ďťż

CiEkAwOsTkI o ZwIeRzĘtAcH

-
Katastrofy w grze końcowej (1)
Ciekawe końcówki --- 29 marca 2016
Jerzy Konikowski

Cały świat szachowy dyskutuje obecnie nad końcówką z partii
Caruana-Swidler, którą białe mogły w kilku momentach po prostu wygrać.
Być może, że wtedy zwycięzcą turnieju zostałby Fabiano Caruna
i on zmierzyłby szable z Magnusem Carlsenem
o tytuł najlepszego szachisty naszego globu.

Nie oglądałem tej partii na żywo, ale moi koledzy poinformowali mnie,
że białe były w niedoczasie i w takiej sytuacji zostały popełnione błędy.
Dzięki temu Swidler uratował połówkę.

W odcinku Paradoksy szachowe (161) zwróciłem uwagę na podobne przypadki.

Teraz do partii. Ostatecznym błędem Caruany był ruch 111.Gf6?,
po czym 111…Ka5! stworzyło remisową pozycję.

Zwracam uwagę na to, że choć te końcówki są teoretycznie równe,
to w praktyce bardzo często wygrywa strona silniejsza materialnie.
Sam widziałem na własne oczy takie momenty. Przypominam sobie
pewną imprezę szachową (około 35 lat temu), kiedy to mój ówczesny
podopieczny Roman Tomaszewski z Częstochowy „oszukał” w takiej
pozycji największego specjalistę tego typu końcówek w kraju.

W praktyce turniejowej, przy tykającym zegarze, wszystko jest możliwe!

http://www.blog.konikowski.net/2016/03/29/katastrofy-w-grze-koncowej-1/
--


---
Kompozycje szachowe na stronie www.szachista.com

A. Drejers , Chempionat na Lotwie . 1957 , 6 miejsce

2_3
---------- diagram - 1
Mat w 5 posunięciach - #5 -- -- 1. Sh3! - Kxh1 - 2. Kf3! --- 2. ... g4+ - 3. Kg3!!

4_____5_Mat
--- diagram - 4
3. ... g4xh3 -- diagram -- 4 ----- 4. Kf2 - h2 - 5. Sg3 - mat

Rozwiazanie

1. Sh3! - grozi - 2. Wg1 - mat
1. ... Kxh1 -- 2. Kf3 - tempo
2. ... g4+ --- 3. Kg3 - tempo
3. ... gxh3 -- 4. Kf2 - tempo
4. ... h2 ---- 5. Sg3 - mat

Do zadań trzeba podchodzić praktycznie..
Najpierw
oglądamy zadania i oglądamy rozwiazania... nie rozwiązujemy ,oglądamy

Nauka szachów polega na oglądaniu i kodowaniu...
zapamietywaniu obrazków i zapamiętywania rozwiązań...

Czyli codziennie oglądamy 50 zadań lekkich dwuchodówek..i kodujemy
rozwiązania... po takim treningu 2 miesiące - zaczynamy sami rozwiązywać
proste zadania dwuchodówki...
Tak na moj rozum powinno się postępować...

Czemu inny sposób jest nieracionalny... ponieważ szachista bierze trudne
zadanie i się męczy 30 minut i wreszcie rozwiązanie ma..
po kilku zadaniach ma dosyć tych zadań... czuje zniechęcenie....
To piszę dla rozwagi innych.. bo mam w tym doświadczenie prawie 50 lat..
rozwiazywania... 90 procent zadań nigdy nie rozwiązałem...
a miałem tych zadań pewno 500 000 a może więcej.

Proponuje wszystkim chętnym program www.problemist.com do nauki -
do drukowania diagramów do ustawiania pozycji szachowych...
oraz do reklamy szachów...
--
--
Autor - Władek z Połańca
---
1_2
diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach -- #5 --- --- 1. Sxh2! - tempo - Kxh1 - 2. Kg3 - tempo

Rozwiązanie: - 1. Sxh2! -- tempo
1. ... Kxh1 - 2. Kg3 - tempo --- diagram - 2
2. ... g4 --- 3. Sf1! - tempo -- diagram - 3
3. ... gxh3 - 4. Kf2 - tempo
4. ... h2 --- 5. Sg3 - mat --- diagram - 4

--
3_4
diagram - 3
- 2. ... g4 - 3. Sf1! - tempo --- --- --- g4xh3 - 4. Kf2 - h2 - 5. Sg3 - szach - mat
--
--
Promocja --> Hetmana i Wieży

Autor - Władek z Połańca
---
1_2
diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach -- #5
1. g5xh6! - Ke6 - 2. h7 - Kf5 - 3. h8=Hetman - Kg5 - 4. Hf6+ - Kxh5 - 5. Sf4 - mat

--
3_4
diagram - 3
1. g6 - Ke6 - 2. g7 - Kf5 - 3. g8=Wieża -- --- Ke6 - 4. Wf8 - Kd6 - 5. Wf6 - mat

Rozwiązanie: 1. g5xh6! -- tempo
1. ... Ke6 - 2. h7 - Kf5 - 3. h8=H - grozi - [4. Hf6#]
3. ... Kg5 - 4. Hf6+ - Kxh5 -- 5. Sf4 - mat -- diagram -2

Rozwiązanie: - 1. g6! -- tempo
1. ... Ke6 2. g7 - Kd6 - 3. g8=W
3. ... Ke6 - 4. Wf8
4. ... Kd6 - 5. Wf6#

2. ... Kf5 - 3. g8=W! - tempo diagram - 3
3. ... Ke6 - 4. Wf8
4. ... Kd6 -- 5. Wf6 - mat --- diagram - 4

Dwa rozwiązania na diagramach --- dwa razy --> unikanie pata
---


-
Matowanie w Szachach --- mapa Polski ---- Tabliczka mnożenia

Autor zadania -- Władek z Połańca
----
1_2
Diagram -- 1
Mat w 5 posunięciach -- #5

Rozwiązanie:
1. Sg2! - g4 - 2. Kf4 - g5+ - 3. Kf5 - g3 - 4. f2xg3 - g4 - 5. Sf4# -- diagram - 2

Diagram - 1 -- miasta Polski -- mnożenie ---- Diagram - 2 --- miasta ----- mnożenie

Pionek -- g6 --- Łomża ----- 6 Razy 7 = 42 --- Pionek -- g4 -- LUBLIN --- 4 razy 7 = 28
Pionek -- h6 -- Białystok --- 6 Razy 8 = 48 --- Pionek - h6 - Białystok -- 6 razy 8 = 48
Pionek -- g5 -- SIEDLCE --- 5 Razy 7 = 35
Król --- Kh5 - B.Podlaska -- 5 Razy 8 = 40 --- Król -- Kh5 - B.Podlaska -- 5 razy 8 = 40
Skoczek Se3 - Radomsko - 3 Razy 5 = 15 --- Skoczek Sf4 -- Radom -- -- 4 razy 6 = 24
Król --- Kg3 - Tarnobrzeg - 3 Razy 7 = 21 -- Król -- Kg3 -- Warszawa --- 5 razy 6 = 30
Pionek -- f2 -- Tarnów -- -- 2 Razy 6 = 12 -- Pionek - f2 - Tarnobrzeg -- 3 razy 7 = 21

--
Pole -- e4 --- Łódź --- --- 4 razy 5 = 20

Trzy --> Ciekawostki
Skoczek -- Se3 --> Radomsko -- finiszuje na polu _ Sf4 -- RADOM

Pionek -- f2 ---> Tarnów --- finiszuje na polu --- g3 --- Tarnobrzeg

Król -- Kg3 -- Tarnobrzeg -- finiszował w stolicy -- Kf5 -- Warszawa