ďťż

CiEkAwOsTkI o ZwIeRzĘtAcH

----
-
Szachy w przedszkolu: jak prowadzić zajęcia
przez AuroraBorealis

Zofia napisał(a):
Dla sześciolatków szachowe lekcje -
dają optymalne wyniki, kiedy trwają do 10 min.
Ważna jest systematyczność (codziennie) i atrakcyjność (angażowanie wszystkich zmysłów).
Więcej tu:
http://uks321.waw.pl/?p=68#more-68

pozdrawiam
Zofia

A to ciekawe, bo moje lekcje trwaly 30 min, nikt sie nie nudzil i wychowalem medalistow MP. Gdyby lekcje trwaly 10 minut to nie zdobyliby nawet mistrzostwa miasta.AuroraBorealis

Posty: 747
Dołączył(a): 08 sie 2012, 11:38
Podziękował : 21 razy

----------

Szachy w przedszkolu --- jak prowadzić zajęcia
przez krzysio

Mój pięciolatek wpadł na trzygodzinne kółko, może z dwoma przerwami i się nie utopił Więc to pewnie zależy od dziecka (a jeszcze pewnie więcej od prowadzącego) i nie ma uniwersalnych metod. Cholernie ważne przy dzieciach natomiast jest moim zdaniem to, by traktowały to jako zabawę a nie obowiązek.

10 latek wytrzymuje maratony 12 godzinne w jednym dniu, w których ma może ze 2 godziny wszystkich przerw. Też niejeden kazałby mi się popukać w głowę przy czymś takim a jednak da rady i tak, kwestia indywidualna dzieciaka i prowadzącego.

Natomiast dostępność do trenera każdego dnia to nieprawdopodobny komfort, nie każdy ma taką możliwość.

krzysio

Lokalizacja: Lipnica Wielka/małopolskie

------------------------------
Szachy w przedszkolu -- jak prowadzić zajęcia
przez thinkerteacher

Jeśli dziecko ma PASJĘ i odpowiednią MOTYWACJĘ, to jest w stanie tak pracować, że szczęka opada. Do tego dochodzą także oczywiście indywidualne predyspozycje, ale bez tych czynników powyżej wiele się nie zrobi. Są dzieciaki, które czują blusa i jak prowadzący odpowiednio je dobrze nakierowywuje, to mogą pracować naprawdę długo.

Co do zajęć to nie wyobrażam sobie, aby trwały krócej niż 25-30 minut - chyba, że są to zajęcia sportowe w których dziecko ma kilka razy pobiegać wokół sali (10 min). Nie oszukujmy się: w 10 minut wiele nie da się zrobić - często ten czas jest poświęcany na to, aby dziecko "złapało kontakt" związany z tym, że "teraz Jasiu jak już się pobawiliśmy to popracujemy porządnie" (przez kolejne 20-30 minut).

I w końcu są dzieci, które mają OGROMNY głód wiedzy, więc jeśli się odkryje tą "dziurę poznawczą", a do tego przyprawi się ją za pomocą fascynacji i wyzwań dla dziecka... to można pracować tygodniami. Wystarczy tylko zobaczyć jak niektóre dzieci w wieku lat 6-9 przesiadują przed komputerami, konsolami lub tabletami... po kilka godzin codziennie (!). Jeśli tą samą ciekawość udałoby się przemycić za pomocą szachów - wówczas nie ma mowy, aby zajęcia trwały krócej niż po 2-3 godziny (z przerwami rzecz jasna). I to nawet dla 6-7 latka, tyle że odpowiednio urozmaicane dodatkowymi przerywnikami.

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.comthinkerteacher

Posty: 3640
Ranking: 1801
---


-
Wirtualny trening --- Poznawanie siatek matowych!
Autor : William Anthony Shinkman
Schachminiaturen 1903
-----------
4
-- Diagram -- 1
Białe matuja w 5 posunieciach -- #5 --- --- 1. Wb8 - Kxb8 - 2. g7 - Ka7 - 3. g8=S

Rozwiązanie

1. Wb8! - Kxb8 -- 2. g7 - Kc8 -- 3. g8=H+
3. ... Kd7 -- 4. He6+
4. ... Kd8 -- 5. He8 - mat -- diagram -- 2

1. Wb8 - Kxb8 - 2. g7 - Ka7 - 3. g8=S - tempo -- mały diagram - 4

3. ... Kb8 - 4. Se7 - Ka7 - 5. Sc6 - mat --- diagram - 3
---
2_3
1. Wb8! - Kxb8
2. g7 -- Kc8 - 3. g8=H+ - Kd7 ------- ------ 1. Wb8! - Kxb8 - 2. g7 - Ka7
4. He6+ - Kd8 - 5. He8 - mat ---- --- --- 3. g8=S - Kb8 - 4. Se7 - Ka7 - 5. Sc6 - mat

Dwie promocje -- Hetmana i Skoczka.

Ważne hasło -- matowanie na diagramie! -- czyli reklama Szachow!

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=35&t=3558

Wiecej o autorze pieciochodowki

Po wydrukowaniu zadania -- na A4
Dla 6 latkow proponowalbym narysowanie Skoczkow na duzym
diagramie i podpisanie ze te koniki nazywamy Skoczkami.
Nauke szachow dla 6 latkow mozna prowadzic na kurniku, www.kurnik.pl
Pokazujac -- maty w 1 posunieciu lub w 2 posunieciach.
Wszystkie pozycje matowe potrzeba umieszczac na diagramach..
dziweciaki maja wiedziec jak te maty wygladaja.
-- Dzieci uczymy szachow -- zabawe szachami to oni sami poznaja...
---
--

Szachy dla ----> 6-latkow

I w końcu są dzieci, które mają OGROMNY głód wiedzy, więc jeśli się odkryje tą "dziurę poznawczą", a do tego przyprawi się ją za pomocą fascynacji i wyzwań dla dziecka... to można pracować tygodniami. Wystarczy tylko zobaczyć jak niektóre dzieci w wieku lat 6-9 przesiadują przed komputerami, konsolami lub tabletami... po kilka godzin codziennie (!).
Jeśli tą samą ciekawość udałoby się przemycić za pomocą szachów -
wówczas nie ma mowy, aby zajęcia trwały krócej niż po 2-3 godziny
(z przerwami rzecz jasna). I to nawet dla 6-7 latka, tyle że
odpowiednio urozmaicane dodatkowymi przerywnikami.

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.comthinkerteacher

---------

Szachy w przedszkolu: jak prowadzić zajęcia
przez Zofia

Nie mówcie, że w 10 minut nic się nie da zrobić. To bzdura.
Da się przekazać nawet więcej, gdyż słuchacz jest odpowiednio skoncentrowany. A jaka to oszczędność czasu, dzięki temu maluch ma go więcej na dowolną zabawę, która jest podstawową aktywnością w tej grupie wiekowej.

Dziesięciominutowe zajęcia prowadzę dla sześciolatków już czwarty rok.
Jest to praca z całą grupą (około 20 osób) i

tylko przy użyciu demonstracyjnych szachów magnetycznych.
Szachy turniejowe są dostępne w klasach razem z innymi zabawkami - dziecko w wolnym czasie zamiast zabawy może wybrać grę w szachy. Może także uczestniczyć w zawodach, które ma również w szkole, na miejscu.
Wyniki roku 2012/2013 można podejrzeć tu:
http://uks321.waw.pl/?page_id=15

Dzieci już od października (po miesiącu nauki) grają w turniejach. Dużo trudniejsze jest przekonanie do takiej aktywności rodziców. Gdyby nie ta przeszkoda, statystyka turniejowa byłaby dużo lepsza.
Z konferencji poświęconych "szachom w szkole" zorientowałam się, że w Polsce tylko ja uczę dzieci tym systemem, a jednak w konfrontacji z innymi ośrodkami wypadają całkiem dobrze.

W klubie mam tylko zawodników wyszkolonych "od zera" w szkole. Wynik Drużynowych Mistrzostw Szkół Podstawowych w szachach (startowało 60 drużyn) pokazuje wyraźnie, z jaką siłą grają:
http://uks321.waw.pl/?p=654
Dzieciaki nie stanęły na podium przede wszystkim dlatego, że dwie pierwsze drużyny ze sobą nie grały i w ostatniej rundzie wyskoczyły do przodu pokonując dużo słabszych przeciwników.

W Mistrzostwach Europy w Szachach Szybkich mój zawodnik był drugi w klasyfikacji dziesięciolatków:
http://uks321.waw.pl/?p=891 Zofia

-----------------------------------------------------------------------

[/b]Szachy w przedszkolu: jak prowadzić zajęcia
przez thinkerteacher[/b]

Dziękuję Zosiu za wyjaśnienie. Oczywiście jeśli masz jakiś bardzo skuteczny sposób, aby w 10 minut przekazać sporą dawkę wiedzy, to twoje pociechy mogą wymiatać już po pół roku nauki. U mnie jednak żeby dziecko cokolwiek zakumało potrzeba 30-40 minutowych zajęć (2x w tygodniu) oraz możliwości pogrania około 20-40 minut (w zależności od możliwości dziecka).

W przypadku zwrotu "w 10 minut nie da się nic zrobić"
chodziło mi o to, że ja nie potrafię.
Jeśli cię uraziłem lub zdeprecjonowałem twoje metody pracy - to najmocniej przepraszam. Absolutnie nie było to moim zamierzeniem. Jeśli masz jakiś nagrany filmik (na YouTube czy podobnym serwisie) z takich przykładowych zajęć to chętnie bym obejrzał. Być może masz jakieś magiczne metody i dzieci lecą do ciebie jak pszczoły do miodu - chętnie bym podpatrzył i się poduczył jak w 10 minut przekazać dzieciom to co próbuję w 30! Z góry dziękuję .

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.comthinkerteacher

---
Góra
----

Szachy w przedszkolu -- jak prowadzić zajęcia
przez krzysio

Zofia napisał(a):
Nie mówcie, że w 10 minut nic się nie da zrobić. ...

Masz z dziećmi ogromny komfort bo przebywasz z nimi pewnie
ileś godzin każdego dnia, jeśli nawet nie ileś godzin to robisz te
krótkie wstawki a dzieci mają możliwość pobawić się szachami
w pozostałym czasie i ktoś na to rzuci okiem.
I ja byłbym skłonny się zgodzić że to optymalny sposób bo małe
dzieci o wiele łatwiej "zmusić" do koncentracji przez 10-15 min niż
przez godzinę. Mnie tylko żal że ja takiej możliwości nie mam, że jak już dorwę trenera raz w miesiącu do starszego do trening idzie prawie do upadłego, młodszy jak miał kółko to też 3 godziny z małymi przerwami wytrzymywał i dało rady ale nie napisałbym że to optymalne, zdecydowanie bardziej wolałbym w mniejszych dawkach czasowych i częściej, powtórzyłbym tylko - da rady szkolić dłuższymi lekcjami.

A wyniki wiem że masz, przeglądałem Wasze dzieci i wiem też dlaczego zależy Ci
na MPP, masz tam mocnego 7latka który pewnie będzie chciał powalczyć o medal do lat 7 )

Dyskutowaliśmy tutaj na forum o obowiązkowych szachach w szkole
, jeśli mają być obowiązkowe w formie przedmiotu z przypadkowych instruktorem to ja byłbym temu przeciwny, jeśli w formie kółka zainteresować czy w formie zabawy jak u Was w przedszkolu to całym sercem za bo dzieci odbiorą to nie jako przykry obowiązek ale jako fajną zabawę i jak się trafi na kilkoro dzieciaków którym ta zabawa się spodoba to wyniki muszą przyjść.

Jeśli idzie o aktywne wsparcie rodziców przy turniejach to chyba każda sekcja szachowa ma z tym kłopot, dlaczego tak jest to już trzeba by tych rodziców mocniej poobserwować, część podejrzewam że z czystego lenistwa bo trzeba kilka zł na wpisowe i tzreba dzieciakowi opiekę na turnieju załatwić. Ale wy do jasnej cholery macie to na miejscu, ja swoje dzieci o 6 rano z łóżek ściągałem i jechałem z nimi 110 km do Krakowa by na turniej na 9 zdążyć, rodzice nawet nie wiedzą ile mają darmo, tylko z racji tego że mają zapaleńca szachowego w przedszkolu i turnieje pod nosem.

Ja jeszcze pewien błąd zrobiłem przy początkach z dziećmi na który zalecałbym uważać innym opiekunom, wpuściłem pięciolatka na otwarte wiekowo turnieje, niekiedy były to klasyki, no i siadał taki maluch "dyslektyk"
(jeszcze normalnie mówić wtedy nie potrafił) do gimnazjalistów czy dorosłych
i jakoś grał, na desce sobie jeszcze jakoś radził ale zabawy i radochy
w tym nie było, zdecydowanie weselsze były szybkie z rówieśnikami.
---


--

Nie przebywam - wchodzę do grupy na 10 min. i biegnę do następnej.
Mam w tym roku grup szkoleniowych 11, razem około 250
(albo nawet więcej) dzieci.
Zofia

----
Szachy w przedszkolu jak prowadzić zajęcia
przez ŁowcaAndroidów

Zofia napisał(a):
Nie przebywam - wchodzę do grupy na 10 min. i biegnę do następnej.
Mam w tym roku grup szkoleniowych 11, razem około 250 (albo nawet więcej) dzieci.

Zapracowana szachistka -- 20 dzieciakow w grupie razy 11 grup
-- to rowna sie 220 a nawet 250 dzieciakow.
-- imponujace

Tylko czy faktycznie te 10min mają wpływ na poziom gry czy raczej bardziej
zaciekawiąją dzieciaki do zabawy/gry z rodzicami. Proszę nie odebrać tego personalnie
ale przez 10 -minut nie da się nauczyć gry w szachy.
Pozdrawiam

Tu wygrywam Panowie i Panie ---> http://chessarbiter.com/turnieje/2013/ti_5591/

--
Kiedys nasze babcie mialy po 12 dzieci a bywalo ze 15 dzieciakow!
Wiec poswiecenie dla kazdego po 10 minut - to juz jest 150 minut ,czyli 2.5 godziny.
Nasza szachistka Zofia potrzebuje pomocnikow.
najlepiej szachistki ktore nie maja co robic z czasem.
---
-----------
Szachy w przedszkolu - jak prowadzić zajęcia
przez Zofia

szalony_rzeznik napisał(a):
Poczytałem troszkę stronę Pani klubu. Duży szacunek dla osiągnięć i podejścia do tematu. Można prosić o wskazanie na "ciąg dalszy". Bo jak rozumiem owe 10 min. w każdej z 11 klas, to pierwsze grube sito. Co potem?

Co potem?
To jest bardzo trudne pytanie.
Pierwszy rok edukacji szachowej sześciolatków jest nieodpłatny.

Jeżeli po roku zajęć uczeń:
1. Odnajduje na szachownicy pola i potrafi je nazwać.
2. Zna nazwy poszczególnych bierek, ich symbole, miejsce ustawienia, wartość i sposób poruszania się po szachownicy. Posiada wiedzę o wyjątkowych właściwościach pionów, np. bicia, bicia w przelocie, promocji.
3. Stosuje zarówno w życiu jak i w grze podstawowe zasady fair play: dotknięta idzie, mat kończy partię, ustawienie bierek po grze, godne zachowanie niezależnie od wyniku partii, itp.
4. Zna dobrze pojęcia: szach, pat, mat.
5. Umie wykonać roszadę, zna zasady jej wykonalności i cel (zabezpieczenie króla)
6. Rozumie pojęcie i znaczenie CENTRUM, stara się opanować je bierkami.
7. Zauważa, kiedy jego bierki są atakowane i próbuje przeciwdziałać stratom przez odejście, obronę lub wymianę.
8. Aktywnie szuka możliwości zdobycia materiału.
9. Bezbłędnie matuje ciężkimi figurami.
10. Daje mata w jednym posunięciu w każdej pozycji na szachownicy.
11. Zna i próbuje stosować w praktyce motywy taktyczne: podwójne uderzenie, związanie, atak z odsłony, podwójny szach, zaciągnięcie, odciągnięcie, blokadę, osłabienie 1 (lub linii itp.
12. Potrafi doprowadzić pionka do pola przemiany oraz skutecznie temu przeciwdziałać w końcówkach król i pion przeciwko królowi
13. Rozumie zasady gry z zegarem i aktywnie uczestniczy w turniejach szachowych.

to cel został osiągnięty.

Dalszy rozwój szachowy zależy od postawy rodziców. W szkole działa klub szachowy.
Niestety, dzieci nie "wciągnięte" w życie turniejowe w czasie pierwszego roku, w większości nie angażują się w dalsze szachowe projekty, ale mam nadzieję, że w przyszłości szachowe umiejętności zaprocentują w różnych aspektach życia. Efekty widać już we wczesnej edukacji dziecka. Objawia się to umiejętnością koncentracji nad zagadnieniem, łatwością zapamiętania szczegółów czy szybkości w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu. Szachy to nie tylko wyrafinowana rozrywka intelektualna, ale także ogromna inwestycja w umysł dziecka.
Uczniowie grający aktywnie w szachy np. lepiej wypadają w testach kompetencji.

Szachy są grą niezwykłą, korelującą humanistyczną fantazję z
umiejętnościami matematycznymi, twórczością, sztuką i zabawą jednocześnie.
Najwięcej korzyści przynoszą dzieciom z trudnościami
, deficytami, poniżej średniej - wyrównują szanse.

Nazewnictwo "grube sito" jest zupełnie nieadekwatne - nieoczekiwane dodatkowe szanse rozwojowe nie powinny być traktowane w ten sposób.

Jeżeli przy okazji błyśnie talent, słuszne jest pytanie:

Co dalej?

Czy istnieje sprawdzona "recepta" na pracę z dzieckiem bardzo utalentowanym?

Czy przyśpieszenie (intensywna nauka) jego naturalnego rozwoju nie zadziała odwrotnie?

Pozdrawiam
ZofiaZofia
-----
-
Szachy w przedszkolu: jak prowadzić zajęcia
przez Zofia

Badania robił Andrzej Modzelan. Praca "OSIĄGNIĘCIA SZKOLNE UCZNIÓW OBJĘTYCH PROGRAMEM NAUKI GRY W SZACHY W TRZECH PIERWSZYCH LATACH NAUCZANIA /W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 13 W GORZOWIE WIELKOPOLSKIM/" jest tu

http://www.swietlica59.pwii.pl/prace-292.htm

Klub powstał dwa lata później niż początek edukacji szachowej sześciolatków. Postępy i zaangażowanie utalentowanych dzieci były szybsze niż przewidywania, dlatego najlepszym rozwiązaniem było założenie klubu, szczególnie, że we wszystkich ważnych zawodach przynależność klubowa jest obowiązkowa.

"Jaka część uczących się osiąga te cele na poziomie zadowalającym?" - częściowa odpowiedź na to pytanie jest na stronie klubu.

W tym roku już 20 sześciolatków zdobyło V kategorię szachową, Drugie tyle ma podobne umiejętności (notuję je na bieżąco), ale rodzice na razie nie są zainteresowani grą dziecka w turniejach, nawet tych w szkole, na miejscu. Ciągle mam nadzieję, że to się zmieni. Wytrwale zachęcam.

Pozdrawiam
Zofia
--
-
Dwuchodówki -- wszystkie maja rozwiązania > zapraszam
Piekne diagramy

http://christian.poisson.free.fr/problemesis2001/index01.html#O
- -

- Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 ----- --- 1. Ga8!

Rozwiązanie
1. Ga8! --- tempo
1. ... g5 ---- 2. Hxh5#
1. ... fxg4 -- 2. Gxe4#
1. ... Wh6 -- 2. Hxh6#
1. ... Wh7 --- 2. Hxh7#
1. ... Wxh8 - 2. gxh8=H/W#
1. ... Wh4 -- 2. Hxh4#
1. ... Wh3 -- 2. Hxh3#
1. ... Wh2 -- 2. Hxh2#

1. ... Gf3 ---- 2. Gxf3#
1. ... Gg2 ---- 2. Gxg2#
1. ... Gd5 ---- 2. Gxd5#
1. ... Gc6 ---- 2. Gxc6#
1. ... Gb7 ---- 2. Gxb7#
1. ... Gxa8 --- 2. Hxa8#

1. ... e2+ ---- 2. Sf2#
1. ... Hf1 ---- 2. Wxf1#
1. ... He1 ---- 2. Wxe1#
1. ... Hd1 ---- 2. Wxd1#
1. ... Hc1 ---- 2. Wxc1#
1. ... Hb1+ -- 2. Wxb1#
1. ... Hxa1 --- 2. Wxa1#

mat w 2 posunieciach

Geniusz XIX wieku Sam Loyd układał dwuchodówki
dla treningu matowania czarnego krola...
W tym zadaniu mamy tylko 21 siatek matowych
, jest to materiał dobry do treningu - IV kategorii szachowej
Zapamietać pozycje oraz napisać bezbłednie 21 rozwiązan...dokładnie

granie tylko na ekranie , matowanie tylko na diagramie...
------
--
Nauka matowania czarnym Hetmanem?!


-- Diagram -- 1
Mat po 4 posunieciach

Rozwiazanie
1. e6 - b3 - 2. Gb2 - Hg5 - 3. Hc1 - Hxg2 - 4. Kd1 - Hxf1 - mat


Diagram -- 2
-Mat po 4 posunieciach -- 1. a4 -- 4. Hc1 - Hxc1 - mat

--
-
--
Nauka matowania czarnym Hetmanem?!


-- Diagram -- 1
Mat po 4 posunieciach

Rozwiazanie
1. e6 - b3 - 2. Gb2 - Hg5 - 3. Hc1 - Hxg2 - 4. Kd1 - Hxf1 - mat

--

-- Diagram -- 1a
Mat po 4 posunieciach

Rozwiazanie
1. b3 - c6 - 2. Gb2 - Hb6 - 3. Hc1 - Hxf2+ 4. Kd1 - Hxf1 - mat


Diagram -- 2
-Mat po 4 posunieciach -- 1. a4 -- 4. Hc1 - Hxc1 - mat

-- --
---
Nauka matowania czarnym Hetmanem?!
---

-- Diagram -- 1a
Mat po 4 posunieciach

Rozwiazanie
1. b3 - c6 - 2. Gb2 - Hb6 - 3. Hc1 - Hxf2+ 4. Kd1 - Hxf1 - mat


Diagram -- 2
-Mat po 4 posunieciach -- 1. a4 -- 4. Hc1 - Hxc1 - mat

Dwa przyklady - jak mozemy matowac na pierwszej linii Hetmanem.
Takich zadan nie ma w ksiazkach - dla szachistow poczatkujacych.
-
-
Wirtualny trening --- Poznawanie siatek matowych!

Autor : William Anthony Shinkman
Schachminiaturen 1903
-----------

-- Diagram -- 1
Biale matuja w 5 posunieciach -- #5

Rozwiązanie

1. Wb8! --
1. ... Kxb8 -- 2. g7
2. ... Kc8 -- 3. g8=H+
3. ... Kd7 -- 4. He6+
4. ... Kd8 -- 5. He8 - mat -- diagram -- 2

1. Wb8 - Kxb8 - 2. g7 - Ka7 -- 3. g8=S - tempo
3. ... Kb8 -- 4. Se7 - tempo
4. ... Ka7 -- 5. Sc6 - mat ---- diagram --- 3
---

_3
1. Wb8! - Kxb8
2. g7 -- Kc8 - 3. g8=H+ - Kd7 ------- ------ 1. Wb8! - Kxb8 - 2. g7 - Ka7
4. He6+ - Kd8 - 5. He8 - mat ---- --- --- 3. g8=S - Kb8 - 4. Se7 - Ka7 - 5. Sc6 - mat

Dwie promocje -- Hetmana i Skoczka.

Wazne haslo -- matowanie na diagramie! -- czyli reklama Szachow!

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=35&t=3558

Wiecej o autorze pieciochodowki

Po wydrukowaniu zadania -- na A4
Dla 6 latkow proponowalbym narysowanie Skoczkow na duzym
diagramie i podpisanie ze te koniki nazywamy Skoczkami.

Nauke szachow dla 6 latkow mozna prowadzic na kurniku, www.kurnik.pl
Pokazujac -- maty w 1 posunieciu lub w 2 posunieciach.
Wszystkie pozycje matowe potrzeba umieszczac na diagramach..

dziweciaki maja wiedziec jak te maty wygladaja.
-- Dzieci uczymy szachow -- zabawe szachami to oni sami poznaja...
-
--
Kompozycja szachowa --- to szkola szachow! -- uczy matowania!

----- Dwuchodowka z Roszada!

1____2

Biale matuja w 2 posunieciu -- #2 ---- 1. We4! -- Ga2 --- 2. 0-0-0#
-------------
Rozwiazanie

1. We4! ---- ruch wyczekujacy! -- czekamy na gre czarnych...
1. We4 --- Ga2 --- 2. 0-0-0! -- mat ( Duza roszada ) ---- Diagram --- 2
1. We4 --- Ga4 --- 2. Hc4 --- mat
1. We4 --- Gc2 --- 2. Hd4 - mat --- Diagram ----- 4
1. We4 --- Kc2 --- 2. Hd2 --- mat

_45
------------ Diagram --- 3 ------------- Diagram --- 4 ------------- Diagram -- 5 --

Cztery siatki matowe ,Tylko przy 6 bierkach na diagramie
Takie zadania idealnie nadaja sie do propagandy szachow.
-------
Metody nauki szachow.
Szachisci czesto popelniaja proste bledy uczac matowania...
pokazujac maty na szachownicy dla poczatkujacych szachistow.
Szachista poczatkujacy pamieta maty tylko w momencie
pokazywania po kilku minutach juz nie pamieta.
Pokazac maty na diagramach , to tak jak pokazac droge na mapie
z Warszawy do Krakowa... dodatkowo mapa wisi na scianie i w kazdej
chwili mozemy zobaczyc przez jakie miejscowosci bedziemy jechac.
----
----

Autor : Jerzy Konikowski -- 1967


diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach --- #2

-----------------

diagram -- 2
Pozycja po 1 posunieciu -- 1. Se7!
-------------------
Rozwiazanie

1. Se7! --- Kh8 --- 2. Ge5 - mat[/b]
1. Se7 --- Kh6 ---- 2. Sf5 --- mat
1. Se7 --- Kf6 ---- 2. Sh5 --- mat
1. Se7 --- Ke8 --- 2. Se6 --- mat

-----------

"motto Konikowskiego"
Solving to tylko swietna zabawa!

--
--
Matowanie na ekranie...


Diagram -- 1
Pozycja po 4 posunieciach --- -- 4. b4 - Hxc1 - mat

---
Sprobuj rozwiazac...
-
-
Kompozycja szachowa --- to szkoła szachów! -- uczy matowania!

Dwuchodówka z Roszada!

1____2
Diagram -- 1
Białe matują w 2 posunięciu ---- #2 ---- 1. We4! -- Ga2 --- 2. 0-0-0 - mat

Rozwiązanie

1. We4! ---- ruch wyczekujący! -- czekamy na grę czarnych...
1. We4 -- Ga2 - 2. 0-0-0 - mat ( Duża roszada ) ---- Diagram -- 2
1. We4 --- Ga4 --- 2. Hc4 --- mat
1. We4 --- Gc2 --- 2. Hd4 - mat ----- Diagram ----- 4
1. We4 --- Kc2 --- 2. Hd2 --- mat

_4_5
------------ Diagram --- 3 ------------- Diagram --- 4 ------------- Diagram -- 5 --

Cztery siatki matowe ,Tylko przy 6 bierkach na diagramie
Takie zadania idealnie nadają się do propagandy szachów w POLSCE

Metody nauki szachów.
Szachiści często popełniają proste błędy ucząc matowania...
pokazując maty na szachownicy dla początkujących szachistów.
Szachista początkujący pamięta maty tylko w momencie pokazywania
po kilku minutach już nie pamięta.
--
-
Dzieci poznaja ---> Matowanie na Ekranie -- lub na Diagramie..
--------

2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 -- Dwa rozwiazania --- 1. Wa4!+ - Kd3 -- 2. Hd2 - mat

Rozwiązanie

1. He6!+
1. ... Kf3 ---- 2. O-O - mat ------- Diagram -- 5
1. ... Kd3 --- 2. O-O-O - mat -- -- Diagram -- 6

Rozwiązanie
1. Wa4!+
1. ... Kd5 ----- 2. Wh5 - mat ---- Diagram -- 3
1. ... Kf3 ____ 2. Hh3 -- mat
1. ... Kd3 ----- 2. Hd2 - mat ----- Diagram -- 2

------ Siatka matowa -- 2. Wh5 - mat ------ ---- siatka matowa - 2. Hh3 - mat

3_4
diagram -- 3
1. Wa4!+... Ke5 --- 2. Wh5 -- mat --- -- 1. Wa4!+ - Kf3 -- 2. Hh3 - mat

----------------
5_6

---------- Diagram --- 5 -------------------- ---------------------- diagram -- 6
1. He6! - Kf3 - 2. 0-0# - mala Roszada -- 1. He6! - Kd3 - 2. 0-0-0 - mat - d Roszada
-------------------
Dwa rozwiazania ... a czemu nie!
---

Ukladane z pomoca www.problemist.com
----------
Takie zadania podajemy dla szachistow na diagramach szachowych...
Dobrze jest nauczyc uczniow > ustawiania diagramow szachowych.

-
http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=5&t=3430&start=30

Nie przebywam - wchodzę do grupy na 10 min. i biegnę do następnej.
Mam w tym roku grup szkoleniowych 11, razem około 250
(albo nawet więcej) dzieci.
Zofia

----
Szachy w przedszkolu jak prowadzić zajęcia
przez ŁowcaAndroidów

Zofia napisał(a):
Nie przebywam - wchodzę do grupy na 10 min. i biegnę do następnej.
Mam w tym roku grup szkoleniowych 11, razem około 250 (albo nawet więcej) dzieci.

Zapracowana szachistka -- 20 dzieciakow w grupie razy 11 grup
-- to rowna sie 220 a nawet 250 dzieciakow.
-- imponujace

Tylko czy faktycznie te 10min mają wpływ na poziom gry czy raczej bardziej
zaciekawiąją dzieciaki do zabawy/gry z rodzicami. Proszę nie odebrać tego personalnie
ale przez 10 -minut nie da się nauczyć gry w szachy.
Pozdrawiam

Tu wygrywam Panowie i Panie ---> http://chessarbiter.com/turnieje/2013/ti_5591/

--
Kiedys nasze babcie mialy po 12 dzieci a bywalo ze 15 dzieciakow!
Wiec poswiecenie dla kazdego po 10 minut - to juz jest 150 minut ,czyli 2.5 godziny.
Nasza szachistka Zofia potrzebuje pomocnikow.
najlepiej szachistki ktore nie maja co robic z czasem.
--
--
Nauka gry w szachy dziecka
Post przez --- krzysio

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=10&t=5516

Wskazówki dało tu już kilku trenerów którzy mają spore doświadczenie z małymi dziećmi , ja tylko dodam jak swojego młodszego nauczyłem grać w wieku niecałych 4 lat. Starszy miał wtedy ok 7, od ok 2 lat grać potrafił (powiedzmy znał zasady, te błyskawicznie załapał w wieku ok 5 lat) a mnie nie chciało sie tyle siedzieć przy desce co on chciał i zachęciłem by nauczył młodszego brata. Trochę kłótni i bijatyki o to kto ma rację (szczególnie w kwestii która figura jak się porusza i co wolno a co nie) przy tym było ale młodszy nauczył się zabawą, w wieku niecałych 5 lat poszedł na kółko i tam zaraz wpuszczono na głębokie wody. Więc rozważyłbym i kółko szachowe jak jest blisko, niech uczy się tego z dziećmi, niech mu inny dzieciak tłumaczy.

To co po swoich doświadczeniach ze swoimi dziećmi bym sugerował
to dbanie o to by to była zabawa a nie nauka.

http://www.grajwgry.pl/gra/szachy/crazy+chess.html

kiedyś takie coś znalazłem, trzeba skakać skokiem i wiedzieć jak
pionki biją, może ta gierka wciągnie i nauczy?
Ja generalnie na zabawie dzieci początków uczyłem i nawet
zadania na chesstempo do zabawy sprowadziłem,
robili tego i ponad 100 dziennie bijąc takie czy inne rekordy w statystykach
, przy czym wręcz bili się o dostęp do komputera.
Szkoda że im to przeszło i teraz trzeba zachęcać/przymuszać :/

krzysio
--
---
Wirtualny trening --- Poznawanie siatek matowych!

Autor : William Anthony Shinkman
Schachminiaturen 1903
-----------

-- Diagram -- 1
Biale matuja w 5 posunieciach -- #5

Rozwiązanie

1. Wb8! --
1. ... Kxb8 -- 2. g7
2. ... Kc8 -- 3. g8=H+
3. ... Kd7 -- 4. He6+
4. ... Kd8 -- 5. He8 - mat -- diagram -- 2

1. Wb8 - Kxb8 - 2. g7 - Ka7 -- 3. g8=S - tempo
3. ... Kb8 -- 4. Se7 - tempo
4. ... Ka7 -- 5. Sc6 - mat ---- diagram --- 3
---

2_3
diagram -- 2
1. Wb8! - Kxb8
2. g7 -- Kc8 - 3. g8=H+ - Kd7 ------- ------ 1. Wb8! - Kxb8 - 2. g7 - Ka7
4. He6+ - Kd8 - 5. He8 - mat ---- --- --- 3. g8=S - Kb8 - 4. Se7 - Ka7 - 5. Sc6 - mat

Dwie promocje -- Hetmana i Skoczka.

Wazne haslo -- matowanie na diagramie! -- czyli reklama Szachow!

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=35&t=3558

Wiecej o autorze pieciochodowki

Po wydrukowaniu zadania -- na A4
Dla 6 latkow proponowalbym narysowanie Skoczkow na duzym
diagramie i podpisanie ze te koniki nazywamy Skoczkami.
Nauke szachow dla 6 latkow mozna prowadzic na kurniku, www.kurnik.pl
Pokazujac -- maty w 1 posunieciu lub w 2 posunieciach.
Wszystkie pozycje matowe potrzeba umieszczac na diagramach..
dziweciaki maja wiedziec jak te maty wygladaja.
-- Dzieci uczymy szachow -- zabawe szachami to oni sami poznaja...
---
--
Starczy tego!
Post przez --- chlebik

Rutra - to dość częste i typowe. W jednym z ostatnich numerów
Polityki był artykuł mądrego człowieka (psychologa/biologa),
który zajmuje się właśnie snem i wypoczynkiem.
Stwierdził dość kategorycznie, że dla człowieka zbawienna
jest krótka drzemka -- bodajże 8-10h po przebudzeniu.

Niestety z tym problem w dzisiejszym świecie, gdyż najczęściej jesteśmy
wtedy w szkole/pracy i nie bardzo mamy ku temu możliwości.
Jednakże sam również muszę potwierdzić zbawienny wpływ
krótkich drzemek w ciągu dnia na produktywność.
-

Nauka matowania ---> dla szachistow poczatkujacych

http://www.ce-academy.pl/wirtualna-akademia

2
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2 --- --- --- --- diagram --- 2 ----> 1. Hc4! -- tempo

Przygotowanie:
1. ... h6/h5 - - 2. Sg6#
1. ... Sb7 -- -- 2. Sxc6#
1. ... Wd6 -- -- 2. Wf5#
1. ... Wxd7+ - 2. Sxd7#
1. ... Wxd3 - - 2. Sxd3#

Rozwiazanie
1. Hc4! --- tempo
1. ... h6/h5 - 2. Sg6#
1. ... c5 -- -- 2. Hxd5#
1. ... Sb7 - - 2. Sxc6#
1. ... Wc5 -- 2. Hxc5#
1. ... Wb5 -- 2. Hc3#
1. ... Wd6 -- 2. Wf5#
1. ... Wxd7+ 2. Sxd7#
1. ... Wd4 --- 2. He6#
1. ... Wxd3 -- 2. Sxd3#
-
-
Nauka matowania czarnym Hetmanem?!


-- Diagram -- 1
Mat po 4 posunieciach

Rozwiazanie
1. e6 - b3 - 2. Gb2 - Hg5 - 3. Hc1 - Hxg2 - 4. Kd1 - Hxf1 - mat


Diagram -- 2
-Mat po 4 posunieciach -- 1. a4 -- 4. Hc1 - Hxc1 - mat
:
Starczy tego!
Post przez --- thinkerteacher --> dzisiaj, 19:08

W moim wypadku krótka drzemka często zamienia się w 3-5 godzinny sen.
Nie wiem czy to tak przemęczony organizm czy też może jakaś
hibernacja związana z nadejściem/przejściem kolejnej pory roku.

Co do ogólnego trendu związanego z tym, że współczesny człowiek nie na nic czasu to się zgodzę, ale z tym, żeby nie być w stanie wygospodarować 15-20 min na drzemkę codziennie to już nie. Kiedyś też czytałem o tym i jakiś naukowiec wypowiadał się o drzemce, że pozwala w dodatkowy sposób zregenerować organizm.
Z tego co pamiętam, to jednak przestrzegał, aby ta forma regeneracji
nie trwała dłużej niż 30-45 minut (bo chyba może wtedy rozbić główny cykl snu?!).

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.com
--
-
Promocja bialych Skoczkow!

Samuel Loyd -- 1876, mat w trzech posunięciach
----------------

--- diagram -- 1
Mat w 3 posunieciach --- #3

Rozwiazanie

1. e8=S+ - K:h8 -- 2. d8=S -- Sg5 dowolnie - 3. Sf7 - mat
1. e8=S+ -- Kf8 -- 2. d8=S+ -- Ke7 --- 3. Sg6 - mat --- diagram -- 2
1. e8=S+ - Kh6 -- 2. d8=S+ -- Sh3 --- 3. Sdf7 - mat -- diagram -- 3

- Siatka matowa --- niecodzienna -- 2 krole i 5 konikow.
3
-- diagram -- 2 --- 3. Sg6 - mat

Konik szachowy
to co najlepiej reklamuje szachy --- 1. e8=S+ - Kh6 - 2. d8=S - Sh3 - 3. Sdf7 - mat

-- Duzo konikow...
-
-
Wirtualny trening --- Poznawanie siatek matowych!

Autor : William Anthony Shinkman
Schachminiaturen 1903
-----------

-- Diagram -- 1
Biale matuja w 5 posunieciach -- #5

Rozwiązanie

1. Wb8! --
1. ... Kxb8 -- 2. g7
2. ... Kc8 -- 3. g8=H+
3. ... Kd7 -- 4. He6+
4. ... Kd8 -- 5. He8 - mat -- diagram -- 2

1. Wb8 - Kxb8 - 2. g7 - Ka7 -- 3. g8=S - tempo
3. ... Kb8 -- 4. Se7 - tempo
4. ... Ka7 -- 5. Sc6 - mat ---- diagram --- 3
---

_3
1. Wb8! - Kxb8
2. g7 -- Kc8 - 3. g8=H+ - Kd7 ------- ------ 1. Wb8! - Kxb8 - 2. g7 - Ka7
4. He6+ - Kd8 - 5. He8 - mat ---- --- --- 3. g8=S - Kb8 - 4. Se7 - Ka7 - 5. Sc6 - mat

Dwie promocje -- Hetmana i Skoczka.

Wazne haslo -- matowanie na diagramie! -- czyli reklama Szachow!

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=35&t=3558

Wiecej o autorze pieciochodowki

Po wydrukowaniu zadania -- na A4
Dla 6 latkow proponowalbym narysowanie Skoczkow na duzym
diagramie i podpisanie ze te koniki nazywamy Skoczkami.

Nauke szachow dla 6 latkow mozna prowadzic na kurniku, www.kurnik.pl
Pokazujac -- maty w 1 posunieciu lub w 2 posunieciach.
Wszystkie pozycje matowe potrzeba umieszczac na diagramach..

dzieciaki maja wiedziec jak te maty wygladaja.
-- Dzieci uczymy szachow -- zabawe szachami to oni sami poznaja...
-
--
Matowanie na ekranie -- dla 6-latkow
--

-- Diagram -- 1
Mat w jednym posunieciu -- #1

Rozwiazanie

1. g8=Skoczek - mat -- Diagram -- 2

Jesli posuniecie maja czarne to mat taki --
1. ... Hh3 - szach - mat - Diagram -- 3
bialy Krol zamatowany.
-
2_3
-- Diagram -- 2
Dwie siatki matowe -- czarny Krol zamatowany
Bialy Krol zamatowany... ----> Diagram -- 3
---
---

Zero -- Figura geometryczna... -----> prawie koło -- symetria...
---
1_2
Diagram --- 1
Duże zero --- ---- diagram - 2 ---> małe koło -- pozycje symetryczne...

-
Nauka matowania czarnym Hetmanem?!


-- Diagram -- 1
Mat po 4 posunieciach

Rozwiazanie
1. e6 - b3 - 2. Gb2 - Hg5 - 3. Hc1 - Hxg2 - 4. Kd1 - Hxf1 - mat


Diagram -- 2
- Mat po 4 posunieciach -- 1. a4 -- 4. Hc1 - Hxc1 - mat

---
--
Wirtualny trening --- Poznawanie siatek matowych!

Autor : William Anthony Shinkman
Schachminiaturen 1903
-----------

-- Diagram -- 1
Biale matuja w 5 posunieciach -- #5

Rozwiązanie diagramowe

1. Wb8! --
1. ... Kxb8 -- 2. g7 - Kc8 -- 3. g8=H+
3. ... Kd7 -- 4. He6+- 5. He8 - mat --- diagram - 2

1. Wb8 - Kxb8 - 2. g7 - Ka7 -- 3. g8=S
3. ... Kb8 - 4. Se7 - Ka7 -- 5. Sc6 - mat --- diagram - 3

---
2_3
Diagram --- 2
1.Wb8! - Kxb8 - 2. g7 - Kc8 - 3. g8=H+ -- -- 1. Wb8! - Kxb8 - 2. g7 - Ka7
3... Kd7 - 4. He6+ - Kd8 - 5. He8 - mat -- --- 3. g8=S - Kb8 - 4. Se7 - Ka7 - 5.Sc6 mat

Dwie promocje -- Hetmana i Skoczka.

Wazne haslo -- matowanie na diagramie! -- czyli reklama Szachow!

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=35&t=3558
Wiecej o autorze pieciochodowki

Po wydrukowaniu zadania -- na A4
Dla 6 latkow proponowalbym narysowanie Skoczkow na duzym
diagramie i podpisanie ze te koniki nazywamy Skoczkami.
Nauke szachow dla 6 latkow mozna prowadzic na kurniku, www.kurnik.pl
Pokazujac -- maty w 1 posunieciu lub w 2 posunieciach.
Wszystkie pozycje matowe potrzeba umieszczac na diagramach..
dziweciaki maja wiedziec jak te maty wygladaja.

-- Dzieci uczymy szachow -- zabawe szachami to oni sami poznaja...
--
--
Wirtualny trening --- Poznawanie siatek matowych!

Autor : William Anthony Shinkman
Schachminiaturen 1903
-----------

-- Diagram -- 1
Białe matują w 5 posunieciach -- #5

Rozwiązanie

1. Wb8! --
1. ... Kxb8 -- 2. g7
2. ... Kc8 -- 3. g8=H+
3. ... Kd7 -- 4. He6+
4. ... Kd8 -- 5. He8 - mat -- diagram -- 2

1. Wb8 - Kxb8 - 2. g7 - Ka7 -- 3. g8=S - tempo
3. ... Kb8 -- 4. Se7 - tempo
4. ... Ka7 -- 5. Sc6 - mat ---- diagram --- 3
---

_3
1. Wb8! - Kxb8
2. g7 -- Kc8 - 3. g8=H+ - Kd7 ------- ------ 1. Wb8! - Kxb8 - 2. g7 - Ka7
4. He6+ - Kd8 - 5. He8 - mat ---- --- --- 3. g8=S - Kb8 - 4. Se7 - Ka7 - 5. Sc6 - mat

Dwie promocje -- Hetmana i Skoczka.

Ważne hasło -- matowanie na diagramie! -- czyli reklama Szachów!

http://www.szachowe.pl/viewtopic.php?f=35&t=3558
--
---
Reklama szachów w Polskich Szkołach

Autor : Hans G Matthaus , 1996
---

Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2

Rozwiązanie
1. He5 - Kxg6 - 2. f8=Skoczek - mat
- 1. He5 - Kh8 - 2. Wxh6 - mat
- 1. He5 - Gf4 - 2. Hxg7 - mat

-1------- siatka matowa ----------2- siatka matowa ------------3- siatka matowa --
_23
Diagram --- 2
1. He5 - Kxg6 - 2. f8=S# -- 1. He5 - Kh8 - 2. Wxh6 mat -- 1. He5 - Gf4 - 2. Hxg7 mat

Tak powstały te pozycje szachowe .. .(matowe).
---
-
Dwuchodówki -- wszystkie maja rozwiązania > zapraszam
Piękne diagramy

http://christian.poisson.free.fr/problemesis2001/index01.html#O
- -
1_2
- Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 ----- --- pozycja po wstępie ---> 1. Ga8!

Rozwiązanie
1. Ga8! --- tempo
1. ... g5 ---- 2. Hxh5#
1. ... fxg4 -- 2. Gxe4#
1. ... Wh6 -- 2. Hxh6#
1. ... Wh7 --- 2. Hxh7#
1. ... Wxh8 - 2. gxh8=H/W#
1. ... Wh4 -- 2. Hxh4#
1. ... Wh3 -- 2. Hxh3#
1. ... Wh2 -- 2. Hxh2#

1. ... Gf3 ---- 2. Gxf3#
1. ... Gg2 ---- 2. Gxg2#
1. ... Gd5 ---- 2. Gxd5#
1. ... Gc6 ---- 2. Gxc6#
1. ... Gb7 ---- 2. Gxb7#
1. ... Gxa8 --- 2. Hxa8#

1. ... e2+ ---- 2. Sf2#
1. ... Hf1 ---- 2. Wxf1#
1. ... He1 ---- 2. Wxe1#
1. ... Hd1 ---- 2. Wxd1#
1. ... Hc1 ---- 2. Wxc1#
1. ... Hb1+ -- 2. Wxb1#
1. ... Hxa1 --- 2. Wxa1#

mat w 2 posunięciach

Geniusz XIX wieku Sam Loyd układał dwuchodówki
dla treningu matowania czarnego króla...
W tym zadaniu mamy ---> tylko 21 siatek matowych
, jest to materiał dobry do treningu - IV kategorii szachowej
Zapamiętać pozycje oraz napisać bezbłędnie 21 rozwiązan...dokładnie

granie tylko na ekranie , matowanie tylko na diagramie...
--
--
Nauka matowania --> Hetmanem!

------------ dwuchodówka z rozwiązaniem
--
A

Mat w 2 posunieciach --- #2 ----- ------- 1. Hh8! -- grozi - 2. Hh7 - mat

Rozwiązanie

1. Hh8! --- Kxd3 -- 2. Hh7 - mat ---- diagram -- 4
1. Hh8 ---- Gxd3 -- 2. Ha8 - mat
1. Hh8 ---- Sxd3 -- 2. Hh1-- mat
1. Hh8 ---- Sxf4 --- 2. Hd4 - mat ---- diagram --- 5
-----

2_3
--- diagram -- 2
Siatka matowa --- - 2. Ha8 - mat ---- --- siatka matowa ---- 2. Hh1 - mat

---------------
4_5
----- diagram -- 4
Siatka matowa -- 2. Hh7 - mat ---- ---- siatka matowa ---- 2. Hd4 - mat

Nauka Szachów dla 7-latków!!
---
--
Dwuchodówki -- wszystkie mają rozwiązania -- zapraszam
Piękne diagramy

http://christian.poisson.free.fr/problemesis2001/index01.html#O
- -

- Diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach -- #2 ----- --- 1. Ga8!

Rozwiązanie

1. Ga8! --- tempo
1. ... g5 ---- 2. Hxh5#
1. ... fxg4 -- 2. Gxe4#
1. ... Wh6 -- 2. Hxh6#
1. ... Wh7 --- 2. Hxh7#
1. ... Wxh8 - 2. gxh8=H/W#
1. ... Wh4 -- 2. Hxh4#
1. ... Wh3 -- 2. Hxh3#
1. ... Wh2 -- 2. Hxh2#

1. ... Gf3 ---- 2. Gxf3#
1. ... Gg2 ---- 2. Gxg2#
1. ... Gd5 ---- 2. Gxd5#
1. ... Gc6 ---- 2. Gxc6#
1. ... Gb7 ---- 2. Gxb7#
1. ... Gxa8 --- 2. Hxa8#

1. ... e2+ ---- 2. Sf2#
1. ... Hf1 ---- 2. Wxf1#
1. ... He1 ---- 2. Wxe1#
1. ... Hd1 ---- 2. Wxd1#
1. ... Hc1 ---- 2. Wxc1#
1. ... Hb1+ -- 2. Wxb1#
1. ... Hxa1 --- 2. Wxa1#

mat w 2 posunięciach

Geniusz XIX wieku Sam Loyd układał dwuchodówki
dla treningu matowania czarnego króla...
---
-

Konkurs Kompozycji z nagrodami --- 14.04.2015
Autor: Piotr Murdzia

http://www.pzszach.org.pl/index.php?idm=3&idm2=287&idm3=447&id=1965

Autorzy : A. Iwunin - A. Pankratiew -- Rosja
----

Diagram -- 1 --
Pomocnik w 2 posunięciach --- h#2

Dwa ---> rozwiązania
1. Sf-h8 - g7xh8=S - 2. f5 - Sf7 - mat --- --- 1. Sf8 - g7xf8=W - 2. Sg5 - Wxf6 - mat

Dwie słabe promocje --> Skoczka na _h8 - oraz Wieży na _f8
--
2_3
Diagram -- 2
1. Sf-h8 - gxh8=S - 2. f5 - Sf7 - mat ---- --- 1. Sf8 - gxf8=W - 2. Sg5 - Wxf6 - mat

--
--
Autor : C. Monnier
22 Bulletin Ouvrier des Echecs 1939
-- --
http://www.softdecc.com/pdb/search.jsp?expression=COMMENTDATE>=20130929
-

-- Diagram -- 1
Białe matują w 7 posunieciach -- #7

Rozwiązanie

-------
2_3
-- Diagram -- 2
Pozycja po trzech posunieciach --
Teraz -- mat w 4 posunieciach -- #4 --- --- -- Finał zadania -- 7. Sb3 - mat
--
Diagram -- 1 -- mat w 7 posunieciach.
Diagram -- 2 -- mat w 4 posunieciach
Diagram -- 3 -- Pozycja matowa dla -- siedmiochodowki oraz dla czterochodowki.
--
-

---


-
Blizniaki --- temat ALBINO

-----------------
Mat w 2 posunieciach -- #2
Diagram -- 1

Rozwiązanie

1. Kf6! --- tempo
1. ... Sb8 --- 2. Wxe5#
1. ... Wb3 --- 2. cxb3# --- Albino
1. ... Wa3/c4 - 2. c3# ---- Albino
1. ... Wxc5 --- 2. c4# ---- Albino
1. ... Wd3 ---- 2. cxd3# -- Albino
1. ... Wxe3 -- 2. Hg4#
1. ... Wxc2 -- 2. Gxc2#

-------------
Mat w 2 posunieciach -- #2
Diagram -- 2

Rozwiązanie
1. Hg3! --- tempo
1. ... Sb8 ----- 2. We5#
1. ... g4 ------- 2. Hf4#
1. ... Wb3 -- 2. cxb3# ---- Albino
1. ... Wa3/c4 - 2. c3# ---- Albino
1. ... Wxc5 --- 2. c4# ---- Albino
1. ... Wd3 --- 2. cxd3# -- Albino
1. ... Wxe3 -- 2. Hg4#
1. ... Wxc2 -- 2. Gxc2#

Pionek c2 gra na 4 rozne pola - 2. cxb3# - 2. c3# - 2. c4# - cxd3#

Taki manewr w kompozycji szachowej nazywamy tematem Albino

Male przestawienie piona z e5 na g5 powoduje zmiane rozwiazania
Zmienia sie wstep - 1. Kf6! -- 1. Hg3! - przy tym powstaje
dodatkowy wariant -- 1. ... g4 - 2. Hf4 - mat
-----
--
Kombinacje szachowe dla ---> 5-latków

http://szachowazaplatanka.blogspot.com/
--
1_2
Diagram -- 1
Białe matuja w 3 posunieciach -- #3 --- --- 1. Wxf6+ - Ke7 - 2. Wf7 - szach - mat

--

Diagram -- 3
1. Wxf6+! - gxf6 - 2. Hg8+ - Ke7 - 3. Hg7 - mat

Dla małolatów -- szachy pokazujemy na obrazkach szachowych.
--
-
Szkoła doskonalenia szachowego!

Dwuchodówka wersja - Władka
----------
4
Diagram -- 1
Mat w 2 posunieciach -- #2

Rozwiazanie

1. Ge6! -- grozi - 2. Hb6! - mat --- mały diagram - 4
1. Ge6 --- Wxe6 - 2. Sxf7 - mat --- diagram -- 2
1. Ge6 --- Kxe6 -- 2. Hc6 -- mat
1. Ge6 --- Gxe6 -- 2. Ge5 - mat
1. Ge6 --- Sxe6 -- 2. Sf5 -- mat --- diagram -- 3

--- Dwie siatki matowe --- 2. Sxf7 - mat --- --- 2. Sf5 - mat
2_3
--- diagram -- 2
1. Ge6! - Wxe6 - 2. Sxf7 - mat --- --- 1. Ge6 - Sxe6 - 2. Sf5 - mat

----
--
Kompozycja szachowa --- uczy matowania Króla!

Autor : Yves Cheylan
70 Mora Tidning 17/02/1989 ------------ -------------- Diagram -- 2

1_2
Diagram -- 1
Białe matują w 5 pos. --- 1.Kf3! - e5 - 2. Ke4 - e6 - 3.Kd3 - e4+- 4.Kc3 - e5 - 5.Hb2#

Rozwiązanie: 1. Kf3! -- tempo
1. Kf3! -- e5
2. Ke4 -- e6
3. Kd3 -- e4+
4. Kc3 -- e5
5. Hb2 - mat --- Diagram - 2

Tak pokazujemy i uczymy szachów w Polsce!
-
-
Kompozycja szachowa --- to szkoła szachów! --uczy matowania!

Dwuchodówka z Roszada!

1____2
Diagram -- 1
Białe matują w 2 posunięciu -- #2 ---- 1. We4! -- Ga2 --- 2. 0-0-0 - mat

Rozwiązanie

1. We4! ---- ruch wyczekujący! -- czekamy na grę czarnych...
1. We4 -- Ga2 - 2. 0-0-0 - mat ( Duża roszada ) ---- Diagram -- 2
1. We4 --- Ga4 --- 2. Hc4 --- mat
1. We4 --- Gc2 --- 2. Hd4 - mat ----- Diagram ----- 4
1. We4 --- Kc2 --- 2. Hd2 --- mat

_4_5
------------ Diagram --- 3 ------------- Diagram --- 4 ------------- Diagram -- 5 --

Cztery siatki matowe ,Tylko przy 6 bierkach na diagramie
Takie zadania idealnie nadają się do propagandy szachów w POLSCE

Metody nauki szachów.
Szachiści często popełniają proste błędy ucząc matowania...
pokazując maty na szachownicy dla początkujących szachistów.
Szachista początkujący pamięta maty tylko w momencie
pokazywania --- po kilku minutach już nie pamięta.
-
--
Nauka matowania --> Hetmanem
Nauka tabliczki --> mnożenia
Poznawanie ----> polskich miast
-
1_2
Diagram - 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 ---- -- ---- 1. Hc6 - zugzwang - f6xg5 - 2. Sg7 - mat

Król --- Kg8 --- Giżycko -- 8 razy 7 = 56
Skoczek - Se6 -- Torun -- 6 razy 5 = 30 -- -- Skoczek - Sg7 -- Grajewo -- 7 razy 7 = 49
Pionek --- f6 --- MŁAWA -- 6 razy 6 = 36 --- -- Pionek -- g5 --- Siedlce --- 5 razy 7 = 35
Król --- Kg6 ---- Łomża --- 6 razy 7 = 42
Goniec - Gg5 -- Siedlce --- 5 razy 7 = 35
Pionek -- f3 ---- KIELCE -- 3 razy 6 = 18
Hetman -Hc1 - KŁODZKO - 1 razy 3 =3 -- --- Hetman -- Hc6 -- PIŁA ---- 6 razy 3 = 18

1. Hc6 - Kh5 - 2. He8 - mat
1. Hc6 - Kf5 - 2. He4 - mat
1. Hc6 - f5 -- 2. He8 - mat
-
Szachy w przedszkolu: jak prowadzić zajęcia
przez Zofia

Nie mówcie, że w 10 minut nic się nie da zrobić. To bzdura.
Da się przekazać nawet więcej, gdyż słuchacz jest odpowiednio
skoncentrowany. A jaka to oszczędność czasu, dzięki temu maluch ma
go więcej na dowolną zabawę, która jest podstawową
aktywnością w tej grupie wiekowej.

Dziesięciominutowe zajęcia prowadzę dla sześciolatków już czwarty rok.
Jest to praca z całą grupą (około 20 osób) i

tylko przy użyciu demonstracyjnych szachów magnetycznych.
Szachy turniejowe są dostępne w klasach razem z innymi zabawkami
- dziecko w wolnym czasie zamiast zabawy może wybrać grę w szachy.
Może także uczestniczyć w zawodach, które ma również w szkole, na miejscu.

Wyniki roku 2012/2013 można podejrzeć tu:
http://uks321.waw.pl/?page_id=15

Dzieci już od października (po miesiącu nauki) grają w turniejach.
Dużo trudniejsze jest przekonanie do takiej aktywności rodziców.
Gdyby nie ta przeszkoda, statystyka turniejowa byłaby dużo lepsza.
Z konferencji poświęconych "szachom w szkole" zorientowałam się,
że w Polsce tylko ja uczę dzieci tym systemem, a jednak
w konfrontacji z innymi ośrodkami wypadają całkiem dobrze.

W klubie mam tylko zawodników wyszkolonych "od zera" w szkole.
Wynik Drużynowych Mistrzostw Szkół Podstawowych w szachach
(startowało 60 drużyn) pokazuje wyraźnie, z jaką siłą grają:

http://uks321.waw.pl/?p=654
Dzieciaki nie stanęły na podium przede wszystkim dlatego, że dwie
pierwsze drużyny ze sobą nie grały i w ostatniej rundzie wyskoczyły
do przodu pokonując dużo słabszych przeciwników.

W Mistrzostwach Europy w Szachach Szybkich mój zawodnik
był drugi w klasyfikacji dziesięciolatków:
http://uks321.waw.pl/?p=891 Zofia

-----------------------------------------------------------------------

[/b]Szachy w przedszkolu: jak prowadzić zajęcia
przez thinkerteacher[/b]

Dziękuję Zosiu za wyjaśnienie. Oczywiście jeśli masz jakiś bardzo skuteczny sposób, aby w 10 minut przekazać sporą dawkę wiedzy, to twoje pociechy mogą wymiatać już po pół roku nauki. U mnie jednak żeby dziecko cokolwiek zakumało potrzeba 30-40 minutowych zajęć (2x w tygodniu) oraz możliwości pogrania około 20-40 minut (w zależności od możliwości dziecka).

W przypadku zwrotu "w 10 minut nie da się nic zrobić"
chodziło mi o to, że ja nie potrafię.
Jeśli cię uraziłem lub zdeprecjonowałem twoje metody pracy - to najmocniej przepraszam. Absolutnie nie było to moim zamierzeniem. Jeśli masz jakiś nagrany filmik (na YouTube czy podobnym serwisie) z takich przykładowych zajęć to chętnie bym obejrzał. Być może masz jakieś magiczne metody i dzieci lecą do ciebie jak pszczoły do miodu - chętnie bym podpatrzył i się poduczył jak w 10 minut przekazać dzieciom to co próbuję w 30! Z góry dziękuję .

Zapraszam na bloga dla amatorów szachowych: http://beginnerchessimprovement.blogspot.comthinkerteacher

--
--
Propozycja dla nastolatków

Nauka matowania w ---> dwuchodówce...

Autor - Władek z Połańca
-
1_2
diagram -- 1
Mat w 2 posunięciach --- #2 --- --- ---- 1. Kg4 - d5+ - 2. We6 - mat

--
3_4
diagram - 3

Rozwiązanie: - 1. Kg4! - grozi -- 2. Wxc6#
1. ... d6+ -- 2. Wf5#
1. ... d5+ -- 2. We6 - mat -- diagram - 2
1. ... Hc4+ - 2. Se4#
1. ... He4+ - 2. Sxe4#
1. ... Hf5+ - 2. Hxf5 - mat -- diagram - 3
1. ... Hxg6 - 2. Wxg6#
1. ... Se4 -- 2. Sxf3 - mat -- diagram - 4
--

Szachista poznając 5 siatek matowych- automatycznie poznaje -> pola szachownicy

Dlatego nauka szachów powinna rozpoczynać się:
---> od nauki matowania w dwóch posunięciach.
Szachista ma ułatwione zadanie - gdyż na szachownicy zawsze jest mniej
bierek niż 32. i zawsze dotyczy matowania KRóLA.
Ten okres edukacji jest najważniejszy , gdyż nie tylko poznajemy siatki matowe
ale mamy reklame szachów -- pod tytułem szach- mat

Młody szachista który ma umiejętność matowania w szachach
jest praktycznie nauczycielem szachów i propagatorem szachów.
Może w każdej chwili pokazać kilka zadań gdzie powstają siatki matowe
na szachownicy , lub wydrukować pozycje matowe na diagramach szachowych.
Młody 10-latek ma - dużo czasu: nie musi organizować turniejów - sędziować
nie zabiega o wynagrodzenie za naukę szachów, a najważniejsze ma dostęp
do rówieśników którzy jeszcze nie poznali jak wygląda mat na diagramie...
Polska takich młodych nauczycieli szachów potrzebuje -- 2 tysiące lub jeszcze więcej.
-
---
Nauka matowania czarnym Hetmanem?!


-- Diagram -- 1
Mat po 4 posunieciach

Rozwiazanie
1. e6 - b3 - 2. Gb2 - Hg5 - 3. Hc1 - Hxg2 - 4. Kd1 -- Hxf1 - mat


Diagram -- 2
-Mat po 4 posunieciach -- 1. a4 -- 4. Hc1 - Hxc1 - mat

--