ogólnej teorii debiutów. Dziecko samo nie może
z tą książką pracować, lecz z pomocą trenera, rodzica itd.

http://www.blog.konikowski.net/2011/12/11/szybkie-zwyciestwa/

Carlsen to wyjątkowy talent.
---
-- --
Potwierdzenie teorii Capablanki...

Kasparov-Karpov , 1985
--
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają -- #6 --- --- 1. Hxd7!! - Wxd7 -
2. We8+ - Kh7 - 3. Ge4+ - g6 - 4. Wxd7 - Ga6 - 5. Gxc6 - Hxc6 - 6. Wxf7 - mat

Dla szachistów jest ważne --> pokazywanie kombinacji szachowych
z uwzględnieniem pozycji matowych. --> widocznych na diagramach!!!

-
---
http://www.pzszach.org.pl/pub/1/254/ABC_solvingu_1.pdf
Zadania__kompozycje szachowe...w "Macie"

Autor : Comins Mansfield
The Problemist , 1956.
---
1_2
----- diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- 1. Hd7 --- -- 1. ... Se6+ - 2. f8=Skoczek -- mat

1. Hd7! - tempo!
1. ... Wg8 -- 2. fxg8=H! - mat --- diagram - 3
1. ... Sxd7+ - 2. Wg8! -- mat
1. ... Se6+ -- 2. f8=S! -- mat --- diagram - 2
1. ... Sxg6+ - 2. f8=H -- mat --- diagram - 4
1. ... g3 ------ 2. Hh3 -- mat

----
3_4
Diagram - 3
Na diagramach trzy siatki matowe ---> promocje :
dwa Hetmany i Skoczek

Naukę szachów trzeba prowadzić po przez naukę matowania.
To jest najszybsza edukacja szachowa.
---
--- ---
Paradoksy szachowe (114)
Kontrowersje, Szachy w Polsce ---- 24 kwietnia 2015
Jerzy Konikowski

„Amator“ (legitymujący się tytułem mistrza międzynarodowego)
w wpisie dał swój komentarz:
Współcześni analitycy nic sami nie wymyślają. Robią to za nich silniki.
Wszystkie nowinki to analizy komputerowe, a twórczy wkład człowieka
jest minimalny. Dawniej praca analityka wymagała wysokich kwalifikacji
i umiejętności analitycznych.

Z tą opinią zgadzam się całkowicie. Od kilku lat badam wszelkie nowinki
debiutowe i około 95% tych nowości – rzekomo wymyślonych przez
szachistów – to dzieło silników komputerowych. W tej chwili pracuję
nad pewnym otwarciem i korzystam z książki wydawnictwa
„Chess Stars” i tam do tej pory stwierdziłem 100% zaleceń autora,
niby jego pomysłu, jako wynalazek komputerowy.

W 2-2015 numerze pisma MAT na stronie 11, Radosław Wojtaszek
daje uwagę do 12 ruchu Sg5! w swojej partii przeciwko Caruanie:
Nowy, silny ruch, za którym stoi Grzesiek Gajewski…

Tę partię skomentowałem dla Magazynu Szachista (1-2015)
oraz w nieco zmienionej wersji dla Panoramy Szachowej (1-2015)
i stwierdziłem, że ruch jest nowy i to nie ulega wątpliwości, ale jego
autorami są znane silniki: Komodo 8, Fritz 14 oraz - Houdini 3.

Dlatego obecnie trzeba być bardzo ostrożnym w przypisywaniu nowych
idei jakimś zawodnikom.
Trzeba najpierw sprawdzić, co powie na ten temat komputer!

Tylko Hetman matuje! --- 5 razy!

Autor : Henry Wald Bettmann
The Pittsburgh Gazette Times 1915
--------

--- diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2

Rozwiązanie

2. Hb3 - mat
2. Ha7 - mat
2. He8 - mat
--
-
Paradoksy szachowe (115)
Kontrowersje, Szachy w Polsce --- 28 kwietnia 2015
Jerzy Konikowski

W czasopiśmie Polskiego Związku Szachowego MAT 2-2015
na stronie 19 w wywiadzie Pawła Dudzińskiego (redaktor prowadzący
pisma) lider polskich szachów Radosław Wojtaszek
wypowiedział się odnośnie szkolenia młodzieży w Polsce:
Co do polskiej myśli szkoleniowej, to w mojej ocenie takowa po prostu nie istnieje.
Mimo tego, że funkcjonuje Akademia Szachowa, to nie ma w niej
spójnego programu treningu. Nie mówię, że trenerzy
nie pomagają juniorom, ale raczej nie jest to uporządkowane …

/
Do tej pory zawodniczki broniły dzielnie honoru polskich szachów.
Wprawdzie naszej liderce Monice Soćko jest daleko do ścisłej
czołówki światowej, to w konkurencji drużynowej
nasze panie walczyły zawsze o czołowe miejsca.

W tegorocznych drużynowych mistrzostwach świata Polki zajęły 8 miejsce
na 10 ekip. Ktoś mógły stwierdzić, że to jest przecież czołówka światowa.
Pudło! W konkurencjach drużynowych właściwie tylko czołowe miejsca
1-6 mają znaczenie warte uwagi.
Nasze zawodniczki do tej pory zajmowały wysokie lokaty (5 i 6)
i w Chengdu mogliśmy oczekiwać na jakiś postęp. Tak się jednak nie stało.
Co innego jest jednak zastanawiające: poziom gry naszej kobiecej kadry.
Zdecydowanie zawiodła Klaudia Kulon, którą od wielu lat nazywa się
wielkim talentem, który powinien zastąpić seniorkę polskich szachów
wyczynowych Monikę Soćko.
Po grze w Chengdu wiemy, że to nie tak prędko nastąpi, być może nigdy.

A co z naszym narybkiem: uczestniczkami przesławnej
Młodzieżowej Akademii Szachowej? Jak twierdzą fachowcy:
nie ma żadnych kadr godnych uwagi. A więc totalna posucha, a czas leci.
Inne kraje, które do niedawna były w tyle, powoli nas przeganiają.
Nie najlepsza jest sytuacja w konkurencji mężczyzn: mamy bowiem
tylko jednego Wojtaszka. Wśród młodzieży liczy się w zasadzie tylko
Jan Krzysztof Duda. Być może, że jeszcze Kamil Dragun
uczyni jakieś znaczące postępy. I to wszystko!

A co na to osoby odpowiadające za stan wyszkolenia naszych kadr?
Z tego co się orientuję, to Włodzimierz Schmidt i Piotr Murdzia kierują
ruchem szkoleniowym w Polskim Związku Szachowym.
Stać ich na dokonanie jakiś zmian personalnych, aby wreszcie
„odświerzyć” metody szkoleniowe i dać czołowym
zawodniczkom i zawodnikom nowych impulsów twórczych?

-
--
Dwuchodówki --- #2 --- reklamujące szachy

_23
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2

5_6
diagram -- 4
Mat w 2 posunięciach -- #2

8_9
diagram - 7
Mat w 2 posunięciach - #2 -- 1. Ha1 - Kxb7 - 2. Ha6# --- 1. d8=G - 2. b8=Skoczek#

-------
-
Poznaj dużą roszadę
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach --- #3 -- -- 1. Duża roszada - Kb3 - 2. Wd3+ - Ka2 - 3. Wa4#

--
3_4
Diagram --- 3
Mat w 7 posunięciach -- #7

1. 0-0-0! - Kxa7 - 2. Wd8! - 3. Wd7 - 4. Wd6 - 5. Wd5 - 6. Wd4 - 7. Wa4 - mat

Dwie podobne siatki matowe , przy rozwiązaniu --> dużej Roszady.
--
-
Szkolenie wirtualne --- dla ---- 8-latków
---
Autor : Viktor Melnichenko
Tschoritschnik 2003
Metlizki-60 Spezielle ehr. Erw.
-----------------------
2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- --- 1. He4! - Hxe4 - 2. Kf2+ - Hb1 - 3. Wxb1 - mat

Rozwiązania widoczne -- na diagramach szachowych

4
---- diagram --- 3
Siatka matowa po 3 posunięciach -- 3. He1 - mat --- siatka matowa -- 3. Sh3 - mat

Rozwiązanie

1. He4! - po - Kg1 - powstają dwie siatki matowe --- 3. He1 - mat -- 3. Sh3 - mat

Jeden ze sposobów prowadzenia --- edukacji szachowej.
W Polsce mało stosowany , trenerzy maja kłopoty z diagramami!
-
-----
--Konkurs drabinkowy


Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach ---- #2 ---

Próbne rozwiązanie

1. Ga8 -- grozi -- 2. Sh1-- mat
1. ... Hd6 ---- 2. Sd3 --- mat
1. ... Wb4 --- 2. Se4 --- mat
1. ... Gd5 --- 2. Wxd5 -- mat
1. ... Gc4 --- 2. Wxc4 -- mat
1. ... ale jest -- Gb3!! ---- brak mata

Skoczek _b6 nie ma pola _a8 , by zamatować !
----------------


Diagram -- 2
Pozycja po 1 posunięciu -- 1. Gb7!! -- grozi -- 2. Sh1 -- mat

Rozwiązanie rzeczywiste..

1. Gb7! -- grozi --- 2. Sh1 -- mat
1. ... Hd6 ---- 2. Sd3 --- mat
1. ... Wb4 --- 2. Se4 --- mat
1. ... Gd5 --- 2. Wxd5 -- mat
1. ... Gc4 --- 2. Wxc4 -- mat
1. ... Gb3 -- 2. Sa8 -- mat
1. ... Gxd7+ - 2. Sxd7 -- mat

Rozwiązania podaje w celach edukacyjnych....
Nie wystarczy napisać prawidłowe rozwiązanie ... w szachach trzeba
jeszcze rozumieć czemu tak jest a nie inaczej.
Dlatego każde rozwiązanie analizujemy do takiego momentu ,
aż wszystko zrozumiemy...
-
Ciekawa partia 188
Bazy szachowe, partie, Ciekawe partie --- 7 maja 2015
Jerzy Konikowski

Na blogu toczy się od pewnego czasu dyskusja o wariancie
po posunięciach
1. e4 e5 - 2. Sf3 Sc6 - 3. Gb5 a6 - 4. Ga4 Sf6 - 5. 0-0 Ge7 - 6. d3.
Ruch ten bardzo często spotyka się na arenie turniejowej najwyższego szczebla.
Niektórzy zawodnicy z polskiej czołówki też włączyli go swojego repertuaru.
Jednakże bardzo często nie uzyskują żadnej przewagi debiutowej
i w rezultacie rzadko wpływają na ich konto pełne punkty.

W latach 60-tych ubiegłego stulecia, jako początkujący szachista,
przeczytałem w rosyjskim miesięczniku „Szachmaty w ZSRR”
komentarz do jakieś partii hiszpańskiej, w którym autor wyraźnie
podkreślił rangę ruchu - 6. We1. - Według niego, kto nie pozna
głównych wariantów tego otwarcia, to nigdy nie nauczy się gry
strategicznej i taktycznej. Zacytował jednocześnie zdanie,
które zapamiętałem sobie do dnia dzisiejszego:

Słynny kubański mistrz świata w latach 1921-1927 Jose Raul Capablanca
nazywał partię hiszpańską kamieniem węgielnym zrozumienia pozycyjnej gry i manewrowania.
To powinni wziąć sobie do serca ci młodzi i jeszcze mało doświadczeni
zawodnicy, którzy chętnie grają - 6. d3 , ponieważ nie mają
ochoty do nauki głównych wariantów. Oglądając ich partie ma się
wrażenie, że nie bardzo rozumią niuansu tego posunięcia
i nie czują po nim istoty ducha walki.
Bowiem kto nie zna gier po 6. We1 , ten nigdy nie będzie grać poprawnie 6. d3.
Takie miałem odczucie po obejrzeniu partii z wczorajszej 6 rundy ligi rosyjskiej.
-

Białe: Sjugirov, Sanan
Czarne: Svidler, Peter
0-1
Liga rosyjska 2015

http://www.chessbomb.com/arena/2015-russia-team-m/06-Sjugirov_Sanan-Svidler_Peter

1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 a6 4. Ba4 Nf6 5. O-O Be7 6. d3 d6 7. c4 O-O
8. h3 Nd4 9. Nd4 ed4 10. Nd2 Nd7 11. f4 c5 12. Nf3 Rb8 13. Bd2 b5
14. Bb3 bc4 15. dc4 Bf6 16. Rb1 Re8 17. Bc2 Bb7 18. Re1 Bh4
19. Nh4 Qh4 20. Kh2 Re7 21. g3 Qf6 22. b4 Rbe8 23. Ba4 Be4 24. Bd7 Rd7
25. bc5 Qd8 26. c6 Rde7 27. Rb7 Rb7 28. cb7 Bb7 29. Ba5 Re1
30. Qe1 Qd7 31. g4 Qc6 32. Kg3 h5 33. Qe2 hg4 34. hg4 d3
35. Qd3 - Qg2 - 36. Kh4 - Bf3 - 37. --- O-1

--
-----
Kompozycja szachowa --- to podstawa poznania szachów!

---
1____2
--- diagram -- 1
Białe matują w 2 posunięciu ---- #2 ---- 1. We4! -- Ga2 --- 2. 0-0-0 -- mat

Rozwiązanie

1. We4! ---- ruch wyczekujący! -- czekamy na grę czarnych...
1. We4 --- Ga2 --- 2. 0-0-0! -- mat ( Duża roszada ) --- małyDiagram - 2
1. We4 --- Ga4 --- 2. Hc4 --- mat
1. We4 --- Gc2 --- 2. Hd4 --- mat ----- Diagram ----- 4
1. We4 --- Kc2 --- 2. Hd2 --- mat

_45
------------ Diagram --- 3 ------------- Diagram --- 4 ------------- Diagram -- 5 --

Cztery siatki matowe ,Tylko przy 6 bierkach na diagramie
Takie zadania idealnie nadają się do propagandy szachów.
--
--
Poznaj dwie roszady --
-
1_2
-- Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 -- ---- Pozycja po wstępie - 1. Ke6!

Rozwiązanie

1. Ke6! - grozi - 2. Hxa8 - mat -- oraz - 2. Wxh8 - mat

1. Ke6 - 0-0-0 - 2. Hb7 - mat --- --- 1. Ke6 - 0-0 - 2. Hxg6 - mat
-
3_4
-- Diagram -- 3
Wykonana duża Roszada -- 1. ... 0-0-0 -- diagram -- 3 - 1. Ke6 - 0-0 - mała Roszada.

Prezentowanie Roszad jest wskazane przy okazji prostego zadania szachowego.
Przykład powyżej.
--
--
Potwierdzenie teorii Capablanki...

Kasparov-Karpov , 1985
--
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają --- #6 --- --- 1. Hxd7!! - Wxd7 -
2. We8+ - Kh7 - 3. Ge4+ - g6 - 4. Wxd7 - Ga6 - 5. Gxc6 - Hxc6 - 6. Wxf7 - mat

Dla szachistów jest ważne --> pokazywanie kombinacji szachowych
z uwzględnieniem pozycji matowych. --> widocznych na diagramach

-
http://www.chessvideos.tv/past-chess-puzzles-of-the-day.php

Oglądaj kombinacje szachowe --> łatwe trudne i ciekawe...
-
-
Edukacja diagramowa -- S. Tkaczenki

http://www.chesspro.ru/details/tkachenko_studies5

Zadanie nr. 8
Autor : W. Tarasiuk - 2001
-
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają - (+) -- ----- -- 1. Gb4 - b5+ - 2. Kc3! - c5

3. Sb3! - cxb4+
4. Kb2! -- a5
5. Sc5 - mat --- diagram -- 3
-

Diagram -- 3
Mat Skoczkiem w 5 posunieciu --- 5. Sc5 - mat
-
-
Wirtualny trening -- dla II kategorii szachowej!

Autor www.problemist.com - Władek
--------------------

Diagram -- 1
Białe matują w 3 posunięciach -- #3 -- 1. Sc6! --- 1. d8=S!

Rozwiązanie
1. d8=S! - Kxd5 - 2. S4c6
2. ... Kd6 -- 3. Wd4 - mat -- diagram -- 3

Rozwiązanie
1. Sc6!+ - Kf3 -- 2. Wg5
2. ... Kf2 -- 3. Wf4 - mat ---- diagram -- 2

1. Sc6+ - Kxd5 - 2. d8=S! - Kd6 - 3. Wd4 - mat -- diagram - 3

2_3
diagram - 2
1. Sc6+ - Kf3 - 2. Wg5 - Ke2 - 3. Wf4# -- -- 1. d8=S! - Kxd5 - 2. Sc6 - Kd6 - 3. Wd4#

Rozwiązujący ma dwa do wyboru rozwiązania 1. d8=S! ( z jedna siatka matowa )
, oraz 1. Sc6+ gdzie mamy dwie siatki matowe.
--
--
http://www.chessvideos.tv/chess-puzzle-of-the-day.php

Tactics by Capablanca --> May 30, 2015
-- rozwiązanie
1. Sh6+! - Kh8 - 2. Hxe5 - Hxe5 - 3. Sxf7+!! - Wxf7 -
4. Wd8+ - He8 - 5. Wxe8+ - Wf8 - 6. Wxf8 - szach - mat

--
Potwierdzenie teorii Capablanki...

Kasparov-Karpov , 1985
--
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają--- #6 --- --- 1. Hxd7!! - Wxd7 -
2. We8+ - Kh7 - 3. Ge4+ - g6 - 4. Wxd7 - Ga6 - 5. Gxc6 - Hxc6 - 6. Wxf7 - mat

Dla szachistów jest ważne --> pokazywanie kombinacji szachowych
z uwzględnieniem pozycji matowych. --> widocznych na diagramach

--
--
Kombinacja matowa ---> 7. Kh2 - Hg1 - mat!
http://www.chessvideos.tv/puzzle-1000-FromAnderssenLange1859.php

From Anderssen - Lange, 1859
---
1_2
Diagram -- 1
Czarne wygrywają -- + ---- --- 1. ... Wxh5+! - 2. g4xh5 - He4!! - 3. Hf3!

Teraz czarne forsownie matują --> w 5 posunięciach --- #5
-
--
Uczmy się szachów bez dogmatów! (3)

Szachy w Polsce, Szkolenie

Jerzy Konikowski

Zadano mi pytanie, jak powinno się więc –
według mnie – uczyć dzieci szachów?

Trzeba zacząć oczywiście od podstaw:

1. Oznaczanie pól szachownicy. Ćwiczenia.
2. Ruchy poszczególnych figur i ich wartość. Ćwiczenia.
3. Możliwości pionków (promocja i bicie w przelocie). Ćwiczenia.
4. Roszady. Ćwiczenia.
5. Cel gry. Ćwiczenia.
5a. Mat. Ćwiczenia.
5b. Szach (podwójny szach). Ćwiczenia.
5c. Pat. Ćwiczenia.
6. Różne obrazki matowe.
6a. Matowanie hetmanem, dwiema wieżami itd. Ćwiczenia.
6b. Matowanie dwoma gońcami. Ćwiczenia.

6c. Pokazanie mata skoczkiem i gońcem bez większych analiz.
Wyjaśnienie tylko w jaki sposób powinno się dążyć do siatki matowej.
Widziałem na własne oczy treningi trenerów, którzy zamęczali swych
podopiecznych takimi końcówkami.
Jako ćwiczenia proponuję kilka bardzo prostych pozycji.

6d. Pokazanie różnych sytuacji matowych w pozycjach z większą ilością bierek. Ćwiczenia.
7. Pokazanie krótkich partii przykładowych z typowymi pułapkami (szewski mat itd.). Ćwiczenia.
8. Proste motywy kombinacyjne. Ćwiczenia.
9. Ogólne wyjaśnienie trzech faz gry. Ćwiczenia.
10. Wyjaśnienie znaczenia centrum i rozwoju figur. Ćwiczenia.

Po tym wstępnym przygotowaniu trzeba wreszcie nauczyć ucznia
grać w szachy z żywym przeciwnikiem. Większość trenerów pracuje
teraz według wskazań starych mistrzów. Na tapetę idą nudne końcówki,
co zniechęca wielu młodych adeptów królewskiej gry do dalszych treningów.
Wiem z własnych wieloletnich obserwacji, że po takich treningach
sporo młodzieży przestało interesować się szachami
i uczęszczać na zajęcia trenerów-nudziarzy.

Młodzieży trzeba pokazać piękno szachów
--> i w takim kierunku powinny być przeprowadzone dalsze szkolenia.
W pierwszym rzędzie trzeba opracowac podopiecznemu repertuar
debiutowy, aby mógł możliwie szybko i poprawnie rozgrywać swe
pierwsze partie turniejowe i oczywiście odnosić sukcesy.
Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę, że zwycięstwa są motywacją
do dalszej pracy i zajmowania się szachami.

Indywidualny styl zawodniczki i zawodnika wykrystalizuje się dopiero po pewnym czasie. Dlatego na początku trener musi to narzucić swemu podopiecznemu. Zaczynamy od posunięcia 1.e4! Musimy najpierw wyjaśnić sens i zalety tego ruchu. Po odpowiedzi 1…e5 proponuję 2.f4 czyli gambit królewski. Trener przygotowuje zbiór kombinacyjnych partii na ten temat i na ich podstawie wyjaśnia główne plany, motywy kombinacyjne oraz sposoby ataku białym kolorem. Oczywiście trzeba wskazać możliwości obronne drugiej strony. Wszystko wyjaśniamy na bazie całych partii. Uczeń musi mieć możliwość prześledzenia także faz przejściowych do gry środkowej i nawet końcówki.

Gambit królewski daje duże możliwości zapoznania się z taktyką i nawet strategicznymi elementami szachów. Można też przygotować debiut centralny po ruchach 1. e4 e5 2. d4 exd4 3. Hxd4 Sc6 4. He3 z jasnym planem Gc1-d2, 0-0-0 i atakiem na nieprzyjacielskiego króla.
W tym otwarciu jest również wiele kombinacyjnych elementów.
Dopiero później można wprowadzić do gry ruch skoczka na f3 (1. e4 e5 2. Sf3) z następnym rozwojem gońca na c4.
Ostatnim etapem szkolenia po 1. e4 e5 - 2. Sf3 Sc6 jest ruch 3. Gb5.
Mistrz świata Capablanca nazywał partię hiszpańską kamieniem
węgielnym zrozumienia gry pozycyjnej i manewrowania
i z tą tezą można się zgodzić!

Uzupełnienie --

- Konkurs kompozycji szachowej...
http://www.selivanov.ru/download/Magazins/SK/2015/%20originale123.pdf

Zadanie 14 - Autor A. Sygurow
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 4 posunięciach -- #4 ---- --- --- Finał --> 4. Wxe1 - szach - mat

Rozwiązanie na diagramie? -- diagram - 2

1. Sef3!! - po - e3+ - 2. Kg3 i - 3. Wxh2 - szach - mat

1. Sef3! - exf3 - 2. Se2! - fxe2 -
3. We3 - e1=H - 4. --> diagram - 2

Szachy --> to wiedza którą możemy pokazać na diagramach szachowych.
Opisywanie szachów słownie - to jak opowiadanie o cząsteczkach ,
które nigdy nie zobaczymy w rzeczywistym świecie.
-
--
Konkurs Kompozycji ---> 16.06.2015

http://www.pzszach.org.pl/index.php?idm=3&idm2=287&idm3=447&id=2002

Zad-647 -- Autor _ Waldemar TURA - Polska
---
1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- -- 1. Wc7! - tempo - 2. Wh3# -- 2.Wd6# -- 2.Wd8#

--
3_4
Diagram -- 3
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- -- 1. Wd7! - tempo -- 2. Wh2# -- 2.Wc6# -- 2.Wc8#

---
5_6
Diagram - 5
Mat w 2 posunieciach - #2 ----- 1. We7! - tempo -- 2. Wh3# -- 2.Wd6# -- 2. Wd8#

---
-
Często prezentowa -- kombinacja Alechina...
---
2
Diagram -- 1
Białe wygrywają -- #5 --- --- ---- 1. Gxf6! - po - gxf6 - wygrywa --> 2. Hh6!

---
3_4
Diagram -- 3
1. Gxf6! - po Hxf6 -- teraz forsowny mat w 4 posunieciach --- 5. Hd8 - szach - mat

-
--
Doktorat z szachów - rewelacja i olbrzymie gratulacje!
- rewelacja i olbrzymie gratulacje!!!

Rozmowa z Piotrem Szybowiczem, autorem rozprawy doktorskiej
poświęconej szachom w regionie To wydarzenie na pewno przejdzie
do annałów historii królewskiej gry w Polsce. I nie tylko...
Po raz pierwszy bowiem obroniony został doktorat poświęcony historii
szachów w naszym regionie. Jej autorem jest mieszkający na co dzień
w Szubinie Piotr Szybowicz (pracuje w MDK nr 1 w Bydgoszczy).

Kiedy zainteresował się Pan się grą w szachy?

W tej chwili jestem głównie historykiem i nauczycielem szachów.
W swoim pierwszym turnieju szachowym wystartowałem mając 15 lat
(w szachy nauczył mnie grać ojciec, gdy miałem 5 lat).
Rozpoczynając grę w tym wieku nie można już osiągnąć większych
sukcesów i startuję w turniejach jedynie na poziomie wojewódzkim.
Oczywiście mam na koncie wiele osiągnięć w różnych regionalnych
zawodach open. Posiadam normę kandydata na mistrza (I+),
ale musiałem na nią mocno popracować. Ze względu na niezwykle liczną
konkurencję w szachach rozmywam się w tłumie.
Dla przykładu, aby zostać żużlowym mistrzem Polski trzeba
być lepszym od kilkuset innych zawodników w kraju.

W szachach większa konkurencja jest na poziomie mistrzostw województwa.
czytaj całość:

http://sport.express.bydgoski.pl/336563,Pierwszy-taki-doktorat-Sport-szachowy-na-Pomorzu-i-Kujawach.html

Sam proces pisania tego typu pracy (bez zbierania źródeł)
to około 2 lata.
Mi zajęło to dużo więcej czasu z uwagi na to, że zajmuję się
zbyt wielką liczbą inicjatyw na raz.

Jak sportowo wyglądał nasz region i Bydgoszcz na tle kraju?

W latach 1945-1989 Bydgoszcz była oczywiście najważniejszym
ośrodkiem królewskiej gry w regionie, a w latach 70 i 80 XX wieku
zaliczała się do czołówki w skali kraju. Nawet krótkie omówienie tego
rozległego tematu zajęłoby wiele stron. Myślę, że warto się tu pochylić
nad czołowymi przedstawicielami sukcesów organizacyjnych
i sportowych z lat PRL takimi jak:

Małgorzata Wiese, Joanna Jagodzińska, Hanna Jagodzińska,
Ewa Kaczmarek, Henryk Szapiel, Jerzy Pokojowczyk, Andrzej Maciejewski
, Krzysztof Żołnierowicz, Jerzy Konikowski, Jerzy Lewi, Julian Gralka,
Klemens Kulla, Władysław Michałowski, Ryszard Wiese i oczywiście Ulrich Jahr.

-
- Poznaj dużą roszadę
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach --- #3 -- -- 1. Duża roszada - Kb3 - 2. Wd3+ - Ka2 - 3. Wa4#

--
3_4
Diagram --- 3
Mat w 7 posunięciach -- #7

1. 0-0-0! - Kxa7 - 2. Wd8! - 3. Wd7 - 4. Wd6 - 5. Wd5 - 6. Wd4 - 7. Wa4 - mat

Dwie podobne siatki matowe , przy rozwiązaniu --> dużej Roszady.
-
---
http://pdb.dieschwalbe.de/search.jsp?expression=COMMENTDATE%3E=20150701

Autor - Gustavus Charles Reichhelm
Brentano's Chess Monthly ---> 01/1882
---
2
Diagram -- 1
Mat w 1 posunięciu -- #1 --- -- --- 1. Se5 - szach - mat - dla 10 czarnych Króli
-- Rex Multiplex --

Construction record
--
-
- Promocja białych Skoczkow!

Samuel Loyd -- 1876, mat w trzech posunięciach
----------------

--- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3

Rozwiązanie

1. e8=S+ - K:h8 - 2. d8=S -- Sg5 - dowolnie - 3. Sf7 - mat
1. e8=S+ -- Kf8 -- 2. d8=S+ -- Ke7 --- 3. Sg6 - mat --- diagram -- 2
1. e8=S+ - Kh6 -- 2. d8=S+ -- Sh3 --- 3. Sdf7 - mat -- diagram -- 3

- Siatka matowa --- niecodzienna -- 2 krole i 5 konikow.
3
-- diagram -- 2 --- 3. Sg6 - mat

Konik szachowy
to co najlepiej reklamuje szachy --- 1. e8=S+ - Kh6 - 2. d8=S - Sh3 - 3. Sdf7 - mat
--
-
Kompozycja szachowa -- nauka matowania Hetmanem
Zobacz wiecej ...

http://www.matplus.net/isc.php?px=1422905931&f=p&g=2

Zadanie 17 --- Autor - Leonid Makaronec
II nagroda
--
1_2
Diagram --- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- ---- 1. Hf7! - Sxg3 - 2. Wb8 - Kc6 - 3. Hb7 - mat

1. Hf7! - Sxg3 - 2. Wb8+ - Hc6 - 3. Hb7 - mat --- diagram - 2

1. Hf7 - Kd4 - 2. Wxd6+ - Ke4 -- 3. Hd5 - mat --- diagram - 3
1. Hf7 - Se7 - 2. Wa6+ -- Kb5 -- 3. Hf1 - mat --- diagram - 4
1. Hf7 - Ga5 - 2. Wb4+! - Kxb4 - 3. Hb3 - mat
1. Hf7 -- d5 -- 2. Hc7+ --- Kd4 -- 3. Wb4 - mat
-
3_4
Diagram -- 3
1.Hf7 - Kd4 - 2. Wxd6 - Ke4 - 3. Hd5 - mat --- 1. Hf7 - Se7 - 2. Wa6+ - Kb5 - 3. Hf1#

Piękna trzychodówka...
---
---
Nauka matowania ---> Hetmanem
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- --- 1.Ge6 - grozi - 2.Hf5# - po - Kxe6 - 2. Hxe4 - mat

Rozwiązanie: - 1. Ge6! - grozi - 2. Hf5#
1. ... Se7/h6 - 2. Hf6#
1. ... fxe6 --- 2. Hh5 - mat ---- diagram - 3

1. ... Kxe6 -- 2. Hxe4 - mat --- diagram - 2
1. ... Wf4 --- 2. Hd5#
1. ... Wxe3 - 2. Hxe3 - mat --- diagram - 4

--
3_4
Diagram -- 3
1. Ge6 - fxe6 - 2. Hh5 - szach - mat ---- ---- 1. Ge6! - Wxe3 - 2. Hxe3 - szach - mat

Biały Hetman matuje -> aż 6 razy
--
-
Kompozycja szachowa --- Czeska Szkoła Szachowa!

Autor : Miroslav Havel
Zlata Praha 07/03/1913
F. Köhnlein gewidmet
---------------

Diagram -- 1
Białe matują - w 5 posunięciach -- #5

Rozwiązanie

1. We3! ---- tempo
1. ... d6 ---- 2. We2 - tempo
2. ... Kxd4 - 3. Kc6 - tempo
3. ... d5 ---- 4. Kb5 - tempo
4. ... Kd3 -- 5. Kc5 - mat --- Diagram - 2

1. ... Kxd4 - 2. Gb6+
2. ... Kd5 -- 3. Ga7 -- tempo
3. ... d6 --- 4. Kb6 -- tempo
4. ... Kd4 -- 5. Kc6 - mat --- Diagram - 3

2_3
Diagram - 2
---- Siatka matowa --- 5. Kc5 - mat ---- ---- Siatka matowa --- 5. Kc6 - mat

Echo Kameleonowe!
-----
--
Jak uczyli Szachów 100 lat temu!

-- Matujemy jak --- Emanuel Lasker

Autor : Emanuel Lasker
Schweizerische Schachzeitung -- 10/1900


diagram - 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- 1. He6+!

Rozwiązanie

1. He6!+ -- Kf3 -- 2. 0-0 --- mat -- mała Roszada

1. He6!+ -- Kd3 -- 2. 0-0-0 - mat - duża Roszada

----------------
2_3
diagram -- 2
1.He6 - Kf3 2.0-0 - mat mała Roszada -- 1.He6! - Kd3 - 2.0-0-0 - mat duża Roszada

Czy można lepiej zareklamować Szachy?
Dla przykładu zadanie Laskera.
Krótko i zwieźle... szach i mat.... przy tym dwie roszady

Czy tu trzeba wyjaśniać i potwierdzać dogmat Capy.
-
--
Szkoła diagramowa --> dla polskich trenerow!!

http://www.chesspro.ru/details/tkachenko_studies52

Zadanie 101 - Autor : B. Petterson - 1951
--
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają --- (+) ---- ---- 1. Wb6+! - Kc8 - 2. d7+ - Kd8

1. Wb6+! - Kc8 - 2. d7+ - Kd8 --- diagram - 2
3. Wb8+ - Kxd7 - 4. Wxb2!! ---- diagram -- 3
4. ... Wxb2 - 5. 0-0-0+! - ( duża Roszada ) -- diagram -- 4
---
3+4
Diagram -- 3
3. Wb8+ -- Kxd7 -- 4. Wxb2!! ---- --- 4. .. Wxb2 -- 5. 0-0-0+! - po - Kc6 - 6. Kxb2

Po 6. Kxb2 - wygrana białych.
-
--
http://chesspro.ru/details/tkachenko_studies93

Zad 183 -- Autor - Leonid KUBBEL - 1935
---
1_2
Diagram -- 1
Białe wygrywają -- (+) ---- ---- 1. e6+ - Kxf6 - 2. e7 - Hf3 - 3. We6+

Diagram - 2 -- jest wygrana gdyż:
po - Kxe6 - 4. e8=Hetman+- Kd5 - 5. Ha8+ -- diagram -3

po 2. e7 - Hb7 - 3. e8=Skoczek+ - Kf7 - 4. Sxd6+ po - Kf6 - 5. Sxb7 - wygrana.

--
3_4
Diagram - 3
Kxe6 - 4. e8=Hetman+- Kd5 - 5. Ha8+ -- 2.e7 - Hb7 - 3.e8=Skoczek+- Kf7 - 4.Sxd6+
W tym zadaniu wystepuje promocja Hetmana i Skoczka
---
--
Kombinacja matowa z książki - Mat --> Czajkowski - Nowicki

---
1_2
Diagram -- 1
Białe matują w 3 posunięciach - #3 --- 1.Wxd5! - Hxd5 - 2. Hxf7+ - Hxf7 - 3.Sd7#!

--
-
Często! -- szachowanie Króla - prowadzi do mata!
---
1_2
diagram -1
Mat w 5 posunięciach -- #5
1. Hh8+ - Kxh8 - 2. Wf8+ - Kh7 - 3. Sg5+ - Kh6 - 4. Sf7+ - Kh7 - 5. Wh8 - mat
-
-

Autor - Karlheinz Bachmann
9540 Schach-Echo 5-6, p. 95, 03/ --- 1978
---
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- --- 1. We8 - tempo - Gf4 - 2. Hc5 - mat

--
3_4
diagram - 3
1. We8 - tempo - Gd4 - 2. Hd2 - mat --- ---- 1. We8 - tempo - Gc7 - 2.Sd6 - mat

1. We8 - Gg7 - 2. Sf6 - mat
1. We8 - Gh2 - 2. Sg3 - mat
1. We8 - Gb2 - 2. Sc3 - mat
Pouczająca dwuchodówka.
--
-
Kombinacje szachowe w Magazynie Szachista

Podzerow - Kunsztowicz - 1970
--

Diagram -- 1
Białe forsownie matują w 5 posunięciach -- #5

Rozwiazanie na -- diagramie - 2

-

Diagram -- 2
1. Hxf7+ - Kh8 - 2. Hg8+! - Kxg8 - 3. Sf6+ - Kf8
4. Sfxd7+ - Ke7 - 5. Sc6 - mat

Reklamuj --> kompozycje i kombinacje szachowe w polskich szkołach...
---
-
Nauka matowania --> Hetmanem

http://pdb.dieschwalbe.de/search.jsp?expression=CREATIONDATE%3E=20160122

57 - P1315950
Autor - Xenophon Hawkins
99 Detroit Free Press 03/09/ -- 1876
---
1_2
diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 -- --- 1.Kb3 - tempo - Kd6 - 2. e8=H - Kc5 - 3. He5 mat

1. Kb3 - Ke8 - 2.Gc6+ - Kf7 - 3. e8=H#
1. Kb3 - Ke6 - 2.e8=H - Kd5 - 3. He7#

--
3_4
diagram - 3
1. Kb3 - Ke6 - 2.e8=H+- Kf5 - 3.He4 - mat -- -- 1. Kb3 - Kc8 - 2.e8=H - Kb8 - 3. Gb6#
Poznaj --> 5 siatek matowych
-- --
---
http://pdb.dieschwalbe.de/search.jsp?expression=COMMENTDATE%3E=20160124
--
31 - P1035266
Autor --> Paul Keres
Sowjetski Sport --- rok 1947
---
1_2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- --- --- 1. Wxe5 - tempo -- Sg7 - 2. Wd5 - mat

--
3_4
diagram - 3
1. Wxe5 - tempo - Sf6 - 2. We6 - mat --- --- 1. Wxe5 - Sc7 - 2. Gc5 - mat

1. Wxe5 - Sxe5 - 2. Wxd4 - mat
- Dwa razy uwolnienie białej Wieży od związania - połączone z unikaniem duali.
Pouczająca kompozycja szachowa -- Paula Keresa
-
--
Teoria Capablanki ---> polega na nauce matowania.

Propagowanie partii polityczno-szachowej ---> Szach - mat

Autor - Władek z Połańca - 2015
---
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- --- -- 1. Kg7! - Ke6 - 2. Gc6! - Kxf5 - 3. Gd7 - mat

Król -- Kf6 --- Ostrołęka --- 6 razy 6 = 36 ----- Król -- Kg7 -- Grajewo --- 7 razy 7 = 49
Goniec - Gb5 - Świebodzin --- 5 x 2 = 10 --- Goniec - Gd7 - Grudziądz -- 7 razy 4 = 28
Król --- Kd5 ---- KONIN ---- 5 razy 4 = 20 ---- Król -- Kf5 -- Warszawa -- 5 razy 6 = 30
Skoczek - f5 - Warszawa -5 razy 6 = 30
Pionek -- d4 ---- Kalisz ---- 4 razy 4 = 16
Wieża -- Wg4 -- LUBLIN -- 4 razy 7 = 28

Diagram -- 1 --- miasto ---- mnożenie -- --- diagram -- 2 --- miasto ---- mnożenie

3 - Rozwiązania
1. Kg6! - Ke6 - 2. We4+- Kd5 - 3. We5 - mat -- diagram - 3

1. Kg7! - Ke6 - 2. Gc6 - Kxf5 - 3. Gd7 - mat --- diagram - 2

1.Sg3! - Kd6 - 2. Wg7 - Kd5 - 3. Wd7 - mat -- diagram - 4

--
3_4
Diagram -- 3
1. Kg6! - Ke6 - 2. We4+- Kd5 - 3. We5# -- -- 1. Sg3! - Kd6 - 2. Wg7 - Kd5 - 3. Wd7#

--
--

Dla propagandy szachów -- kompozycje prezentuje na diagramach.

Ostroda 2015

http://www.wccc2015.com/docs/congress_bulletin.pdf
Strony z zadaniami to -- 14 - i - 15

9) - Abram Gurvich , Shakhmaty, 2nd Pr -- 1929
Zadanie nr. 9
---
1_2
diagram - 1
Białe wygrywają + --- ---- 1. Sb2 - We4 - 2. Ge3 - Sc6 - 3. Gc5+ - Sb4 - 4. Sd3 - a5

--
3_4
diagram - 3
5. Gxb4+ - a5xb4 -
6. Wg8 - We6 - 7. Wa8+ - Wa6 -- 8.Wxa6 - bxa6 9.Sb2 - a5 - 10.Ka1- a4 -11.Sc4#

Efektowne zakończenie matem - więc należy zachęcić szachistów
najlepiej diagramem - na którym jest widoczny mat Skoczkiem.
Propagandy szachów trzeba się uczyć -- panowie najwyższy czas!

poniżej oryginalne rozwiazanie...

1. Sb2 --> (1.0)
1... We4 - 2. Ge3 --> (1.0)
2... Sc6 - 3. Gc5+ Sb4 - 4. Sd3 a5 - 5. Gxb4+ --> (1.0)
5... axb4 - 6. Wg8 --> (1.0)
6... We6 - 7. Wa8+ Wa6 - 8. Wxa6+ - bxa6 - 9. Sb2 --> (1.0)
9... a5 - 10. Ka1 - a4 - 11. Sc4#

http://www.wccc2015.com/?media-about-us

Duża impreza szachowa w Polsce - a szachiści mało o niej słyszeli...
Kompozycje należy lepiej prezentować - by Polacy mogli lepiej zrozumieć Szachy
--
-
Kompozycja szachowa --- zadanie sprzed 155 laty!

1 - P1038241
Autor : Samuel Loyd
London Era 13/01/ -- 1861
---------
2
diagram - 1
Białe matują w 5 posunięciu -- #5
1. b4! - grozi - 2. Wf5! po - Wc5 - 2. b4xc5 - a2! - 3. c6! -- diagram - 2

Rozwiązanie

1. b4! --- Wc5
2. b4xc5 - a2! --> ( wymuszone posunięcie ) groziło - 3. Wb1 - mat
3. c6! --- diagram -- 2
3. ... Gc7 ---> wymuszone posunięcie - groziło - 4. Wf5
4. cxb7! -- Diagram -- 3


diagram -- 3
Pozycja po 4 posunięciach - grozi - 5. b7xa8=Goniec - mat

Główny zamysł autora w tym zadaniu , to promocja w 5 posunięciu.
----
--
Dwa koniki --> matują

http://pdb.dieschwalbe.de/search.jsp?expression=CREATIONDATE%3E=20160220

67 - P1317478
Autor - Frantisek Josef Prokop
Narodni Listy 03/ -- 1929
--
1_2
diagram -1
Mat w 4 posunięciach -- #4 --
1. Sd7+ - Ka8 - 2. Kc7 - Sb5+ - 3. Sxb5 - Sa7 --> 4. Sb6 - szach - mat

--

diagram - 3
Rozwiązanie: --> 1. Sd7!+
1. ... Ka8 -- 2. Kc7 - tempo
Sc6 - 3. Sxc8 - Sd8 - 4. Sdb6 - mat

1. Sd7+ - Ka8 - 2. Kc7 - Sb5+
- 3. Sxb5 - Sa7 - 4. Sb6# -- diagram - 2
--
--
Zobacz 7 --> siatek matowych.
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 --- ----- --- 1. Hd7 - tempo - Wf8 - 2. Hh7 - szach - mat

Rozwiązanie: 1. Hd7! -- tempo
1. ... Wb8 - 2. Wxb8#
1. ... Wc8 -- 2. Hxc8#
1. ... Wd8 -- 2. Hxd8#
1. ... We8 -- 2. Hxe8#
1. ... Wf8, Kh8 - 2. Hh7 - mat -- diagram - 2
1. ... Kf8 --- 2. Hf7 #
1. ... Sg7 -- 2. Hxg7#

Zawsze trzeba na początek poznać matowanie --
bo w szachach najważniejszy jest mat dany przeciwnikowi.
To matowanie jest tak ważne , bo większość szachistów
z II kategorią nie potrafii tego uczynić... nie mówiąc o niższych kategoriach...

Potwierdza się teoria Capablanki ---> szachy poznajemy od koncówek ...
od pozycji końcowej od mata...
--
--
Kompozycja --> rozwiązanie diagramowe

http://www.selivanov.ru/download/Magazins/SK/2016/%20originale127.pdf

E5. - Autor - A. Elcow
--
1_2
Diagram -- 1
Pomocnik w 6 posunięciach -- help#6 ---> 1. Wbe2 - Gg7 -
2. We6 - G:h6 - 3. Ke5 - Gg5 - 4. Whh6 - Kf2 - 5. Hd5 - Ke3 - 6. Whf6 -- Gf4 - mat

--
--
Pomocnik treningowy --> z rozwiązaniem diagramowym
--
1_2
diagram -- 1
Pomocnik w 4 posunieciach -- help#4 -->
- 1. Ke5 - Gg5 - 2. Whh6 - Kd2 - 3. Hd5+ - Ke3 - 4. Whf6 - Gf4 - szach - mat

Rozwiązanie

1. Ke5 --- Gg5
2. Whh6 - Kd2
3. Hd5+ - Ke3
4. Whf6 -- Gf4 - mat -- diagram - 2
--
-
Książka - Chess -- L. Polgar

Zadanie - 3514
Autor - L. Zoltan - 1966
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- --- 1. Wg8! - tempo - Kg6 - 2. Wxf6 - mat
--

diagram -- 3
1. Wg8 - tempo - g5 - 2. Wxg5 - mat

Rozwiązanie: 1. Wg8! -- tempo
1. ... g6, Kg6 -- 2. Wxf6#
1. ... g5 -- 2. Wxg5 - mat --- diagram - 3

--
---
Uczmy się szachów bez dogmatów! (3)

Szachy w Polsce, Szkolenie

Jerzy Konikowski

Zadano mi pytanie, jak powinno się więc –
według mnie – uczyć dzieci szachów?

Trzeba zacząć oczywiście od podstaw:

1. Oznaczanie pól szachownicy. Ćwiczenia.
2. Ruchy poszczególnych figur i ich wartość. Ćwiczenia.
3. Możliwości pionków (promocja i bicie w przelocie). Ćwiczenia.
4. Roszady. Ćwiczenia.
5. Cel gry. Ćwiczenia.
5a. Mat. Ćwiczenia.
5b. Szach (podwójny szach). Ćwiczenia.
5c. Pat. Ćwiczenia.
6. Różne obrazki matowe.
6a. Matowanie hetmanem, dwiema wieżami itd. Ćwiczenia.
6b. Matowanie dwoma gońcami. Ćwiczenia.

6c. Pokazanie mata skoczkiem i gońcem bez większych analiz.
Wyjaśnienie tylko w jaki sposób powinno się dążyć do siatki matowej.
Widziałem na własne oczy treningi trenerów, którzy zamęczali swych
podopiecznych takimi końcówkami.
Jako ćwiczenia proponuję kilka bardzo prostych pozycji.

6d. Pokazanie różnych sytuacji matowych w pozycjach z większą ilością bierek. Ćwiczenia.
7. Pokazanie krótkich partii przykładowych z typowymi pułapkami (szewski mat itd.). Ćwiczenia.
8. Proste motywy kombinacyjne. Ćwiczenia.
9. Ogólne wyjaśnienie trzech faz gry. Ćwiczenia.
10. Wyjaśnienie znaczenia centrum i rozwoju figur. Ćwiczenia.

Po tym wstępnym przygotowaniu trzeba wreszcie nauczyć ucznia
grać w szachy z żywym przeciwnikiem. Większość trenerów pracuje
teraz według wskazań starych mistrzów. Na tapetę idą nudne końcówki,
co zniechęca wielu młodych adeptów królewskiej gry do dalszych treningów.
Wiem z własnych wieloletnich obserwacji, że po takich treningach
sporo młodzieży przestało interesować się szachami
i uczęszczać na zajęcia trenerów-nudziarzy.

Młodzieży trzeba pokazać piękno szachów
--> i w takim kierunku powinny być przeprowadzone dalsze szkolenia.
W pierwszym rzędzie trzeba opracowac podopiecznemu repertuar
debiutowy, aby mógł możliwie szybko i poprawnie rozgrywać swe
pierwsze partie turniejowe i oczywiście odnosić sukcesy.
Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę, że zwycięstwa są motywacją
do dalszej pracy i zajmowania się szachami.

Indywidualny styl zawodniczki i zawodnika wykrystalizuje się dopiero po pewnym czasie. Dlatego na początku trener musi to narzucić swemu podopiecznemu. Zaczynamy od posunięcia 1.e4! Musimy najpierw wyjaśnić sens i zalety tego ruchu. Po odpowiedzi 1…e5 proponuję 2.f4 czyli gambit królewski. Trener przygotowuje zbiór kombinacyjnych partii na ten temat i na ich podstawie wyjaśnia główne plany, motywy kombinacyjne oraz sposoby ataku białym kolorem. Oczywiście trzeba wskazać możliwości obronne drugiej strony. Wszystko wyjaśniamy na bazie całych partii. Uczeń musi mieć możliwość prześledzenia także faz przejściowych do gry środkowej i nawet końcówki.

Gambit królewski daje duże możliwości zapoznania się z taktyką i nawet strategicznymi elementami szachów. Można też przygotować debiut centralny po ruchach 1. e4 e5 2. d4 exd4 3. Hxd4 Sc6 4. He3 z jasnym planem Gc1-d2, 0-0-0 i atakiem na nieprzyjacielskiego króla.
W tym otwarciu jest również wiele kombinacyjnych elementów.
Dopiero później można wprowadzić do gry ruch skoczka na f3 (1. e4 e5 2. Sf3) z następnym rozwojem gońca na c4.
Ostatnim etapem szkolenia po 1. e4 e5 - 2. Sf3 Sc6 jest ruch 3. Gb5.
Mistrz świata Capablanca nazywał partię hiszpańską kamieniem
węgielnym zrozumienia gry pozycyjnej i manewrowania
i z tą tezą można się zgodzić!

---
Uzupełnienie --

- Konkurs kompozycji szachowej...

http://www.selivanov.ru/download/Magazins/SK/2015/SK-N2015.pdf

Zadanie 14 - Autor A. Sygurow
--
1_2
Diagram -- 1
Mat w 4 posunięciach -- #4 ---- --- --- Finał --> 4. Wxe1 - szach - mat

Rozwiązanie na diagramie? -- diagram - 2

1. Sef3!! - po - e3+ - 2. Kg3 i - 3. Wxh2 - szach - mat

1. Sef3! - exf3 - 2. Se2! - fxe2 -
3. We3 - e1=H+ - 4. Wxe1 - szach - mat --> diagram - 2

Szachy --> to wiedza którą możemy ---> pokazać na diagramach szachowych.
Opisywanie szachów słownie - to jak opowiadanie o cząsteczkach ,
które nie zobaczymy w rzeczywistym świecie.
-- --
---
Wielochodówka pokazana --> na raty

http://www.selivanov.ru/download/Magazins/SK/2015/SK-N2015.pdf

Zadanie - C23
Autorzy - Iwanow i Szelin
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 10 posunięciach - #10 --- 1. f3 - Ke5 - 2. Gh4 Kd5 - 3.Ge7 - Ke5 4.Gg5 - Kd5

2_3
diagram - 2
Mat w 6 posunięciach -- #6 --- na diagramie mamy --> mat idealny

Rozwiązanie: 1. Gxf4! -- tempo
1. ... Kc5 -- 2. Gd6+
2. ... Kd5 - 3. Ge7 - tempo
3. ... Ke5 - 4. Ke3 - tempo
4. ... Kd5 - 5. Sb6+
5. ... Ke5 -- 6. f4 - mat -- diagram - 3

Dużo zadań i kombinacji szachowych można prezentować w taki sposób
i być przez to: zrozumianym komentatorem szachowym...
Tylko jeszcze trzeba chcieć ...
--
-
Matowanie na --> diagramach!

Nimzowitsch-Alekhine , 1912
---
1_2
diagram -- 1
Białe wygrywają -+ --- 1. Wxd4! - Hxd4 - 2.Hxe6+ Sd7 - 3.Hc6+!- b7xc6 - 4.Ga6#

--

diagram - 3
1. Wxd4 - Hxd4 - 2. He6+ - Wd7
3. Gxd7!+ - Sxd7 - 4. He8 - szach - mat
--
--
Kompozycja szachowa --- studia arcymistrza - J. Rusinka

Autor : Jan Rusinek - Polska
2.hm L'Italia Scacchistica, 1978
-----
1_2
Diagram -- 1
Białe zaczynają i wygrywają (+) --- Finał zadania --- 7. Wf3 - mat

Rozwiązanie

1. Sf4+! - Kg3 --- 2. Kg6 -- Kh2
3. Gd5 -- Wg1+ - 4. Kf5 -- e1=H
5. Wh8+ - Kg3 -- 6. Wh3+ - Kf2
7. Wf3 - mat --- Diagram - 2

Miniatura z efektownym zakonczeniem -- siatka matowa!

http://www.jmrw.com/Chess/Rusinek/base.htm
-- --
---
http://pdb.dieschwalbe.de/search.jsp?expression=COMMENTDATE%3E=20160124
--
31 - P1035266
Autor --> Paul Keres
Sowjetski Sport --- rok 1947
---
1_2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 --- --- --- 1. Wxe5 - tempo -- Sg7 - 2. Wd5 - mat

--
3_4
diagram - 3
1. Wxe5 - tempo - Sf6 - 2. We6 - mat --- --- 1. Wxe5 - Sc7 - 2. Gc5 - mat

1. Wxe5 - Sxe5 - 2. Wxd4 - mat
- Dwa razy uwolnienie białej Wieży od związania - połączone z unikaniem duali.
Pouczająca kompozycja szachowa -- Paula Keresa
-- ---
---
Teoria Capablanki ---> polega na nauce matowania.

Propagowanie partii polityczno-szachowej ---> Szach - mat

Autor - Władek z Połańca - 2015
---
1_2
Diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- --- ---- 1. Kg7! - Ke6 - 2. Gc6! - Kxf5 - 3. Gd7 - mat

Król -- Kf6 --- Ostrołęka --- 6 razy 6 = 36 ----- Król -- Kg7 -- Grajewo --- 7 razy 7 = 49
Goniec - Gb5 - Świebodzin --- 5 x 2 = 10 --- Goniec - Gd7 - Grudziądz -- 7 razy 4 = 28
Król --- Kd5 ---- KONIN ---- 5 razy 4 = 20 ---- Król -- Kf5 -- Warszawa -- 5 razy 6 = 30
Skoczek - f5 - Warszawa -5 razy 6 = 30
Pionek -- d4 ---- Kalisz ---- 4 razy 4 = 16
Wieża -- Wg4 -- LUBLIN -- 4 razy 7 = 28

Diagram -- 1 --- miasto ---- mnożenie -- --- diagram -- 2 --- miasto ---- mnożenie

3 - Rozwiązania
1. Kg6! - Ke6 - 2. We4+- Kd5 - 3. We5 - mat -- diagram - 3

1. Kg7! - Ke6 - 2. Gc6 - Kxf5 - 3. Gd7 - mat -- diagram - 2

1.Sg3! - Kd6 - 2. Wg7 - Kd5 - 3. Wd7 - mat -- diagram - 4

--
3_4
Diagram -- 3
1. Kg6! - Ke6 - 2. We4+- Kd5 - 3. We5# -- -- 1. Sg3! - Kd6 - 2. Wg7 - Kd5 - 3. Wd7#

-- ---
--

16 - P1319462
Mathias Dallmer
1344 Sächsische Zeitung 20/01/1984
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 5 posunieciach -- #5 --- ---- 1. Sc6+ - Ka4 - 2. Ge8 ---- 5. Sa6 - mat idealny.

http://pdb.dieschwalbe.de/search.jsp?expression=CREATIONDATE%3E=20160426
--> pełne rozwiązanie
--
--
Konkurs - kompozycji szachowej - 2016

POLSKI ZWIĄZEK SZACHOWY 2016
ORYGINAŁY -- 26 IV 2016 -- 863-868

http://pzszach.pl/wp-content/uploads/2016/04/863-868-PZSz-orygina%C5%82y-26-IV-2016.pdf

863. Autor - Eugeniusz IWANOW - Polska
--
1_2
diagram -- 1
Samomacik w 2 posunięciach -- S#2 -- -- 1. Sxa6 - tempo - Ha7+ 2. Sc5 ... Hxc5#

Solution: 1. Sxa6! - tempo - waiting
1. ... Qxb8 - 2. Qe5 ... Qxe5 - mat -- diagram - 4

1. ... Qa7+ - 2. Sc5 ... Qxc5 - mat -- diagram - 2
1. ... Qxa6 - 2. Rb6 ... Qxb6#
1. ... Qxb7 - 2. Qxd5 ... Qxd5 - mat -- diagram - 3

--
3_4
diagram - 3
1. Sxa6! - Hxb7 - 2. Hxd5+ - Hxd5 - mat --- 1. Sxa6 - Hxb8 - 2. He5+ -- Hxe5 - mat

Dobra konstrukcja -- cztery razy matuje czarny Hetman
--
--
http://chesspro.ru/details/tkachenko_studies122
--
Autor - Jakimczyk

---
1_2

--
--
Kombinacje szachowe w Magazynie Szachista

Podzerow - Kunsztowicz - 1970
--

Diagram -- 1
Białe forsownie matują w 5 posunięciach -- #5

Rozwiazanie na -- diagramie - 2

-

Diagram -- 2
1. Hxf7+ - Kh8 - 2. Hg8+! - Kxg8 - 3. Sf6+ - Kf8
4. Sfxd7+ - Ke7 - 5. Sc6 - mat

Reklamuj --> kompozycje i kombinacje szachowe w polskich szkołach...
--
---
1_2
diagram -- 1
Biale wygrywaja + --- 1.Se4 - h1=H - 2.Sc3+ - Kc1 - 3.Wxc2+ - Wxc2 - 4.Sb3 mat

--
3_4
diagram - 3
1.Se4! - Wb3+ 3. Kxb3 - c1=S+ - 3. Kb2 -- Sxe2 - 4.Sf3 - h1=S! -- 5.Kb1!

-
http://chesspro.ru/details/tkachenko_studies122
--
Autor - Jakimczyk

---
1_2

--[/quote
-
Poznaj mata -- dwoma Skoczkami w 6 posunięciach -- #6

---
1_2
diagram -- 1
Białe wygrywają + --- 1.Se4 - h1=H - 2. Sc3+- Kc1 - 3. Wxc2+- Wxc2 - 4. Sb3 mat

--
3_4
diagram - 3
1. Se4! - Wb3+ 3. Kxb3 - c1=S+ - 3. Kb2 -- -- Sxe2 - 4. Sf3 - h1=S! -- 5. Kb1!

Teraz będzie mat na --> _6. Sc3 - lub na _6.Sf2

-
http://chesspro.ru/details/tkachenko_studies122
--
Autor - Jakimczyk
---
1_2

--