ďťż

CiEkAwOsTkI o ZwIeRzĘtAcH

-
Udział dzieci w turniejach szachowych
Post przez --- AdKoz

Jak uważacie, czy dzieci w wieku 6-9 lat powinny grać w turniejach jak najwięcej, czy raczej poświęcać więcej czasu, energii i środków rodziców na trening i zagrać w zawodach od czasu do czasu? Np. 1-2 razy w miesiącu w weekendy, a w pozostałe odpocząć (od szkoły, szachów)? Znam przypadki dzieci, które prawie w każdy weekend grają i tym żyją, odpowiada im to, ale czy taki nadmiar praktyki nie spowoduje zatrzymania się dziecka w pewnym momencie w rozwoju szachowym? A może właśnie grać jak najwięcej, dobierając turnieje odpowiednio do poziomu dziecka ?

AdKoz

---------------

Udział dzieci w turniejach szachowych
Post przez --- thinkerteacher

Moim zdaniem zależy to od predyspozycji i cech dzieciaka... połączonych z odpowiednim PODEJŚCIEM (postawą). Jeśli dziecko uwielbia grać w szachy i potrafi radzić sobie z porażkami, to niechaj gra aż padnie . Niemniej jeśli dzięki grze ma jak najszybciej robić postęp (tzn. maksymalnie efektywnie pracować), wówczas ograniczyłbym wyjazdy turniejowe "co tydzień", bo jeśli dorzucimy do tego szkołę, kolegów, wyjazdy rodzinne oraz różne dodatkowe aktywności (basen, angielski, chór, kino, taniec, itp.), to nie będzie czasu na REALNY wypoczynek i efektywny trening. Dlatego ja osobiście starałbym się zachować umiar we wszystkim, do tego pilnując, aby dziecko nie miało zbyt mało ruchu (aktywności fizycznej).

Z moich obserwacji wynika, że najszybszy postęp robią dzieci, które grają "średnio dużo - dużo", a dodatkowo nad szachami pracują "dużo - bardzo dużo". W większości wypadków granie "non-stop" powoduje, że dziecko zaczyna być przemęczone szachami i nie tylko nie ma czasu i siły oraz motywacji do realizowania treningu, ale przede wszystkim (mocno) zaniedbuje interakcje społeczne i interpersonalne, możliwości intelektualne oraz ogólnorozwojowe (fizyczne, ruchowe, motoryczne, plastyczne, muzyczne i tego typu). Tak więc coś kosztem czegoś. Jednak zdrowy rozsądek nakazuje zachować umiar - czyli ustalić optymalne proporcje szachów do "reszty świata" .

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.com

--
---Wirtualne szkolenie --- dla wszystkich!

Kompozycja szachowa -- miniatura!

Autor : Werner Speckmann
Shakhmaty v SSSR 1969
-----------------------------
1_2
Diagram -- 1
Mat w 4 posunieciach - #4 -- -- 1. Kb2! - d3 - 2. Ka2! - d2 - 3. Sa3 - d1=S - 4. Sc4#

Rozwiazanie

1. Kb2! -- d3 - 2. Ka2 -- d2
3. Sa3 - d1=S - 4. Sc4 - mat --- diagram -- 2

Wazne posuniecia -- 1. Kb2! -- oraz -- 2. Ka2!
----------

-


---
Konkurs rozwiązaniowy -- Bydgoszcz -- 2012

Autor : Pogosjanc
-------------
2
Diagram -- 1
Białe wygrywają Wieże ----> Pozycja po 3 posunieciach - 3. Kb3! - grozi - 4. Wc1#

Rozwiązanie na diagramie -- 2

1. Gd4+! - Wxd4 - 2. Kc2 - Wa4 - 3. Kb3! --- diagram - 2 --> wygrana
Podwójny atak -->
Biały Król atakuje Wieże _a4 --- Wieża _c8 - grozi matem na
_c1
-----------
--------
Dziwna gra wykonaniu bialych...

------------ Wladek -- Polaniec 2012

Diagram -- 1
Po 5 posunieciach mamy na diagramie -- 5. He1 -- f2xe1=H - mat

Kariera - pionka _e7

2_3
Diagram -- 2
1. d4 - e5 - 2. Ge3 --- diagram -- 2 -----> e5xd4 - 3. Kd2 - d4xe3+ -- diagram - 3
4. Kc1 - e3xf2 - 5. Hd1-e1 - f2xe1=H - mat --- diagram - 1
--
-
Udział dzieci w turniejach szachowych
Post przez --- -- thinkerteacher

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=10&t=5593

Według mnie to zależy od dziecka, rodziców oraz ich podejścia do szachów i tego co z nich chcemy "wycisnąć". Bywają dzieciaki, które 3-4 razy w roku pojadą na turniej i to im wystarcza. Są też takie, które jeżdżą za każdym możliwym razem, a wręcz same się upominają, aby "gdzieś jeszcze pojechać". Tak samo w kwestii treningów, uczęszczania na zajęcia szachowe czy też rozgrywanie (i analizowanie) partii szkoleniowych.

Osobiście uważam na to, aby uświadamiać rodziców, iż nie każde dziecko ma predyspozycje do szachów i nie wszystkie muszą się nimi (tj. szachami) zajmować. Znam przypadki dzieci, które wolały inne rzeczy niż szachy, ale rodzice naciskali, aby właśnie katować je szachami. Bywa także i odwrotnie - rodzic deklaruje, że jego dziecko nie lubi żadnych gier, więc tym bardziej z szachów nic nie będzie, a tu się okazuje, że dziecko dzięki szachom (i zajęciom oraz turniejom) odnajduje się w społecznej formie kontaktów międzyludzkich i przy okazji rozwija się (także intelektualnie) dzięki nim.

Tak więc wracam do punktu wyjścia, który stale powtarzam: wszystko zależy od dziecka, rodzica i tego jaki jest cel (podejście) ich zainteresowania szachami. Przy profesjonalnym podejściu (takim stałym parciem na wynik) konieczne będzie jednak trzymanie pewnego rodzaju "bata" nad dzieckiem (inaczej wyniki będą mierne). Chyba, że dziecko samo jest na tyle dojrzałe, że samo siada do szachów (tak do grania jak i do treningu). Z takimi jednak nie mam kontaktu (ponoć takie istnieją), więc nie wiem o takich dinozaurach zbyt wiele (chyba, że z opowiadań lub prasy) .

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.com

thinkerteacher
--


--



Piotr Murdzia - fenomen w rozwiazywaniu --> kompozycji szachowych

15 krotny Mistrz Polski
7 krotny Mistrz Swiata
5 krotny Mistrz Europy
--
---
Autor : Robert Lincoln [USA]
Mat w 2 posunieciach -- #2

Diagram nr.1 - Mat w 2 pos. Diagram nr.2 pozycja po wstepie 1. Hf7-b7

_2_3
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- pozycja po wstepie 1. Hb7 --- 1. Hb7 - Ga2 - 2. 0-0-0 - mat

_5_6
Diagram -- 4
------- Diagram --- 4 --------- ----- Diagram --- 5 --------- ----- Diagram --- 6 ---
1. Hb7 - c2 - 2. Wa3 mat --- 1. Hb7 - Gc2 - 2. Hd5 mat --- 1. Hb7 - Kc2 - 2. Hxb1 mat

Cztery siatki matowe > widoczne na diagramach szachowych
Siatki matowe , to diagramy -- 3 -- Nr.4 -- nr.5 -- nr.6

----
Re:
Udział dzieci w turniejach szachowych
Post przez --- thinkerteacher

Po zdobyciu 3 kategorii trzeba pomyśleć o pracy nad szachami .
Chociaż niektórzy spece sądzą, że dopiero od jedynki należy wziąć się za szachy

Moim zdaniem po zdobyciu trójeczki trzeba ustalić jak dalej się bawimy.
Czy chcemy coś więcej wycisnąć ze szachów (w znaczeniu sportowym),
czy też wystarcza nam to, a uczymy się we własnym tempie i zakresie.
Jeśli coś więcej to dobrym pomysłem byłaby konsultacja
(nawet jednorazowa) z trenerem bądź instruktorem, aby określił
(także na podstawie partii rozegranych w dłuższych turniejach)
czy będzie coś więcej z dziecka czy nie ma co sobie zawracać głowy.

Warto pamiętać, że dzieci w wieku 6-8-10 lat mają naprawdę dużo
energii, którą muszą jakoś oddać otoczeniu .
Przy tym zdolność do długotrwałego wysiłku intelektualnego wzrasta wraz z wiekiem.
Przykładowo takiego 10-latka, który naprawdę lubi szachy
- ciężko jest zamęczyć dobrze dobranym materiałem.
Natomiast osoba 30-40-50 letnia może mieć spore problemy z dojściem
do siebie, gdy zagra taki "2-dniowy maraton".
Zupełnie inna perspektywa niestety.

Dzieci angażując się w grę męczą się (bo to nie roboty), tyle tylko, że zwykle tego nie zauważają. Im bardziej pasjonujące zajęcie, tym dłużej dziecko może wytrzymać. Dobrym przykładem jest to, że bywają nastolatkowie, którzy potrafią grać po 16-18 godzin na dobę (na weekendzie) jedynie 3-4 razy robiąc krótką przerwę (na posiłek i toaletę). Podobnie ma się sprawa z młodszymi dzieciakami - trzeba umiejętnie je zamęczać. Dziecko zamęczone pasjonującą aktywnością nie tylko znakomicie się rozwija, ale także jest przeszczęśliwe, gdy wie, że niebawem zje kolacje i padnie do łóżka.

Co do "lewego grania" to warto zapytać naszych trenerów i instruktorów (ja niestety mam b.niewielkie doświadczenie). Z mojej obserwacji wynika, że do pewnego etapu takie "sztuczki" nie tylko są skuteczne, ale także bardzo rozpowszechnione wśród dzieciaków. Zwykle jeśli jest trener to wie jak sobie poradzić ze swoim uczniem, aby nie musiał uciekać się do "lewych" sztuczek. Ja zwykle mówię i pokazuje jak należy obalać takie głupoty, ale dopiero realne lanie (czasem kilkukrotne) od zawodników grających "dojrzałe" szachy... może przynieść zmianę nastawienia. Pamiętajmy, że zdecydowana większość dzieci (ale i dorosłych!) chce wygrywać jak najszybciej - i to najlepiej bez większego (niekiedy jakiegokolwiek!) wysiłku. U dzieci dochodzi także pobudzenie motoryczne, więc idealnym rozwiązaniem byłyby "szachy w biegu".

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych:
http://beginnerchessimprovement.blogspot.com
thinkerteacher

--
--

-
Autor : Werner Speckmann
Deutsche Schachblätter 1939
----------------------------

Diagram --- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3

Rozwiazanie ---> diagramowe!

http://www.blog.konikowski.net/2012/04/22/rewia-zadan-6/

2_3

Diagram -- 2
------- 3. Wf5! - mat ---------------- ------ 1. Wh8! - g6 - 2. Sh6! - Kh5 - 3. Sf7! - mat
---
--
http://www.e-play.pl/index.php?option=com_k2&view=item&id=1378:jak-podnosi%C4%87-poziom-gry&Itemid=47

-- Jak podnosić poziom gry

Ten artykuł kieruje do wszystkich tych, którzy nauczyli się podstaw gry i chcieliby podnosić swój poziom. Zawarte w nim będą „sekretne prawdy”, których próżno by szukać w typowych podręcznikach i artykułach.

W szachy nauczyłem się grać stosunkowo wcześnie, ale do klubu szachowego wstąpiłem stosunkowo późno, w wieku kilkunastu lat. Studiując samodzielnie teorie szachową, nie miałem trenera, którego mógłbym się poradzić co do objętej drogi. Patrząc na to z perspektywy czasu, stwierdzam, że jako niedoświadczony popełniłem masę błędów, które bardzo hamowały podnoszenie mojej siły gry. Pamiętam, jak próbowałem się dowiedzieć od silnych mistrzów, jak wygląda ich codzienny trening i na czym on polega. Teraz bardzo często, sam jestem pytany o to, jak się uczyć gry w szachy. Kilka moich rad postaram się zawrzeć w tym artykule.

Ocena pozycji ważniejsza niż liczenie wariantów

Przeglądając analizy partii, wielu młodych szachistów jest pod wrażeniem całego drzewa wariantów jakie może znaleźć w analizach. Dotyczy to zarówno debiutów jak i kombinacyjnych pozycji. Wydaje im się, że gracze musieli to wszystko przewidzieć podczas partii i oni też tak chcą. Nic bardziej mylnego a takie podejście potrafi nawet zrobić chaos w umyśle. Rozgrywanie partii szachowej to przede wszystkim gra pozycyjna, a liczenie wariantów to zwykle ... jedno posunięcie do przodu! Tak- nie pomyliłem się, chodzi o jedno posunięcie, ale musi to być dobre posunięcie! Jest w tym trochę przenośni, ale niedużo. Oczywiście, zdarzają się sytuacje, gdzie jedna ze stron przeprowadza atak, który wymusza praktycznie jedyne posunięcia, przez co da się policzyć kilka a nawet kilkanaście posunięć. Ale najczęściej tak nie jest. Jak powiedział w jednym z wywiadów Gary Kasparow, były mistrz świata znany ze swojego agresywnego kombinacyjnego stylu gry, dobrze jest jak da się policzyć 3-5 posunięć, w większości przypadków jednak liczy się mniej.

Zatem jak przebiega myślenie?

W pierwszej kolejności, należy ocenić pozycje, tzn. gdzie która ze stron ma przewagę, jak rozłożone są atuty. Stanowi to podstawę i każdy szachista powinien doskonalić umiejętność oceny i zrozumienia pozycji. Postaram się temu zagadnieniu poświęcić kolejny artykuł. Następnie, należy się zastanowić, gdzie którą figurę najlepiej przestawić i w jakiej kolejności to zrobić! Znana jest anegdotka, jak do mistrza świata Capablanki podeszło dwóch mistrzów prosząc o analizę pewnej skomplikowanej pozycji. Powiedział im wtedy tylko „ta figura powinna stać tutaj, a ta tam”. Od razu mistrzom wydało się wszystko jasne. Właśnie tej umiejętności warto się nauczyć, a liczenie wariantów przyjdzie samo. Analizując grę silnych arcymistrzów, warto się zastanowić po co ta figura idzie tam. Jaki jest tego cel. Czy to jest pole docelowe, czy początek dłuższego manewru. Czy może jest on powiązany z jakimś innym przestawieniem figur, któremu ten manewr przygotowuje warunki, robi miejsce, lub wzmacnia siłę narzucającego się ruchu zajmującego centrum lub rozbijającego łańcuch pionków przeciwnika. Starajmy się odgadnąć myśli super - arcymistrzów! Liczmy warianty, ale bardzo płytko. Co, wykonujący takie posuniecie, miał przygotowane na agresywne odpowiedzi oraz 1 lub 2 narzucające się manewry. Z czasem zrozumiemy sens nietypowych przestawień figur!

Więc jak ma wyglądać trening ?

Obecnie można się zaopatrzyć w niesłychaną liczbę książek szachowych z analizami. Nie warto jednak ich wszystkich kupować. Proponuje najpierw kupić taką, która zawiera analizy arcymistrza jego partii lub znanego trenera, ale dominują w nich słowne opisy pozycji! Pozwalają one poznać jak powinna wyglądać taka ocena u najlepszych. Zdziwimy się czasem jak ona potrafi być prosta i banalna. Następnie starajmy się zrozumieć rolę poszczególnych figur i każdej z osobna. Pozwoli to nam zrozumieć ewentualne powiązania między figurami. Następnie starajmy się sami zaproponować plan przestawienia jednej lub kilku figur, aby poprawić naszą pozycję i ewentualnie utrudnić podobne manewry przeciwnikowi. Następnie skonfrontujmy to z planem, który wystąpił w partii. Gwarantuje Wam, że takie półgodzinne wpatrywanie się w jedną tylko pozycję i próba jej poprawienia manewrami na najbliższe posunięcia potrafi bardziej podnieść poziom, niż rozwiązanie 15 kombinacji z motywem poświęcenia na f7 lub h7. Kiedyś jako początkujący szachista, nie mający cierpliwości, starałem się analizować pozycyjne rozgrywki (najczęściej złożone końcówki), stosując zasadę, że wolno mi było wykonywać na szachownicy kolejny ruch po upłynięciu 10 minut! Zmuszało to mnie to wpatrywania się w pozycje, jej wnikliwej oceny i zrozumienia oraz próby samodzielnego znalezienia najlepszego przestawienia figur. Ze swoich spostrzeżeń robiłem notatki. Jakaż była moja radość, kiedy odkrywałem, że nie tak oczywisty manewr jaki sobie wydumałem, był polecany jako najlepszy. Grając partię również jakby dla mnie stawało się być bardziej oczywiste gdzie dana figura powinna stanąć. Pomimo, że analiza jednej rozgrywki zajmowała mi kilka dni, efekty jakie z tego płynęły okazywały się nad wyraz wymierne.

Blitz i wkuwanie wariantów debiutowych, czyli błędy nowicjuszy.

Wielu młodych zawodników przywiązuje nadmierną wagę do rozgrywania szybkich partii 5 min. i do zapamiętywania niesłychanie długi wariantów debiutowych. Oczywiście, ani w jednym ani w drugim nie ma nic złego. Jednak niewłaściwe proporcje jakie zachodzą pomiędzy nimi, a innymi elementami gry, potrafią przynieść więcej szkody niż pożytku.

Jeżeli chodzi o blitze, to stanowią one dobrą formę relaksu, po długich analizach. Dają możliwość „wyrzucenia z siebie” zgromadzonych idei, planów, manewrów, które dopiero co poznaliśmy. Często po dogłębnym przeanalizowaniu jakiegoś wariantu debiutowego, dobrym sposobem na ich utrwalenie, jest rozegranie kilku partii tematycznych. Jednak, jeżeli czas jaki poświęcamy na granie blitzów, czy to w internecie czy to w klubie lub na turniejach, zaczyna przekraczać 50% czasu jaki zwykle poświęcamy na grę, to zły znak. Zaczyna nam brakować głębokich idei, planów i gry pozycyjnej, a zaczynamy „opanowywać” proste ataki, jednoposunięciowe groźby, niepoprawne poświęcenia, grę na czas. Gdy nam brakuje teorii, nasz umysł przejmuje blitzowe partie jako teorie, ucząc nas tym samym złych nawyków, za które nie tylko przyjdzie nam zapłacić w długiej partii, ale również hamuje rozwój w coraz lepszym rozgrywaniu blitzów.

Jeżeli chodzi pamięciowe uczenie się wariantów, to potrafi ono przynieść nam dużą przewagę lub zwycięstwo, i to bez specjalnego wysiłku, ale najczęściej co mądrzejszy przeciwnik, potrafi zejść z utartych torów, zmuszając na do gry samodzielnej. Dlatego powinniśmy uczyć się debiutów tak jak wyżej gry środkowej. Analizować rozstawienie figur i cele jakie mają spędzać w tym otwarciu. Wtedy nie zaskoczy nas zejście z utartych ścieżek, gdyż zrozumiemy, dlaczego ta pozycja jest dla nas wygodniejsza, w porównaniu z tą w głównym wariancie. Ponadto zauważymy, że pewne struktury pionowe i typy pozycji, będą nam się często powtarzać w grze środkowej. Łatwiej nam będzie wtedy zastosować znane nam plany i manewry.

Pamiętajmy, że w suchym zapisie partii szachowej, kryją się myśli zawodników, jakie nie ujrzały światła dziennego, zarówno w partii jak i krótkich analizach. Postarajmy się je samodzielnie odkryć, zastanawiając się po co dana figura idzie na dane pole i jak jej przestawienie wpływa na inne. Może nie tyle sama coś atakuje, ale zwalnia drogę dla innej? No i co wykonując ten ruch , gracz myślał zagrać na agresywne odpowiedzi? W manewrach strategicznych, planach kryją się naprawdę fascynujące elementy walki. Jeżeli zaczniemy przeglądać partię szachów jak dobrą książkę , w której zapisane są kulisy walki, poważnie zacznie wzrastać poziom naszej intuicji szachowej i coraz mniejszy wysiłek będziemy potrzebować, aby wiedzieć jak rozstawiać figury. Możemy co godzinę, dla urozmaicenia poświęcić kilka minuta dla rozwiązania kombinacji, lub rozegrania 1-2 partii blitza w necie, a potem wrócić do strategicznych niuansów. Zatem miłej zabawy!

-- Lukasz Bardeli --- Gniezno

Diagram -- Mapa Polski -- Gniezno -- tu jest Hitem...
-----

Diagram --- 1
Pomocnik w 5 posunieciach -- h#5 --- bedzie dwie siatki matowe.

Pozycja szachowa --- miasto ----- Tabliczka mnozenia

Goniec -- Gc5 ---- GNIEZNO ----- 5 razy 3 = 15
Krol ----- Ke4 ---- LODZ ----------- 4 razy 5 = 20
KROL --- Kg2 ---- Rzeszow --------- 2 razy 7 = 14
Goniec -- Gh1 --- Ustrzyki GORNE --- 1 razy 8 = 8

Ponizej na diagramach -- rozwiazania --- dwie siatki matowe.
----
2_3
Diagram -- 2
1.Ke3 - Kh3 - 2. Kf2 - Gg2 - 3. Kg1 Gf1 --- 1 Kd5 - Kf3 - 2. Kc6 - Ke4 - 3.Kb7 - Kd5
4. Kh1 - Kg3 - 5. Gg1 - Gg2 - mat --- ---- --- 4. Ka8 - Kc6 -- 5. Ga7 - Kc7 - mat
---
-
--
Dwuchodowka edukacyjna

Autor : V. Kalina


Diagram --- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 --- 1. Hh5!

Rozwiazanie diagramowe ---> na obrazkach

_34

1.Hh5 Wd4 - 2. We6 mat -- 1. Hh5 - Wxf6 - 2. Wd5 mat -- 1.Hh5 - Wxf4 - 2. He8 mat

Dwa najciekawsze warianty diagram nr.2 i nr.3
Dwie symetryczne siatki matowe - 2. We6 # -- 2. Wd5#

_67

1. Hh5 - Kxf4 - 2. Wd4 mat -- 1. Hh5 - c3 - 2. Sd3 mat --- 1. Hh5 - Wxh5 - 2. Sg6 mat
Kompozycja szachowa typu Bialy Gra

--------------
--
Szkola diagramowa -- Sergieja Tkaczenki

http://www.chesspro.ru/details/tkachenko_studies40

Zadanie 78 -- Autor : T. Gorgiev - 1958
--
1_2
Diagram -- 1
Biale zaczynaja i remisuja -- (=) --- ---- 1. Gb7 - Gf4+ - 2. Kh3 - Wxe5

1. Gb7 - Gf4+ - 2. Kh3 - Wxe5 -- diagram -- 2
3. Wxe5 - Wh6+ --- diagram -- 3
4. Wh5!! - Wxh5+ - 5. Kg4 - Wh7 - 6. Ge4+ - Kxe4 - pat --- diagram - 4
---
3_4
Diagram -- 3
3. Wxe5 - Wh6+ --- --- 4. Wh5!! - Wxh5+ - 5. Kg4 - Wh7 - 6. Ge4+ - Kxe4 -- pat
-- jesli -- 5. Kg4 - Wb5 - to - 6. Ga6! Wieza zwiazana - Remis.
--
-----------------
Kompozycje szachowe na stronie - www.szachista.com
autor Emil Palkoska
---

Diagram -- 1
mat w 2 posunieciach > #2

Gra przygotowana
1. ...d4 --- 2. Gc4 -- mat ;
1. ...e2 --- 2. Hxe2 - mat ;
1. ...Wxf5 - 2. Hxf5 - mat ;
1. ... Sd7 -- 2. Wxc6 mat ;
1. ... Wg6 -- 2. Sg7 - mat

Rozwiazanie
1. Kf4-Kf3! -- d4+ -- 2. He4 - mat
1. Kf4-Kf3 - Wxf5+ - 2. Sf4 - mat
1. Kf4-Kf3 - Sg5+ -- 2. Sxg5 mat
---
-
Studia!

Autor : A. Neumann - 1887 rok
--------
1_2
diagram --- 1
Białe zaczynają i wygrywają ( + ) --- ---- 1. Hd5! - Hxb4+ - 2. Kf3! - wygrana

Wygrana białych -- dwie grożby -- 3. Hd1+ , oraz - 3. Hh5+
-
--
niedziela, 30 listopada 2014
Opisywanie zmian na szachownicy jako fundament zrozumienia pozycji
i ułatwienie oceny siły ruchów (1)

http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/2014/11/opisywanie-zmian-na-szachownicy-jako.html

Tym razem spróbujemy w skrócie wyjaśnić jakie znaczenie ma umiejętność dostrzegania zmian na szachownicy. Przede wszystkim pomaga w lepszym zrozumieniu pozycji (siły i słabości ukrytych w niej - zarówno z naszej perspektywy jak i przeciwnika), ale również może być bardzo pomocne przy odróżnianiu ruchu dobrego od bardzo dobrego czy też dobrego od słabego.

Zatem zobaczmy na czym polega opisywanie zmian i jakie korzyści nam daje. Poniżej wymienię najbardziej istotne elementy:

1) Fundament zrozumienia pozycji na podstawie -
oceny zmian względem poprzedniego obrazu na szachownicy

Opisywanie zmian zachodzących w pozycji jest pewnego rodzaju wewnętrznym dialogiem. To nasz drogowskaz (kompas), który mówi nam (a raczej podpowiada czy też ukierunkowywuje nasze poszukiwania) na co należy zwrócić uwagę. Przykładowo jeśli widzę, że po ostatnim ruchu przeciwnika – hetman i król stoją (stanęły) w jednej linii, wówczas mówię do siebie (po cichu oczywiście): „ooo, hetman wszedł na linię z królem – sprawdzę czy można to w jakiś sposób wykorzystać! Może za pomocą jakiegoś związania albo szpili?”. Tak samo jest z kontrolą linii, punktów czy danych obszarów szachownicy. Jest to bardzo ważne, gdyż znacząco ułatwia wyszukiwanie „czułych punktów” (fachowo nazywanych słabościami) jak też znajdywanie sposobów ich (natychmiastowego) wykorzystania (za pomocą taktycznych uderzeń często zwanych kombinacjami).

Generalnie zrozumienie pozycji jest związane z realizowanym przez nas planem oraz tym co „widać z pozycji”. Jeśli jednak rozumiemy w jakim zakresie pozycja uległa zmianie (po wykonaniu ostatniego ruch przez przeciwnika), wówczas znacznie łatwiej jest nam planować dalsze działania. Wystarczy bowiem uświadomić sobie na ile zmiana ma istotny wpływ na realizację planu (naszego jak i przeciwnika) a także jakie nowe możliwości się pojawiły dzięki niej. Można dodać, że dzięki temu porównujemy ze sobą dwie pozycje (obrazy) na szachownicy - i następnie na podstawie naszych spostrzeżeń formułujemy wnioski co do konieczności zmiany planu i jego zakresu.

2) Wybór najlepszego ruchu na podstawie porównywania
(odróżniania) siły każdego z ruchów.

Opisywanie zmian zachodzących w pozycji ma również znaczenie przy poszukiwaniu silnych (najlepszych) ruchów (i odróżnianiu ich od słabych). Kiedy bowiem ruch będzie silny? Jest wiele podejść do tego zagadnienia i można je rozpatrywać na różnych poziomach. Na wyższym (mistrzowskim) będzie to zajmowanie się wyłącznie ruchami, które "mają znaczenie dla pozycji". Brzmi tajemniczo? A jeśli powiemy, że są to ruchy, które "odpowiadają wymaganiom pozycji" to będzie lepiej? Nadal nie?! Można także spotkać się z określeniem, że ruch ma być zgodny "z duchem pozycji". Wszystko to dla nas amatorów wydaje się zbyt abstrakcyjne, więc powoli zejdźmy na ziemię.

Najprościej mówiąc mistrzowie stale poszukują ruchów, które są zarówno celowe jak i jednocześnie umożliwiają wypełnianie określonych funkcji (zadań). Na naszym etapie jest to jednak zbyt trudne. Pojawia się zatem pytanie: co można zrobić zanim będziemy na poziomie mistrzowskim? Czy jest możliwe znajdywanie (bardzo) dobrych ruchów poprzez porównywanie ich różnic? Otóż tak! Dodam od razu, że nie jest to ani idealne narzędzie ani tym bardziej takie, które natychmiast wskaże nam najlepszy ruch. Jednak ogromną wartością tego narzędzia jest to, że w początkowym etapie nauki szachowej może być bardzo praktyczne i przy okazji dosyć łatwe do stosowania (zwłaszcza przez amatorów - w tym także i dzieci). Wystarczy tylko odnajdywać wszystkie różnice i potem zwracać uwagę na to jakie znaczenie mają one względem siebie. Inaczej mówiąc chodzi o to, aby zrozumieć, które elementy są bardziej istotne a jakie mniej i jaki mają wpływ (znaczenie) w danej pozycji.

Teraz przedstawimy niezbędną listę elementów, które ułatwią nam rejestrowanie zmian na szachownicy. Nie jest to lista elementów, które są dobrane losowo, lecz nierozłącznie wiąże się ona z tzw. strategią gry w szachy. Nie trzeba chyba dodawać, że im więcej takich elementów potrafimy wskazać jak też znamy (zrozumiemy) ich znaczenie – tym łatwiej będzie nam wyciągać najbardziej istotne informacje z niemal dowolnej pozycji, prawda? Tak więc na te elementy powinniśmy zwracać szczególną uwagę:

1. Atak:
jak wiele możliwości ma (będzie miała) dana figura lub pion (przed wykonaniem ruchu lub po jego wykonaniu)
a) zwiększenie
b) zmniejszenie

2. Obrona:
jak wiele możliwości ma (będzie miała) dana figura lub pion (przed wykonaniem ruchu lub po jego wykonaniu)
a) zwiększenie
b) zmniejszenie

3. Mobilność: jak wiele możliwości ma (będzie miała) dana figura lub pion (przed wykonaniem ruchu lub po jego wykonaniu)
a) zwiększenie
b) zmniejszenie

4. Materiał: jak wiele możliwości ma (będzie miała) dana figura lub pion (przed wykonaniem ruchu lub po jego wykonaniu)
a) zwiększenie
b) zmniejszenie

5. Centrum: jak wiele możliwości ma (będzie miała) dana figura lub pion (przed wykonaniem ruchu lub po jego wykonaniu) jeśli chodzi o oddziaływanie na centralne pola (atakowanie bądź zajmowanie tych pól)
a) zwiększenie
b) zmniejszenie

6. Bezpieczeństwo: czy król (nasz i przeciwnika) jest bardziej
czy mniej zabezpieczony (po wykonanym ruchu)
a) zwiększenie
b) zmniejszenie

7. Związania:
jak wiele możliwości ma (będzie miała) dana figura lub pion (przed wykonaniem ruchu lub po jego wykonaniu)
a) zwiększenie ilości (ograniczenie i jego zakres)
b) zmniejszenie ilości (mobilność i jej zakres)

8. Linie:
poziome, pionowe i przekątne - jak wiele możliwości ma (będzie miała) dana figura lub pion (przed wykonaniem ruchu lub po jego wykonaniu)
a) otwieranie
b) zamykanie

Oczywiście podana lista nie zawiera wszystkich elementów, ale jest to celowy zabieg. Ma on bowiem za zadanie to, aby początkujący szachiści wiedzieli na co mają zwracać uwagę. Na pewno można tę listę uznać za kierunkowskaz, który pomoże nam podążać w dobrą stronę. Hierarchia podanych punktów nie musi być taka sama - zależy ona od zaawansowania szachisty jak też zaplanowanego celu przekazywania wiedzy przez instruktora (bądź trenera). Niemniej została ona ułożona w taki sposób, aby zwłaszcza początkujący gracze wiedzieli od czego zaczynać.

Na ten moment wystarczy. Myślę, że dobrze będzie na spokojnie przemyśleć temat, tak aby jak najlepiej zrozumieć prezentowane zagadnienie. Następnym razem zajmiemy się wyjaśnieniem poszczególnych punktów tej listy, a w kolejnych odsłonach - prezentacją fragmentów partii bądź pozycji, którą pomogą w zrozumieniu powyższego wykładu.
----
-
Autor : Werner Speckmann
Deutsche Schachblätter 1939
----------------------------

Diagram --- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3 ---> Geografia -- matematyka

Pozycja diagramie 1 --- Miasto ---- Tabliczka mnożenia

Skoczek --- Sg8 ------ Giżycko -------- 8 razy 7 = 56
Pionek ----- g7 -------- Ełk ------------- 7 razy 7 = 49
KROL ------ Kg5 ------ SIEDLCE ------- 5 razy 7 = 35
Wieża ----- Wf3 ------ KIELCE ----- --- 3 razy 6 = 18
KROL ----- Kg3 ----- Stalowa Wola - 3 razy 7 = 21
Wieża ---- Wh3 ------ Zamość ---- --- 3 razy 8 = 24

Rozwiazanie ---> diagramowe!

http://www.blog.konikowski.net/2012/04/22/rewia-zadan-6/

2_3
Diagram -- 2
------- 3. Wf5! - mat ---------------- ------ 1. Wh8! - g6 - 2. Sh6! - Kh5 - 3. Sf7! - mat
--
-
SZACHY WCIĄGAJĄ

Home » ciekawostki szachowe »
Szachy egzotyczne: gdzie hetmanów sześć...

http://szachywciagaja.blogspot.com/2014/12/szachy-egzotyczne-gdzie-hetmanow-szesc.html

Hetman jest uznawany za najsilniejszą figurę szachową. Szerokie możliwości poruszania się tej figury czynią z niej prawdziwą broń, która przy odpowiednim wykorzystaniu potrafi siać spustoszenie w szeregach przeciwnika.

Paradoksalnie jednak największa słabością hetmana jest jego siła, obracająca się nieraz przeciwko niemu. Zdarzają się sytuacje, w których królowa kontroluje zbyt wiele ważnych miejsc na szachownicy i wtedy strona przeciwna, wykorzystując jej przeciążenie, poświęca figurę lub wykonuje inny manewr, odwracający uwagę od jednego z pilnowanych punktów.

Nieraz szachiści wykazywali dużą rozrzutność, często sięgając po ofiarę hetmana w swoich partiach. Taki trend był popularny w XIX wieku, erze romantycznej szachów, w której generalnie przeważało swobodne podejście go gry. Z tego też czasu pochodzi partia, którą chciałbym zaprezentować w tym temacie.

Rzecz działa się w Berlinie w 1858 roku. W tym okresie niemieckie szachy znajdowały się w fazie rozwoju, a do grona prekursorów królewskiej gry na terenie Niemiec zaliczał się Karl Mayet (1810 - 1868)

Mayet wchodził w poczet Berlińskiej Plejady, grupy siedmiu szachistów, która stworzyła podwaliny pod funkcjonowanie szachów w Niemczech. Do jego osiągnięć można zaliczyć uczestniczenie w pracach nad dziełem Handbuch des Schachspiels, jednym z pierwszych podręczników szachowych w języku niemieckim, a także współpraca przy wydaniu w 1846 roku premierowego Deutsche Schachzeitung, pierwszego czasopisma szachowego, publikowanego na terenie naszych zachodnich sąsiadów.

Do zwyczajów tamtych czasów wpisywała się gra w kawiarniach lub innych lokalach, w których zbierali się sympatycy szachów. Stałym bywalcem berlińskich kawiarenek szachowych był Robert Franz , z zawodu dentysta, wśród amatorów całkiem solidny gracz. Pewnego razu doszło do spotkania między Mayetem i Franzem, które zaskutkowało rozegraniem niecodziennej partii.

W pewnym momencie rozgrywki powstała pozycja, w której Franz, grający białymi, posiadał dwa hetmany po swojej stronie, podczas gdy Mayet nie miał żadnego. Żeby było ciekawiej, taki układ sił na szachownicy utrzymywał się przez kilka posunięć.
----
-
Bądź tu mądry

http://szachyibiegi.blogspot.com/

Życie przynosi takie rozwiązania ... Obstawiałem, że Giri spokojnie
z dużą przewagą wygra ten turniej a on wcale nie wygra.
Tak to już jest - widocznie nie potrafi wytrzymać psychicznie.
Nadchodzący turniej w Gnieźnie zapowiada się ... bardzo ciekawie
i bardzo oddala się perspektywa walki o podium (dla mnie).
Jednak nie można się poddawać -
przecież z każdym z tych zawodników jestem w stanie wygrać.
-
Dzisiaj udało mi się rozwiązać problem z brakiem internetu w szkolnej sieci. Trafnie zdiagnozowałem awarię switcha i udało mi się uruchomić jeden z routerów prywatnych (moich) w trybie switch (znów czegoś się nauczyłem) i udało mi się przywrócić sieć do porządku. Oczywiście dla niektórych było to moim obowiązkiem a prawda jest taka, że mogłem nawet nie ruszyć palcem a poświęciłem: mój sprzęt, mój czas i moje nerwy.
W GOPS-ie po dwóch dniach udało mi się zmusić nowy laptop do współpracy z drukarką sieciową i kolejne doświadczenie. Tylko dlaczego nie można było zrobić zwykłym microsoftowym kreatorem dodawania drukarki. No po co to dodają jak nic tym zrobić nie można. Kolejna lekcja. Chcąc znów móc prowadzić dziennik YALA z projektu CDEW na moim Mac'u - wymyśliłem, że "podniosę" wersję IE. Na stronie MS poszukałem wersji IE8 ale był komunikat, że ściągnąć to mogę ale nie zadziała i nie zadziałało ale pamiętałem, iż gdzieś czytałem o wersji IE8 dla XP. Poszukałem jeszcze, ściągnąłem i ... zainstalował się. Cóż z tego, skoro i tak YALA nie działa na tym. Jednak sam fakt.

Dzisiaj były pierwsze fachowe zajęcia kursu komputerowego, gdzie na początku nie szło zebrać składu i właściwie nie wierzyłem, że uda się skompletować grupę. Teraz jest dużo za dużo chętnych i nie wiadomo kogo "wyrzucić" a gdy dojdzie do zajęć praktycznych, to trzeba będzie.
---
sobota, 6 grudnia 2014

Poczytaj mi mamo, naucz mnie tato
– czyli jak rodzice mogą pomagać dziecku w edukacji szachowej (4)

http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/2014/12/poczytaj-mi-mamo-naucz-mnie-tato-czyli.html

Jest wiele sposobów dzięki którym możemy wspierać nasze szachowe pociechy. W tej serii wpisów postaram się przedstawić najprostsze z nich – takie, które nie wymagają niemal żadnych nakładów poza dobrymi chęciami (decyzją) oraz poświęceniem odrobiny czasu naszemu dziecku.

Tym razem zajmiemy się nauką (wsparciem) rozpoznawania, które pola są niedostępne dla króla. Zawsze są to pola na które król nie może wykonać (prawidłowego) ruchu z uwagi na to, że są one atakowane. Jest to o tyle istotne, że ułatwi w przyszłości uniknąć podstawiania figur (i pionów) za darmo czy też matowanie króla (tak, aby był to mat, a nie jedynie szach).

Naszym zadaniem jest ustawiać poszczególne figury (względnie figury i piony) i za każdym razem zadaniem dziecka (ucznia) jest wskazanie lub wypowiedzenie (względnie oznaczenie na kartce znakiem X) tych pól, które są odcięte (niedostępne) dla króla. W przypadku dziecka, które jeszcze niezbyt dobrze opanowało pola szachownicy - można poprosić o zaznaczanie tych pól pionami tego samego koloru co odcięty król.

W jaki sposób stopniujemy poziomy trudności? Zaczynamy od ustawienia króla w rogu, następnie na bandzie, a w ostatnim etapie na środku szachownicy i w dowolnym położeniu, jednak w taki sposób, aby król nie miał kontaktu z bandą (linią skrajną szachownicy).

Na co należy zwracać uwagę? Przede wszystkim na to, aby nasz uczeń coraz bardziej poprawnie (jak i szybko) dostrzegał pola atakowane wokół króla i równocześnie widział, która z figur odcina konkretne pola. W przypadku piona odcina on tylko pole bezpośrednio przed nim na ukos (po lewej jak i po prawej). Pamiętajmy, aby wyjaśniać dzieciom, że król również jest figurą atakującą, więc może odcinać pola ucieczki nieprzyjacielskiemu królowi. No i przypominajmy o zasadzie: "żaden król NIGDY nie może stanąć bezpośrednio przy drugim królu".

Jeśli nasze dziecko potrafi liczyć (wystarczy, aby umiało od 1 do , wówczas za każdym razem pytamy ile pól zostało odciętych królowi. W ten oto sposób sprawdzamy zarówno rozpoznawanie
atakowanych pól jak i umiejętność szybkiego ich zliczania (dodawania).
----------
---
Konkurs rozwiązaniowy -- Bydgoszcz -- 2012

Autor : Pogosjanc
-------------
2
Diagram -- 1
Białe wygrywają Wieże ----> Pozycja po 3 posunięciach - 3. Kb3! - grozi - 4. Wc1#

Rozwiązanie na diagramie -- 2

1. Gd4+ - Wxd4 - 2. Kc2 - Wa4 - 3. Kb3! --- diagram - 2 --> wygrana
Podwójny atak -->
Biały Król atakuje Wieże _a4 - Wieza _c8 - grozi matem na _c1
--------
---
Szachy pomocnicze -- Polskie miasta --- tabliczka mnożenia
1. Kf5 Ge6
2. Kg6 Kf8
3. Kh7 Gg8- mat

--
1_2
Diagram --- 1
Białe matują w 3 posunięciach - h#3 ---- 1. Kf5 - Ge6 - 2. Kg6 - Kf8 - 3. Kh7 - Gg8#

diagram -1 -- miasta polskie -- mnożenie ---- Diagram -2 --- miasta --- mnożenie

Król -- --- Ke8 --- Elbląg ---- 8 razy 5 = 40 ---- Król -- Kf8 -- Ketrzyn -- 8 razy 6 = 48
Goniec -- Gg8 -- Giżycko ---- 8 razy 7 = 56
Skoczek - Sh8 - Suwałki ---- 8 razy 8 = 64
Goniec - Gb6 --Gorzów W.-- 6 razy 2 = 12
Wieża -- Wc6 --- Piła -- ----- 6 razy 3 = 18
Pionek - b5 - Świebodzin -- 5 razy 2 = 10
Pionek - b4 --- Głogów ----- 4 razy 2 = 8
Król ----- Ke4 --- Łódź ----- 4 razy 5 = 20 ---- Król - Kh7 -- Augustów - 7 razy 8 = 56

Trasa czarnego Króla --
Ke4 -- Łódź ---- Kf5 - Warszawa --- Kg6 - Łomża --- Kh7 - Augustów
---
-
Reklama Szachów

Autor: Isidor Gross , 1928 rok
---
1___2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- -- 1. Ke7! -- -- 1. Ke7 - Ke5 - 2. Sd3 mat

------------ siatka matowa --------------------------- siatka matowa
___3_3_____4
Diagram ---- 3
----- 1. Ke7 - Wd2 - 2. Hf6 - mat ---- ---- 1. Ke7 - Sd2 - 2. Hb8 - mat

Rozwiązanie ---> diagramowe

1. Ke7 -- Ke5 -- 2. Sd3 - mat --> Mat ze związaniem Wieży d4 i Pionka _e4
1. Ke7 -- Wd2 -- 2. Hf6 - mat
1. Ke7 -- Sd2 -- 2. Hb8 - mat
----
---
Wirtualne szkolenie --- dla 9-latków

Autor : Werner Speckmann
Shakhmaty v SSSR 1969
-----------------------------
1_2
Diagram -- 1
Mat w 4 posunięciach - #4 -- -- 1. Kb2! - d3 - 2. Ka2! - d2 - 3. Sa3 - d1=S - 4. Sc4#

Rozwiązanie

1. Kb2! -- d3 - 2. Ka2 -- d2
3. Sa3 - d1=S - 4. Sc4 - mat --- diagram -- 2
Ważne posuniecia -- 1. Kb2! -- oraz -- 2. Ka2!
-----

Duża roszada matuje!
-
1_2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach - #2 --- ---- 1. He6! - tempo - Kd3 - 2. 0-0-0 - szach - mat

Rozwiązanie: 1. He6! - tempo
1. ... b3 -- -- 2. He2# --> diagram - 4
1. ... Gxb2 - 2. Sxb4 - mat -- diagram - 3
1. ... c3xb2 - 2. Hc4#
1. ... Kxb2 - 2. Ha2#
1. ... Kd3 -- 2. O-O-O - duża roszada - mat -- diagram -- 2
--
3_4
diagram - 3
1. He6! - Gxb2 - 2. Sxb4 - szach - mat --- ---- 1. He6! - b3 --- 2. He2 - mat

Do zapamiętania -- Trzy siatki matowe na diagramach.
-
----
Dziwna gra wykonaniu białych...

------------ Władek -- Połaniec 2012

Diagram -- 1
Po 5 posunieciach mamy na diagramie -- 5. He1 -- f2xe1=H - mat

Kariera - pionka _e7

2_3
Diagram -- 2
1. d4 - e5 - 2. Ge3 --- diagram -- 2 -----> e5xd4 - 3. Kd2 - d4xe3+ -- diagram - 3
4. Kc1 - e3xf2 - 5. Hd1-e1 - f2xe1=H - mat --- diagram - 1
-
1 grudzien 2014

Specjalne posunięcia w szachach (mini przewodnik) -
czyli w końcu to rozumiem
Istnieje kilka posunięć w szachach, które są zwane specjalnymi. Co w nich takiego niezwykłego? Otóż przede wszystkim są to ruchy, które mają specjalne znaczenie w grze i jednocześnie sprawiają trudności wielu początkującym. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej i odkryjmy ich tajemnice. Oto nasze trzy bardzo niezwykłe posunięcia:

1. Promocja piona.

Promocja piona jest przemianą piona, który dojdzie do przeciwległego krańca szachownicy na dowolną figurę tego samego koloru (za wyjątkiem "dorobienia króla").

Teraz kilka pytań i odpowiedzi, które pozwolą uniknąć nieporozumień:
a) Czy pion zawsze musi być zamieniany na hetmana? -
Nie, piona można zamieniać na dowolną figurę jaką zechcemy.
Musi być ona tego samego koloru co pion i nie może być królem.
Wynika z tego, iż możemy zamienić piona na hetmana, wieże,
skoczka czy gońca - zawsze na jedną (dowolną) figurę naszego koloru.

b) Czy można zamienić piona na hetmana jeśli nasz hetman jest jeszcze na szachownicy? (tzn. nie został zbity) - Tak, można. W ten sposób możliwe jest posiadanie 9 hetmanów, 10 wież bądź skoczków czy też gońców (oczywiście o ile uda nam się zamienić wszystkie nasze piony na figury wymienione przed chwilą)
c) Czy promocję robimy w ten sposób, że najpierw pion dochodzi do ostatniego pola, a następnie go zdejmujemy i stawiamy wybraną przez nas figurę czy też stawiamy figurę przed pionem na ostatniej linii, a następnie zdejmujemy naszego piona, którego w ten sposób zamieniliśmy na figurę? Obecnie OBA sposoby są uznawane za poprawne. Logika jednak wskazuje na to, że promocja dotyczy "piona, który dojdzie do ostatniej linii", więc ten drugi sposób jest pewnym naciągnięciem przepisów, wszak w nim pion realnie nie dochodzi do ostatniej linii. Oba sposobu są jednak uznawane za poprawne z uwagi na praktyczny wymiar. Istotne jest to, że w obu wypadkach pozycja końcowa (po przemianie) jest identyczna.
d)
Czy pion, który doszedł do pola przemiany może NIE być zamieniony na figurę? Otóż, nie - pion ZAWSZE musi zostać zamieniony na figurę jeśli dojdzie do ostatniej linii. Jeśli spotkacie się z inną interpretacją tego przepisu, to bądźcie świadomi, że ktoś robi z was idiotę (durnia). Szachy mają być spójną grą na poziomie przepisów - bez względu na to jakiego rodzaju dotyczą (szachy błyskawiczne, szybkie czy klasyczne).
e) Czy sposób dotarcia do ostatniej linii ma znaczenie dla możliwości (ograniczenia) w jego promocji? Nie. Tak długo jak przejście piona na ostatnią linię jest prawidłowym ruchem, tak długo nie ma znaczenia czy dotarł tam ruchem prostym (bez bicia) czy ruchem ze zbiciem. Musi to być jedynie prawidłowy (legalny) ruch naszym pionem na ostatnią linię. Tylko tyle i aż tyle.
f)
Czy robiąc promocję na hetmana można postawić odwróconą
(do góry nogami) wieżę? Nie, nie można. A ściślej: można, ale ta
odwrócona WIEŻA nadal jest wieżą (nawet jeśli krzykniemy, że to hetman!).
Oczywiście wiąże się to z dalszymi konsekwencjami - jeśli tą wieżą wykonamy ruch na ukos (tak jak może hetman), to gdy przepis stanowi, że wykonanie nieprawidłowego kończy partię... to sędzia ma obowiązek (nie prawo!) uznać reklamację i ogłosić porażkę zawodnika, który postawił wieżę (stworzoną dzięki promocji piona) do góry nogami i wykonał nią nieprawidłowy ruch. Pamiętajmy, że jeśli mamy bardzo mało czasu, a nie mamy w zasięgu ręki figury do promocji, to mamy prawo zatrzymać zegar i zażądać od sędziego takiej figury na jaką chcemy zamienić. W momencie jej otrzymania (do ręki) przełączamy zegar (względnie sędzia lub przeciwnik mogą to uczynić) i dokańczamy promocję.

2. Bicie w przelocie.
Bicie w przelocie polega na zbiciu piona, który wykonał posunięcie
o 2 pola (i "przeskoczył" pole bicia naszego piona), tak jakby
zrobił zwykły ruch o jedno pole.

Teraz kilka pytań i odpowiedzi, które pozwolą uniknąć nieporozumień:
a)
Czy bicie w przelocie dotyczy sytuacji: pion-pion czy pion-figura?
Tutaj sprawa jest oczywista: wyłącznie chodzi o biciem pionem przeciwnego pionka

b)
Jakie są ograniczenia związane z biciem w przelocie?
Są trzy zasady, które musimy pamiętać (i stosować).
Pion przeciwnika musi wykonać ruch o dwa pola
, oba piony muszą stanąć na poziomej linii bezpośrednio obok siebie i bicie w przelocie musi być wykonane od razu, gdy zaszła taka możliwość
("bij albo zapomnij").
Oczywiście zawsze musi to być ruch prawidłowy (legalny) i związany z biciem piona przeciwnika.
c)
Jaka jest technika (procedura) bicia w przelocie? W tym przypadku mamy znowu dwa sposoby: pierwszy polega na tym, że przechodzimy na pole bicia naszym pionem ("za plecami piona przeciwnika"), a następnie zbijamy (ściągamy) piona przeciwnika. Natomiast drugi sposób to zdjęcie piona przeciwnika (tego, którego możemy zbić w ten sposób), a potem postawienie naszego na polu na którym normalnie dokonywalibyśmy pobicia (gdyby pion przeciwnika ruszył o jedno pole). Oba sposoby były, są i prawdopodobnie zawsze będą uznawane za poprawne.
d)
Czy pion, który stracił raz prawo do pobicia w przelocie już nigdy w danej partii nie będzie mógł dokonać takiego pobicia? Tak, ale tylko wtedy, gdy mamy na myśli piony bandowe. W przypadku innych pionów może dojść do sytuacji, że będziemy mieli jeszcze "drugą szansę" na pobicie w przelocie, gdy pion z drugiej strony przeskoczy w jednym ruchu o dwa pola, a my natychmiast zdecydujemy się wykorzystać specjalne posunięcie jakim jest bicie w przelocie.
e) Czy wykonując taki ruch można dać lub uniknąć (obronić się od) szacha? Tak. Jeśli jest to ruch prawidłowy, wówczas można odeprzeć ruch szachujący, a nawet w niektórych sytuacjach dać mata!

3. Roszada.
Roszada jest definiowana jako ruch KRÓLA i WIEŻY. Warto dobrze zapamiętać kolejność wymienionych figur, a więc zaczynać roszadę od króla i następnie dokończyć ją za pomocą wieży. Ten ruch specjalny polega na przesunięciu króla o DWA POLA (zawsze tylko o dwa pola - w szachach klasycznych) w stronę wieży (z tą z którą robimy roszadę), a następnie wieża "przeskakuje" króla i staje na polu obok niego.

Teraz kilka pytań i odpowiedzi, które pozwolą uniknąć nieporozumień:
a) Jakie są ograniczenia dotyczące roszady? (ograniczenia (a) "zwykłe" i (b) "szachowe")
a1) Król wykonał dowolny ruch (żadna roszada w tej partii nie jest już dozwolona)
a2) Wieża (z którą chcemy wykonać roszadę) wykonała dowolny ruch (wówczas roszada z tą wieżą do końca partii nie jest już dozwolona)
a3) Pomiędzy królem a wieżą (z którą chcemy wykonać roszadę) stoi dowolna figura (nasza bądź przeciwnika). Tak długo jak nie będzie pustej przestrzeni pomiędzy nimi - tak długo roszada nie będzie dozwolona

b) Jakie są ograniczenia dotyczące roszady? (ograniczenia "szachowe")
b1) Król w momencie wykonywania roszady nie może być atakowany (szachowany), czyli nie można się obronić od szacha robiąc roszadę
b2) Król nie może wykonać roszady, jeśli po jej wykonaniu znajdzie się na polu atakowanym (szachowanym)
b3) Król nie może wykonać roszady, jeśli w trakcie jej wykonywania (czyli przechodzenia o dwa pola w stronę wieży) przechodzi przez dowolne pole atakowane (szachowane)

c) Czy istnieją inne ograniczenia poza zwykłymi i szachowymi? Nie. Tak długo jak wykonujemy prawidłowy ruch i nie łamiemy co najmniej jednego ograniczenia (zakazu) dotyczącego roszady - tak długo jest ona dozwolona.
d) Czy wolno roszadę wykonywać zaczynając od wieży? Moim zdaniem NIE. Dlaczego? Ponieważ jeśli zaczniemy roszadę od wieży, wówczas drugą częścią jej wykonywania będzie ruch królem. Natomiast król nigdy NIE PRZESKAKUJE wieży w procesie wykonywania roszady! Tak więc ta druga część ruchu jest traktowana jako nieprawidłowy ruch. Stąd tak ważne jest zapamiętanie, że ten specjalny ruch, to przywilej KRÓLA i WIEŻY (a nie odwrotnie). I tym razem nie ma znaczenia, że pozycja po wykonaniu roszady jest taka sama jak przy jej wykonaniu w sposób prawidłowy. Wyjątkiem od tego może (ale nie musi) być sytuacja, gdy gramy z osobą, która rozpoczyna przygodę z szachami (np. małe dziecko) lub też dość starą (np. pan w wieku lat 70 czy 80). Można wówczas zezwolić na taką "dziwną" roszadę, ale natychmiast po partii warto uświadomić tę osobę (bądź jej opiekuna czy trenera), że inni zawodnicy mogą nie mieć tyle wyrozumiałości.
e) Czy można wykonać roszadę jeśli wieża (z którą chcemy zrobić roszadę) jest atakowana? Jest to bardzo częsty dylemat graczy początkujących. Przypominam, że na temat atakowania wieży nie ma NIC w wymienionych powyżej ograniczeniach dotyczących roszady. Oznacza to, że nie ma znaczenia czy wieża jest czy też nie jest atakowana - tak długo jak inne zasady są spełnione, dotąd roszada jest dozwolona.
f) Czy robiąc roszadę można królem zbić figurę? Nie, nie można. Dlaczego? Otóż oznaczałoby to złamanie punktu mówiącego, że nie można robić roszady, gdy między wieżą (z którą chcemy zroszować) a królem stoi jakakolwiek figura.
g) Czy roszadę można robić obiema rękami? Tak, jest to możliwe. Niemniej zalecam najpierw złapać za króla jedną ręką, a następnie wieżę drugą, tak aby przeciwnik nie zareklamował, iż wzięliśmy wieżę do ręki jako pierwszą i teraz nią musimy wykonać ruch (a więc z tą wieżą roszada nam przepada). Idealnie jest po prostu jedną ręką wykonywać roszadę, zawsze biorąc do ręki najpierw króla, a potem wieżę. W takim przypadku przeciwnik nie ma żadnego "haka", aby nas na niego złapać.
h) Czy roszadę można wykonać z pionem, który doszedł do linii promocji i został zamieniony na wieżę? Nie, nie można! Kiedyś jednak doszło do takiej kuriozalnej sytuacji, że jeden z szachistów wykorzystał nieścisły przepis i wykonał roszadę "w pionie" z dorobioną wieżą. Czy mógł?! Oczywiście! Przepis mówił o tym, że wieża nie mogła wykonać ruchu, a jeśli została stworzona z promowanego piona, zatem ruchu nie wykonała. Jeśli reszta ograniczeń nie została naruszona... to zawodnik znalazł dziurę w przepisach i ją wykorzystał. Obecnie jest dopisek o tym, że dozwolone jest wykonywanie roszady wyłącznie z wieżą na linii poziomej.

Mam nadzieję, że ten krótki i wyczerpujący przewodnik po ruchach specjalnych, pozwoli na to, aby bez problemu poruszać się w szachowych bataliach. Na przestrzeni kilkunastu lat gry w szachy udało mi się spotkać (lub przeczytać) wszystkie najbardziej popularne sytuacje oraz pytania i wątpliwości, na które tutaj udzieliłem wyczerpujących odpowiedzi. Jak możecie odwdzięczyć się za tę moją pomoc (przewodnik)? To bardzo proste. Wystarczy, że będziecie informowali innych o tym czego tutaj się dowiedzieliście. Dzięki temu próbujcie "prostować" nieprawidłowe podejście i wiedzę, tych którzy nie mają do niej dostępu bądź są zbyt leniwi, aby poszukać (czy też znaleźć) odpowiedzi na tego typu pytania i problemy.
----

http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/2014/12/specjalne-posuniecia-w-szachach-mini.html

Promocja ---> Skoczka
---

Diagram -- 1
1. d4 - e5 - -----
5. Kb2 - e2xd1=Skoczek - mat
--
--
-
Trening -- rozwiązywania dwuchodówek
---
2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach - #2 --- tylko - duża Roszada --- 1. 0-0-0 - Ke4 - 2. Se1 - mat

Rozwiązanie ---> duża roszada

1. 0-0-0! - Ke4 - 2. Se1! - mat -- mały diagram - 2
-
--
3_4
Diagram -- 3
1. 0-0-0! -- fxe6 - 2. Se5 - mat ---- ----- 1. 0-0-0 -- Kxe6 -- 2. Sc5 - mat
---
Siatka matowa na diagramie - 2 dowodzi że roszada jest
potrzebna w pierwszym posunięciu... ( pole _e1 dla białego Skoczka )
--
---
Kombinacja -- 14-letniego G. Kasparowa

Kasparov - West , 1977
-

-- Diagram -- 1

Rozwiazanie

1. Sxe6 - Hb6
2. Sc7+ - Hxc7
3. exd6+ ( szach - szech) - kariera pionka - _e5 -- diagram -- 2

1. Sxe6 - fxe6
2. Hh5+ - Ke7
3. Gg5+ - Sf6
4. exf6+ - Kd7
5. exg7 -- kariera pionka _e5 -- diagram -- 3
-
2_3
-- Diagram -- 2
Pozycja po -- 3. exd6+ wygrana -- -- Pozycja po - 5. fxg7 -- wygrana.
-
------
Dwuchodówki z rozwiazaniem

1____2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach --#2 -- 1. Ga4!! ------ mat w 2 pos. --- 1. Kd6!

1. Ga4 --- Gxa4 ---- 2. Hd3 - mat ---------- ---- 1. Kd6 --- grozi --- 2. Hb7 - mat
1. Ga4 ---- Gxe4 ---- 2. Gd1 - mat -------- ----- 1. Kd6 --- Wg6+ -- 2. Ge6 - mat
1. Ga4 ----- Kxe4 ---- 2. Gc6 - mat ------- ----- 1. Kd6 --- Wd3+ -- 2. Gd5 - mat
1. Ga4 ------ hxg4 ---- 2. We3 - mat ------ ---- 1. Kd6 --- Kb4 ---- 2. Kxc6 - mat
1. Ga4 ---- Sb1- dow. --- 2. Sd2 mat
1. Ga4 ---- Se6- dow. --- 2. Hf4 mat

---

Poznaj matowanie dwoma --> Skoczkami
--
1_2
diagram -- 1
Mat w 3 posunięciach -- #3 --- -- --- --- 1. He8 - Kg4 - 2. Hh5+ - Kxh5 - 3. Sf6 - mat

Rozwiązanie: 1. He8! - grozi - 2. Hg6#
1. He8 - Kg4 - 2. Hh5+ - Kxh5 - 3. Sf6#

--
--
Na 3 diagramach - Trzy blokowania pól królewskich --> d6 - f6 - f5

http://pdb.dieschwalbe.de/search.jsp?expression=CREATIONDATE%3E=20160106

39 - P1315091
Autor - Werner Holler
16B Schach-Echo , p. 198, 05/ -- 1986
--
1_2
diagram - 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 -- -- 1. Wd6! - grozi - 2.He6# -- po Wf5 - 2. Hd4 - mat

--
3_4
diagram -- 3
1. Wd6 - Wf6 - 2. Wxd5 - mat --- -- ---- 1. Wd6 - Hxd6 - 2. Gd4 - mat

1. Wd6 - Hxc5 -- 2. We6#
1. Wd6 - We7 -- 2. Hf4#
1. Wd6 - grozi - 2. He6 mat
--
--
Promocja Gońca! -- Końcówka na www.szachista.com
----
1_2
diagram - 1
Białe zaczynają i wygrywają -- ( + ) --- --- 1. Wc8+! - Kxc8 - 2. b7+ - Kb8 - 3. d5!

--
3_4
diagram - 3
3. d5 - Kc7 - tylko --> 4. b7xa8=Goniec -- -- Kb8 - 5. Gb7! - Kc7 - 6. Kxa7 - wygrana

6. ... Kd8 - 7. Kb6 - Ke8 - 8. Kc7 - Ke7
9. Gc8 - Ke8 - 10. Kxd6 - Kd8 - 11. Gxd7 pat -- diagram -- 5

-

diagram - 5
Ten pat - to ostrzeżenie , że zawsze możemy popełnić gafe w szachach.
---
--
-- Nauka matowania -- dla II Kat.

-- Matowanie na Diagramie

4 - P1023696
Autor : Comins Mansfield
The Problemist 1926-1927
-- FIDE Album 1914-1944 -- 1. Preis

__2
diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2 --------- ---> po wstepie - 1. He7!

Rozwiązanie:

1. He7! -- grozi -- 2. Wxe6 - mat
1. ... Sb8 --- 2. Sf6 --- mat
1. ... Sc7 ---- 2. Wxc7 - mat
1. ... Sxg7 --- 2. Wf6 - mat --- Diagram -- 3
1. ... Sec5 ---- 2. Wxc5 -- mat
1. ... Sxd4 ----- 2. Wc4 --- mat
1. ... Sxf4 ------ 2. Wc3 -- mat --- Diagram - 4
1. ... Wd5 ------- 2. Gxg5 -- mat
1. ... Kd5+ ------ 2. Wc2 --- mat

-----------
___3____4
diagram -- 3
1. ... Sxg7 -- 2. Wf6 -- mat --- ---- 1. ... Sxf4 --- 2. Wc3 -- mat

Tu proponuje nauke matowania dla II Kat.
--